|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Jeg har tenkt å bruke 2021 til å lese virkelig gode bøker som gir meg innsikt i andre liv og andre virkeligheter enn min egen. Det kan være alt fra Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie (som jeg har lest og elsker) til Atlas Shrugged av Ayn Rand (som jeg tenker at jeg burde lese fordi boka elskes av folk som står langt fra meg politisk og jeg har lyst til å forstå deres perspektiver bedre). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Hm.
![]() |
#3 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021
Den har jeg ikke lest. Faktisk tror jeg ikke at jeg har lest noe av Arild Nyquist. Den må på lista tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Den boka som har grepet meg mest er faktisk Markens grøde av Knut Hamsun. Jeg leste den første gang som 16-åring og jeg var på utveksling. Noe så norsk gjorde godt da. Men jeg leste den igjen som godt voksen, og jeg ble fascinert igjen. Han fikk Nobels litteraturpris for boka i 1921, og det kan vel ikke bare skyldes tidens nasjonalisme?
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021De første bøkene jeg kommer på som er litt sånn for meg er store indiske romaner: Vikram Seths A Suitable Boy og Arundhati Roys The God of Small Things og Rohinton Mistrys A Fine Balance. Ellers kommer jeg umiddelbart på Barbara Kingsolvers The Poisonwood Bible og (en evig favoritt) Helen DeWitts The Last Samurai. Og så kan jeg ikke la være å komme trekkende med store russiske romaner heller: Doktor Zjivago og Anna Karenina og Krig og fred og Brødrene Karamazov.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie var nesten mer gripende for meg enn Amerikanah.
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Dumme tråden*. Her er det flere som må på leselista og den er ganske full allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Disse romanene gjorde sterkt inntrykk på meg, mange kanskje pga av at jeg var ung og mer mottakelig da jeg leste dem? Men tror de fleste står seg ok i dag også: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Er det lov til å fjase i tråden din?
![]() |
![]() |
#11 |
Fjellpiper
|
Min far elsker Markens grøde. Selv har jeg bare sett en fantastisk teateroppsetning av den. Må kanskje lese også.
Den har jeg aldri hørt om. Spennende!
Jeg hadde en indisk periode rundt 20-årene. Alle disse husker jeg også som store leseopplevelser, sammen med flere av Salman Rushdies bøker og Arundhati Roy. Anna Karenina og Krig og Fred har jeg lest men de gjorde ikke like stort inntrykk. Kanskje jeg var for ung?
Det er sant, En halv gul sol var også veldig gripende. Mange spennende titler her, har lest noen av disse men ikke alle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
Jeg likte ikke Sult, og har tenkt at det var fordi jeg var for ung.
Å herregud! :runforthehills: |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021De jeg kommer på nå, når jeg leser listene og blir minnet på gode leseopplevelsen gjennom tiden.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#17 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021The Poisonwood Bible - hvis noen har klart å oversette den er jeg imponert.
![]() |
#18 |
intro
|
Vi har mye lik smak i norske bøker, Galathea! Både Lasso rundt fru Luna, Skammen og Min kamp står høyt oppe på min liste også. Jeg leser omtrent bare norsk skjønnlitteratur. Blant dem som gjorde inntrykk da jeg var yngre og mindre gretten og kritisk, var også Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes Hansen og Forføreren av Kjærstad. Og Roy Jacobsens Seierherrene.
![]() |
![]() |
#19 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021«Boka som formet meg» er ikke nødvendigvis de samme som de bøkene jeg har likt best. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Boka som formet deg - leseprosjekt 2021Amtmannens Døtre - Camilla Collett. Jeg skrev til og med særoppgave om Collett i 10. klasse.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-01-21 kl 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|