|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Til man har rundet hele kontaktnettet sitt? Til folk slutter å si og skrive det? Til en gitt dato? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Tja, jeg tenker vel at det er naturlig å si godt nytt år hvis man treffer noen for første gang i det nye året og det samtidig er max ca en uke ut i januar. Jeg ville ikke sagt godt nytt år om jeg traff noen for første gang om to uker, mens jeg tenker at hele denne uken er det naturlig å si det.
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Tja, i år sluttet jeg med det veldig fort. Det ble liksom aldri helt riktig.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Dette pleide å være begynnelsen-av-januar-diskusjonen på kontoret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Jeg tenker mot slutten av denne uka. Sender masse mailer og møteinnkallelser nå, og begynner med noe sånt som at "Godt nytt år! Det ser bratt ut foreløbig, men må da bli bedre?!"
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Sa det vel til en kollega jeg så for første gang i år i dag, men strekker det ikke så mye lenger.
![]() |
#7 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Ut denne uka. Evt. begynnelsen av neste om en ikke har hatt noe kontakt med vedkommende.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Tja, jeg har nå ønsket alle godt nyttår på alt av mailer og ordre jeg har håndtert i dag.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?I Sverige går man ganske raskt over til ”God fortsättning” (man burde skrive og si «på det nya året” etter, men det gidder man ikke). Når jeg flyttet til Norge syntes jeg ar man sa godt nytt år/gott nytt år/god fortsättning betydelig lenger enn i Sverige/hva jeg var vant med. Jeg slutter når denne uken er over. Det faller seg ikke helt naturlig å si/skrive det nå når vibhar kommet flere dager ut i januar. Jeg går ofte tilbake og legger det til før jeg sender mailen osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?En pussig ting: Jeg er opplært til at man sier godt nyttår etter nyttår. Før nyttår sier man takk for det gamle. De siste årene sier stadig flere godt nyttår før nyttårsaften, noe jeg finner ekstremt pussig. Jeg klarer ikke å svare ennet enn takk for det gamle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Fikk ikke til kursiv nå, så jeg ga opp å redigere noe som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Fortest mulig! Jeg synes slike fraser bare er kleine og vanskelige å huske, det er da innlysende at jeg ønsker alle et godt år?
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Jeg sa det til noen i et møte i dag i hvert fall, som jeg ikke har sett på lenge. Vi var skjønt enige om at vi nesten hadde glemt at det var nytt år, siden vi uansett hadde jobbet det meste av julen.
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?
![]() |
#15 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Jeg sier det vel knapt aldri. Jeg er elendig på sånne høflighetsfraser. og så sier jeg det aldri før nyttår! Da sier man nemlig "takk for det gamle"!
![]() |
#17 |
|
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Jeg synes i hvert fall at det naturlige er å si takk for det gamle :bergenser: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Jeg synes liksom takk for det gamle er en naturlig ting å svare når noen ønsker godt nyttår, tror jeg.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hvor lenge må man si "Godt nytt år" til folk?Ja, det er det jo, men jeg husker at det var veldig "strengt" på det med å ikke si godt nyttår før midnatt på nyttårsaften.
![]() |
|
|