|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() Fugler på fuglebrettetJeg la det under hobby, for det begynner å bli en hobby for meg dette.
![]() |
#2 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetHobby vil jeg kanskje ikke kalle det, men jeg hang opp fuglemat da vi begynte forrige hjemmekontor-runde ved nyttår. Nå har jeg utsikt rett ut til en trollhassel hvor det yrer med småfugl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetTipper det er rødstrupe, de ser ganske annerledes ut enn dompap.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJa, dette er en koselig hobby som gir hele familien (og pus) mye glede, vi har fuglebrettet rett under stuevinduet og har panoramautsikt over "innflygningen". Hos oss har vi hatt masse dompap i år, og en god del meiser. De siste dagene har det vært nesten -20 her og helt dødt på fuglebrettet, så jeg er bekymret hønemor, har alle fuglevennene frøset ihjel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg har både frø, meiseboller og nek, til glede for småfugl, hagemusa og rådyr. Det ene rådyret har lært seg å spise rett fra fuglemateren til naboen, det sto og holdt røret skrått med snuten slik at det fikk i seg mat.
![]() |
#6 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJa, jeg legger ut mat til småfuglene, og det er skikkelig trivelig å se på dem fra kjøkkenvinduet. Det mest populære er solsikkefrø og nøtter. Meiseballene spises hvis det ellers er tomt. I år har det vært mange dompapper, og de har vært sjeldne her før. Ellers er det mye kjøttmeis, men vi ser også rødstrupe, spettmeis, stær og en sjelden blåmeis.
![]() |
![]() |
#7 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetSå heldige dere er dere som har blåmeis! Det har jeg aldri sett "live". Disse pippene mine er ekstremt glade i epler. I dag tidlig la jeg ut et oppskåret eple, og det ble spist på rett over en time. Så epler er blitt innkjøpsvare nr 1.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg legger også ut fuglefrø, men det eneste som skjer er at rådyrene kommer og stikker inn nesen og spiser det opp. Det er en litt "kul" fuglemater som står på en stang og som har en stor åpning. Jeg har ikke sett snurten av en eneste fugl til tross for at dere skjønner at vi bor nært marka (ettersom vi har rådyr her). Jeg aner ikke hvordan jeg skal fortelle fuglene at det er mat der. På våren merker man jo at det er masse fugler her som synger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetHvis dere som er bitt av basillen ønsker å utvide hobbyen så vil jeg sterkt anbefale å henge opp en fuglekasse eller to i hagen, meisene er i gang med sang og å opprette territorium allerede, og kassen brukes også som vinterbolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetFuglekasse har vi også, og det flytter blåmeis inn der hver vår.
![]() |
#12 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetVi har en fuglemater i et tre rett utenfor verandaen (godt synlig fra stuevinduet) og jeg følger med på hvem som kommer og spiser. Vi har mest av kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, pilfink, spurv og flaggspett (som i tillegg til fuglefrø også stjeler ekornenes hasselnøtter og så kan man høre flaggspetten borti trærne som hakker i vei på nøtten
![]() |
#13 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetEkorn ja, det har jeg veldig lyst på besøk av. Kanskje jeg skal prøve med noen nøtter.. Hva slags nøtter legger du ut?
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Fugler på fuglebrettet
![]() |
#15 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg matet aktivt da vi bodde i skogkanten, og det er den fineste hobbyen jeg har hatt!
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg har alltid vært glad i fugler, og har matet de helt siden jeg var barn. Nå bor jeg i leilighet uten hage så det er ikke like lett lengre. Men jeg har nå et fuglebrett hengende og så legger jeg ut noe mat på hagebordet til svarttrosten og rødstrupene. De foretrekker jo å holde seg på bakken.
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg har forøvrig kjøpt melormer på Rusta. Det skal være bra mat for fuglene om vinteren. Og det er visstnok smart å gi de frø uten skall så slipper de å bruke energi på å åpne de.
![]() |
#18 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg mater. Litt ugreit når vi har en jaktglad katt, men han begynner å bli såpass dorsk at fuglene ikke er så interessante lenger. Vi besøkes av kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, dompap, svarttrost, spurv, grønnspurv, granmeis, kråke, skjære, noe jeg tror er gulspurv, rødstrupe, bokfink, og diverse hakkespetter (tre ulike sorter, jeg er usikker på navn). Jeg mener å ha sett nøtteskrike, men det er jeg usikker på. Ja, og så kryr det av ekorn her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetHvis dere henger ut meiseboller, så husk å ta av nettingen. Jeg hang opp en med netting i fjor, og endte med å måtte fange en rødstrupe for å få tatt nettingen av foten dens.
![]() |
#20 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Fugler på fuglebrettetJeg ha kjøpt et sånn stativ som jeg kan ha ulike fuglematere på og montert på verandaen utenfor stuevinduene, slik at jeg har full oversikt fra sofakontoret. Akkurat nå er det skjæra som holder på, måkene kommer noen ganger, men det er mest meiser og småfugl. Det er akkurat som om de kommer på et spesielt tidspunkt på dagen. Da er det skikkelig liv her ute. Katten ligger ofte i vinduet i andre etasje og ser på og lager fuglelokkelyder
![]() |
|
|