|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanEg kjenner at dei seinare uttalelsane til J. K. Rowling om transpersoner skaper motvilje hos meg. Eg har tidlegare gått nokre runder med meg sjølv, rundt Kipling og Hamsun, og kjenner det er uproblematisk å skilje forfattar og verk når forfatteren er død.
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg hadde ikke ridd den kjepphesten på bekostning av mitt barns bursdagsfeiring, fantasi og leseglede nei. Det hadde vært en lett kamel å svelge. Rowling er så stinn av penger uansett, at det har ingen verdens betydning om du kjøper dette eller ikke.
![]() |
#3 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanDet er så mange forfattere, filmskapere, skuespillere, musikere osv som har gjort ting jeg syns er forkastelig, eller som driver med shady saker, eller som mener ting som i mine øyne vitner om et forferdelig menneskesyns osv.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg kjenner at dette er kjempevanskelig. Men har tenkt at det kanskje kan være et alternativ å kjøpe håndlagde ting, f.eks. fra etsy med Harry Potter tema? For da er det vel ikke merch som hun tjener på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanHarry Potters verden er magisk. Det synes jeg 7-åringer skal få lov til å kjenne på. De er ikke store nok til å forstå problemstillingen uansett, så her hadde jeg ikke lagt noen begrensninger.
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanMine er så store nå at jeg trygt kan overlate vurderingen til dem selv (begge har fått det med seg), men jeg ville latt en ung HP-elsker få beholde den gleden uten å nøle.
![]() |
#7 |
Vaklende
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanHade ikke ridd prinsippet her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg blir ganske gal av at skittkasting, no-platforming og boikott skal være legitime reaksjoner på ganske nyanserte meninger:
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanDenne saken hadde jeg tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i. I store trekk ser jeg ut til å være enig med JK Rowling.
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan
Enig. Og jeg har en svigersønn som lever med dette. Jeg tror vi taper mer enn vi vinner på å kvele diskusjon.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg tenker at JKRowlings skriver fantastisk bra, også i innlegget det lenkes til over her. Men jeg synes frykten for overgrep i garderober er ganske merkverdig- er det virkelig slik at garderober og prøverom blir utrygge hvis vi aksepterer at noen mennesker identifiserer seg som et annet kjønn enn det de blenidentifisert som da de ble født? Og hvor stort er garderobeproblemet når det er slik Rowling beskriver; nemlig at det nå i stor grad er unge som er født som kvinner som endrer juridisk kjønn?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg er enig med Milfrid og flere andre over.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-07-20 kl 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanFor min del klarer jeg ikke å si meg enig i hennes syn på dette og jeg skjønner godt at det er en stor skuffelse for mange fans som i stor grad kommer fra miljøer der det er svært åpent for å være annerledes. Dette handler ikke kun om dette essayet, men også om mange tweets og støtte til personer som har uttalelser som helt klart er transfobiske. Jeg tror at uansett hva man gjør, så er det ikke sånn at hun ikke kan leve svært godt på det hun har tjent så langt og hun har også mulighet til å i stor grad ikke forholde seg til hva andre mennesker mener om henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg hadde gjort som planlagt.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg syns også en del av det hun har kommet med er problematisk, og syns ikke det er slik at hennes uttalelser er mindre problematiske bare fordi hun blir møtt med dårlige argumenter fra noen. Jeg er veldig for ytringsfrihet og mot cancel culture, og blir oppgitt og sur når det er måten man møter uttalelser man ikke liker på. Samtidig gir Rowling legitimitet til en transfobisk bevegelse.
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanPøblis, jeg er helt enig i at man skal høre på dem det gjelder.
![]() |
#19 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg skjønner ikke hvorfor det er kontroversielt å si at det finnes to biologiske kjønn og at transpersoner som er født med xy-kromosomer ikke er biologiske kvinner. De er ikke det. Og det betyr noe i en del sammenhenger om man er biologisk kvinne eller ikke. Derfor mener ihvertfall jeg at det er et viktig skille, og at det må være lov å si at det finnes to biologiske kjønn. Sist redigert av Charlie : 10-07-20 kl 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
villende
|
![]() Sv: J. K. Rowling og barn som er Harry Potter-fanJeg ville ikke endret bursdagen til 7-åringen. Sist redigert av Gaia : 10-07-20 kl 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|