|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolute Beginner
|
![]() Dere med ryddige hus - deres beste tipsJeg vil ha et ryddigere hjem, men vet ikke hvordan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tips
Det aller viktigste er å kvitte seg med ting er min erfaring. De tingene som blir liggende og flyte har ikke fast plass av en grunn i mitt hus i alle fall. Heller sjelden at ting som har en plass ikke legges tilbake ganske raskt (av meg i alle fall, noe mindre av mann og barn).
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsKvitte seg med mye ting og tenke over hvor ting oppbevares. Oppbevar det som brukes ofte der det er enkelt å få tak i det og tenk over hvor det er logisk at ting oppbevares. Ellers handler det vel om å lage faste rutiner slik at ting ikke hoper seg opp. Jeg liker godt clutterbug opplegget https://clutterbug.me/ Det går ut på å finne ut hva slags organisering som passer best for deg og å lage oversiktlige planer om hva som må gjøres. Akkurat designmessig er det ikke min stil, men tar med meg rydde og organiseringstipsene og så liker jeg at dama veldig morsom og lite selvhøytidelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsRydde. Rydde. Rydde. Hver dag.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsHa konfirmasjon hjemme! Aldri hatt det ryddigere enn forrige helg. Synd det ikke varte så lenge.
![]() |
#6 |
Tatt på
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsHa stort nok hus til alle tingene.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsNå skal jeg ikke påstå at vi har et ryddig hjem, men det blir ryddigere av å:
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
finner ut av mye
|
Samme her. Det er ikke bevisst egentlig, jeg bare hater rot, og må ha det ryddig. Jeg rydder, altså er jeg.
![]() |
#10 |
Drømmer
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsVi velger å alltid ha ryddig stue, får vi besøk er det jo der vi er. Der har ting fast plass. Ellers plager det meg ikke med litt rot, det handler vel mest om at jeg vil gjøre noe annet enn å rydde hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsRydding må tas fortløpende. Det finnes ingen trylleformler eller metoder, man må bare ta det underveis. Rydd etter at middagen er spist, rydd vekk klesvasken så fort den er tørr, rydd opp når en aktivitet er slutt osv osv. Og glem bøker, YouTube og alle som påstår de har funnet metoden, livet og veien. Det finnes ingen andre måter å gjøre det på enn å rydde underveis. Det er ikke tidkrevende heller, jeg tror man rydder mye på den tida det tar å lese bøker eller se videoer om det. Det er bare å få det gjort. Har man mye rot, krever det selvsagt litt å komme fram til et lettstelt hus, men heller ikke det kan fikses på annen måte enn å bare starte i en ende og få det gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsEnig med flere; det er bare å rydde. Rett og slett. Først gå gjennom alt, kaste, gi bort og organisere. Så bare holde det ryddig ved å rydde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsVi rydder hele huset før vaskehjelpen kommer og da blir hele huset tatt på én gang. Siden hun kommer hver uke rekker det aldri å bli mye mellom hver gang.
![]() |
#14 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsHar det ikke ryddig, bortsett fra, akkurat nå.
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2008
Begynte i går. Shorts som jeg ser blir for små er gitt bort til naboguttene
05 og 08 Sist redigert av millact : 05-09-20 kl 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsEg tester ut ein ny vri nå med faste dager til å gå over ulike faste oppgaver. Det funker ganske bra, saman med å sette av ei økt på 20 min. kvar kveld, før eg sett meg ned og sløver, til å gjere ting som må gjerast dagleg, pluss å sette på ein klesvask kvar dag.
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsMan må selvsagt gjøre jobben. Men det er ganske vanlig å bli overveldet og handlingslammet fordi man ikke helt kommer i gang, og da tror jeg faktisk det kan være nyttig å søke etter litt inspirasjon til å komme i gang.
![]() |
![]() |
#18 |
|
Faktisk ja. Ofte hører jeg folk (gjerne folk som bor i svære hus) at det er så mye enklere å holde det ryddig når man bor på lite plass (antatt fordi man da sikkert har mindre ting), men etter å ha bodd på hhv. 120 - 30 - 55 - 90 kvm. kan jeg bare si at det er en av de største løgnene som finnes. Det har ikke et snev av sannhet i seg.
![]() |
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tipsDet med passelig mengde ting opplevde vi at virkelig stemte i sommer. Vi leide en leilighet hvor man hadde alt man trengte, men ikke noe mer. Og til tross for kofferter og bager og diverse hist og her, var det egentlig ryddig hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
Jeg er helt enig.
![]() |
![]() |
|
|