|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Nye verandakasseblomster nå?Blomstene i verandakassene våre har det ikke så veldig bra, og jeg blir bare sur av å se på dem. Vi har prøvd å redde dem i 2–3 uker nå, men de visner og det kommer ikke nye blomster.
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Ingen grunn til å ikke kjøpe blomster hvis de du har ikke er pene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Det kommer litt an på hvor dyrt det blir om det er verdt det synes jeg. Jeg har sju store verandakasser og det koster ganske mye penger hver vår å fylle dem opp.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Mine foran huset er ikke fine, så de kastet jeg forleden. Skal plante lyng i dem neste uke; har konfirmasjon uken etter. Hadde uansett plantet lyng i september så greit å bare fremskynde det i stedet for å kjøpe blomster som kun skal stå en kort tid.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Vi har tre verandakasser, og ja, det er dyrt nok. Vi har allerede byttet ut blomster én gang, da det kom en uventet kald natt i mai som tok knekken på margerittene.
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Jeg tenkte å kjøpe Calluna/Røsslyng til å ha i krukkene foran huset. Ser flere steder hvor de har tilbud hvis man kjøper flere, blant annet Mester Grønn selger brett med 8 planter til 240 kroner.
![]() |
#7 |
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?
Mester Grønn hadde fått inn lyng forleden så jeg. Vil tro mange hagesentre også har. Jeg drøyer med å plante til nær konfirmasjon (er ikke så veldig flink med blomster slik at jeg ikke glemmer å vanne).
![]() |
#8 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Jeg tror jeg ville valgt ulike lyngplanter nå ja. De holder til snøen kommer og vel så det. Hvis du vil ha noe som er litt mer sommerlig, så er frilandskrysantemum et godt alternativ. De holder seg ei god stund utover høsten, særlig hvis de skjermes mot de verste regnskurene
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?De pleier å ha frilandskryss på tilbud i disse tider (i allefall på obs og sikkert på plantasjen)
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Jeg har samme problem med enkelte planter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Jeg har kjøpt nytt etter ferie tidligere. Det er fortsatt lenge til høsten. Jeg hadde derfor hatt øynene åpne etter noen rimelige sommerblomster. Jeg liker å blande forskjellige blomstrer så da kan man kjøpe litt her og der. Jeg har aldri fått til lyng, synes de drysser og mister farge lenge før snøen kommer
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?For tre uker siden kjøpte jeg litt nytt, men nå hadde jeg bare kastet. Jeg har brukt så mye penger på hage og blomster i år at jeg føler det budsjettet er brukt opp. Jeg har 6 blomsterkasser og utallige potter da. Hadde jeg hatt bare en eller to kasser ville jeg nok fylt den opp med nye blomster.
![]() |
#13 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Hva med alunrot? Har ikke peiling, men har skjønt at det er en greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Det aller meste av sommerblomster holder seg fint lenge ennå, jeg har mange store Dahlia, margeritter og surfinia blant annet som står i full blomst og kommer til å gjøre det til frosten kommer. Trikset er passe mengde vann, gjødsling og god jord. Det er ingen problem å få alle disse (og mange flere) til å klare seg i en del uker til, men problemet er vel å finne de i butikkene nå. Jeg ville tatt en tur på et gartneri og sett hva jeg fant. Lyng er i seg selv ganske trist, men det kan bli fint om man planter de sammen med noe grønt (eføy feks) eller en krysantemum i passende farge. Lyng trenger også vann og stell, ingenting ser stusseligere ut en inntørkede lyngplanter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Takk for alle tips! Siden jeg er forkjølet, sendte jeg mannen på Plantasjen. Han kom hjem med kjempefine og billige asta i hvitt og lilla, som nå er plantet ut. Det fikk meg straks i bedre humør.
![]() |
#16 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Vi har hatt hjemmeferie så mine blomster er fortsatt flotte. Jeg gjødsler hver uke og det får jeg jo veldig igjen for.
![]() |
#17 |
på slep
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Krydderurter pynter også fint opp. Enten innimellom blomster eller bare dem. Grønne og frodige og kan brukes også.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, båre oreganoen og timianen min har masse rosa blomster, som biene elsker.
![]() |
#19 |
på slep
Stenmer ,det glemte jeg å tenke på. Vi har noe slik i felles plen. De lukter så godt og er pene å se på.
![]() |
#20 |
![]() Sv: Nye verandakasseblomster nå?Jeg var på Hageland i går og kjøpte lyng. Skal supplere med noe stort til terrassen også en av dagene. Må bare finne ut hvor mange krukker jeg har igjen.
![]() |
|
|