|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() "Det lange håret er vår kulturs hijab""Det er en forventning om at kvinner skal ha langt hår. Det er det jeg mener med at det lange håret er vår kulturs hijab, sier Trine Skei Grande (V) til Aftenposten" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg fikk motsatte vibber av artikkelen. Jeg er enig i at forventningen om at jenter og kvinner skal ha langt hår er så sterk at mange mener kort hår er en markør for mannlige, eller kanskje mer presist fravær av kvinnelige, egenskaper. Jeg opplever det i mitt nærmiljø. uten langt hår er du ikke kvinne nok, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"Men det er jo underlig hvordan tilnærmet alle små jenter i dag har langt hår. Sånn var det vitterlig ikke da vi vokste opp?
![]() |
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"
Jepp. Jeg har hatt kort hår hele voksenlivet. Har blitt spurt flere ganger om jeg er lesbisk, og når jeg har spurt hvorfor de spør, er det pga. håret mitt.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"Hm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
Oi. Nå ble jeg overrasket. Spør folk virkelig om det? Det hadde virkelig aldri slått meg at kunne være årsaken til at noen velger kort hår.
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg har hatt halvlangt hår, da slipper jeg å gå til frisør, det er praktisk å ha det i hestehale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
En jente i klassa til tvillingene mine kom faktisk i avisa da hun klippet håret sitt helt kort en gang i løpet av barneskolen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-21 kl 09:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Det var typisk unge gutter i studietida, ikke nå og ikke voksne - de har nok litt mer filter. Heldigvis. Men det at noen filterløse spør, betyr nok at mange med filter tenker det samme.
![]() |
#10 |
Har ingen tittel
![]() Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"
Jeg har også alltid jobbet i et mannsdominert miljø. Da jeg begynte i ny jobb for ti års tid siden hadde jeg kort hår. Det høstet kommentarer innimellom (mest fra de med mye lavere utdanning enn meg). Etterhvert sparte jeg til langt hår. Det er vel kjent at kort hår er mer forenelig med trakassering med uttrykk som "traktorlesbe" og lignende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Men dette er jo også langt hår. Litt mindre langt, men definitivt ikke kort.
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Min eldste tenåringsjente har nettopp klipt seg helt kort, og hun stikker seg skikkelig ut blant jevnaldringene og får masse (riktignok positive) kommentarer, ser jeg. Den yngste hadde en periode med maskinkort hår, og da ble hun tatt for å være gutt rett som det var, tross pupper og et temmelig feminint ansikt. Så ja, jeg synes hun har et poeng, langt-hår-trenden virker overveldende sterk og oppmuntrer kanskje ikke veldig til romslige kjønnsroller.
![]() |
#13 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Mhm, det er en del av "uniformen".
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nei, det er ikke kort, men en liten endring fra det som har dominert nå i veldig lang tid, det vil si veldig langt, og rettetang-glatt. Og når håret først er kortere er terskelen lavere for å klippe det enda kortere, så jeg ser ikke bort fra at det blir litt mer vanlig enn det har vært. Fortsatt ikke mange som har helt kort hår, men ser klart flere nå enn for noen år siden. Det var ikke like stor sensasjon da mi jente klippet seg kort i vår, som det var da hennes klassevenninne gjorde det et par år tidligere. Så selv om det ikke er vanlig, så er det i det minste litt mindre uvanlig. Muligens sparket litt i gang av Emma i SKAM.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg leste i hvert fall deler av artikkelen, og det slo meg at den har litt rett. Jeg jobber i offentlig sektor, og hos oss er det ganske mange av de eldre damene som har kort år, mens vi som er under 50 som regel har langt. Det hadde jeg faktisk ikke reflektert over før.
![]() |
![]() |
#16 |
Ser lyst på livet
|
Litt på siden, men var det Melonas som hadde en sketsj om kvinner som rundet 40, som klippet håret kort? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Jeg husker sketsjen, men ikke hvem som hadde den. Den er vel noen år gammel? Passer ikke i min omgangskrets, i hvert fall. De få over 50 som ikke har langt hår, har hatt kortere hår "alltid"; de fleste med langt hår holder på det.
![]() |
#18 |
Ser lyst på livet
|
Den er ganske mange år gammel ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Når jeg startet som leder i en håndverksbedrift, hadde jeg langt hår og hadde nettopp gått masse ned i vekt, så jeg synes det var gøy å kle meg i litt tøffe hverdagskjoler og skjørt for første gang i livet. Jeg var mye på møter med både håndverkere og andre i byggebransjen (iOslo) og det gikk jo tålelig greit. Det var vel dialekten min som var mest i fokus i starten (enkelte var ganske stygge i møte med min dialekt på den tida, men det er en annen sak). Etter et halvt års tid gikk jeg lei det lange håret fordi vektnedgangen gjorde håret tørt og stygt, så jeg klippet meg pinnekort. Samtidig besluttet bedriften at vi skulle koste på oss arbeidsklær med logo. Jeg tasset derfor rundt i håndverkerbukse med bedriftslogo og tilsvarende genser og med kort piggsveis. Det var komisk å oppleve at de jeg møtte faktisk trodde jeg var håndverker. Jeg ble tatt nye mer seriøst faglig sett, iallfall helt til jeg fortalte at jeg slett ikke kan dette faget, min rolle er administrativ. Jeg vet ikke om håret eller klærne var det avgjørende, men forskjellen var stor. Nå har jeg langt hår igjen, men nå er jeg så sjelden ute blant folk at jeg ikke har fått testet effekten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har ingen tittel
Det kamufleres som spøk men har nok en viss substans i vår omgangskrets (og hvorfor føler jeg et behov for å understreke at det er en velutdannet omgangskrets?) om at å klippe håret kort er noe kvinner gjør når de er gift, for da trenger de ikke lenger gjøre seg attraktive siden fisken er fanget. Underforstått at det lange håret er attraktivt, det korte ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|