|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hvordan vurdere skolemodenhet?Tråd startet bare fordi jeg synes dette er et veldig spennende tema å diskutere og håper at noen vil dele tanker med meg.
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg kjenner ikke akkurat disse prosjektene, men kjenner problemstillingen veldig godt.
![]() |
#3 |
villende
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Det er en veldig vanskelig problemstilling. Jeg er jo en av disse som har vært "utsatt" for tidlig skolestart, fordi jeg var en faglig sterk ung dame. Det faglige holdt seg gjennom hele grunnskolen, men på videregående hadde jeg nok hatt godt av å gå sammen med de jevnaldrene, fordi den del fag var modningsfag. Med broren min valgte foreldrene mine motsatt (selv om jeg er høstbarn og han er vårbarn) og han nøt godt av å være blant de eldste og faglig sterk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg skulle ønske det gikk an å hospitere på skolen fra barnehagen eller noe sånt. Min yngste har vært faglig skoleklar siden han var fire, men hadde det som plommen i egget i barnehagen og hadde hatt godt av mye mer tull og tøys lenger.
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg er enig med Gaia. Hovedproblemet er at det er for store grupper og for liten mulighet til å tilrettelegge for ulike barn i småskolen. Seksårsreformen har ikke gitt noen av de gevinstene den skulle gi, den har bare fått ned barnehagekøen og skapt en del ulykkelige seksåringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg tror at en endring av trinnsystemet hvor barn blir fulgt opp etter behov og modenhet i stedet for alder, vil favne bredere enn at hver forelder skal vurdere om ens eget barn er klar for skolestart eller ikke. Det er litt sånn Montessori er bygd opp, er det ikke? Prosjekter på tvers av trinn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?
Enig i dette. Også vil det alltid være store forskjeller fra skole til skole, så om tidlig skolestart har funket på en, kanskje det ikke gjør det på en annen. Eller omvendt. Jeg syns at vi må ha større rom for at barn lærer i ulikt tempo. At man ikke får panikk om en unge bruker hele første klasse til å ramle av stolen og ikke lærer å lese. Jeg tror også at det negative språket man bruker, spesielt å omtale gutter som skoletapere, er selvforsterkende.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Det er vanskelig dette, også fordi det kan være stor forskjell på faglig og sosial modenhet. Det var tilfellet med meg. Jeg kunne lese fra jeg var 3 år, hadde visket ut svarene og regnet om igjen matteboka til min storesøster lenge før jeg skulle begynne på skolen, og kunne skrive lange historier. Framskyndet skolestart var likevel aldri et tema, fordi jeg var umoden på andre måter. Sugde på tommelen, var sengevæter, brukte en evighet på å gjennomføre oppgaver som f.eks å kle på meg, drømte meg bort og klarte ikke å passe tida, ble knust hvis noen voksne brukte strenge stemmer (selv om det ikke var til meg), forstod ikke helt de sosiale kodene til eldre barn, og lekte bedre med jevnaldrende eller yngre. Året etter hadde jeg kommet mye lengre, var mye tøffere, mer selvstendig og klar på en annen måte. Så det var nok en helt riktig avgjørelse på den måten.
![]() |
#9 |
villende
|
Enig. Jeg syns det er helt dustete, og alt for kategoriserende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg har en kollega fra Tyskland. Han forteller at der er det anbefalt skolestart et år (mente han sa det året man fylte 6), men at det er både vanlig og sosialt akseptert å starte et år før eller vente et år. Og at det er en god del som tilpasser seg. Dermed kan det være stor forskjell i fysisk alder innad i en klasse, men at systemet ser ut til å fungere fint ... i hvert fall sånn stort sett.
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
Dette er dessverre ikke et mediefenomen. Problemstillingen er kjent i hele OECD-området og vekker stor bekymring. Det var jo blant annet derfor Stoltenbergutvalget ble nedsatt. Det er store forskjeller i alt av statistikkmateriale. Mange mente dette hadde med for stor overvekt av kvinnelige lærere å gjøre, men den ballen, blant andre, la Stoltenbergutvalget død.
![]() |
#12 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Vi har bodd i Tyskland og systemet var slik at årskullet ble delt inn i "må"-barn (født før 31/6) og "kan"-barn (født etter 31/6). Generelt sett måtte må-barna begynne når de var 6 år, mens kan-barna kunne begynne. Det var i siste instans foreldrene som fikk bestemme dette, men både skole og bhg. var involvert i å "teste" kan-barna. Stort sette begynte alle som ville bli 6 år før 1/9 mens de som fylte 6 senere, ventet til neste år. Såklart var det unntak, og det var ikke noe "rart" eller "uglesett" uansett hva man valgte å gjøre. Det var til beste for barna. Nå må det legges til at det er mitt inntrykk at det var langt viktigere å være skolemoden i Tyskland før man begynte enn det er i Norge. Dette fordi skolen er mye mer tradisjonell med undervisning fra kateteret, mer prøver, pugging, karakterer fra 2. klasse og et generelt press. Lek og sånt var det ikke mye tid til i skolen der. Etter 4. klasse skifter også elevene skole og går over på gymnas (høyeste) eller to andre lavere muligheter hvor de fortsetter til de er ferdig med videregående, og opptakene til disse skolene er basert på karakterer. De to første årene på gymnaset (5. og 6. klasse) er harde år og gjør man det ikke bra nok da, kan man bli kastet ut/overført til en lavere skole. De har jo også 12 årig skole, ikke 13-årig som vi har her i Norge og skal likevel gjennom like stort pensum så det er mye mer rush. Mens jeg hørte om leking i 5. klasse her i Norge, drev 5. klassingene i Tyskland med ekstraundervisning hjemme og timesvis med lekser etter lange skoledager (8-timers dager fra 5. klasse). De har forresten også store muligheter både til å hoppe over et år og til å bli sittende/gå om igjen et år. Alt basert på prestasjoner. Så ja; Kanskje har de et bedre system ift. hvem som bør begynne når på skolen, men ikke nødvendigvis et bedre system totalt sett, selv om min sønn heldigvis kom fint gjennom det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?En erfaren lærer jeg jobbet med en gang mente at unger som bare var litt urolige gjerne kunne få et år til med lek. Men at for de med reelle lærevansker var det ikke nødvendigvis udelt positivt, for det var ikke bare-bare å være eldre enn alle andre, og likevel streve med fagene. (Og her er det jo garantert masse unntak, og mange som får god hjelp det siste året i barnehagen, osv.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg er usikker på hva jeg mener, men jeg tror at barn også er mennesker og at det ikke alltid er så lett å vurdere når barna enda er barnehagebarn. Det er ikke alltid slik at modenhet sosialt og faglig dyktighet går hånd i hånd og jeg tror kanskje man kan komme lenger med en skole som er mer fleksibel og tilpasningsdyktig enn bare å satse på tidlig/sen skolestart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Tenker at det uansett vil være store forskjeller i en klasse, og at forskjellen mellom gutter - etter det jeg har fått med meg av statistikk - er større enn mellom jenter og gutter. Guttene har større strekk i laget, men kjønnsforskjellen er vel overdrevet, og så er det vel ikke bare gutter som ikke kan sitte stille som kan streve. Høst- og vinterjenter kan også streve, men ikke nødvendigvis på en måte som lett tiltrekker seg oppmerksomhet. Sist redigert av Charlie : 29-08-20 kl 05:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg har et vårbarn og et høstbarn. Junior født i april hadde ikke maktet et år til i barnehagen. Han var skikkelig klar for skole både sosialt og faglig og var skikkelig lei siste året i BHG. Mini som er født på høsten trivdes godt i barnehagen og kunne nok fint ha vært der et år til. Var litt spent, men overgangen gikk veldig fint. Begge går i små klasser og det er rom for tilpasninger. Begge gutta leste før de startet og fikk tilpasset lekser etter nivå fra første klasse. Men husker naboen rev seg i håret over at det ble praktisert såpass strengt. Hun hadde en gutt som var født i desember og han var født veldig prematur. Slet både motorisk, sosialt og språklig. De ville ha et år til i barnehagen, men fikk ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Jeg synes ihvertfall foreldre kunne hatt litt mer å si mht skolestart. Vet om to umodne høstbarn som hhv brukte bleie og daglig trengte stillerom, som etter masse styr og krangling gikk begynne et år senere på skolen. Det burde ikke kreves ekstremt ressurssterke foreldre for slikt.
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Det jeg leser ut fra det mange skriver er vel egentlig at man ønsker enn mykere overgang fra barnehage til skole?
![]() |
![]() |
#20 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?Veldig enig med deg Tjorven. Bruke det første skoleåret til den overgangen det opprinnelig var ment å være, og ha større voksentetthet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|