|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Å velge bokI det siste har jeg lest ganske mye mer enn tidligere. Det begynte som et prosjekt for å lese på svensk, og jeg har bare lest svensk krim helt til nå. Men jeg innser at jeg liker best å lese fysiske bøker. Men når jeg våkner om natta, så trenger jeg kindle for ikke å vekke mannen min. Jeg aksepterer at jeg da heller får ha to prosjekter på gang samtidig. Det har jo funket fint de siste ukene.
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Å velge bokJeg følger bokbloggere på Insta, lesetips på FB, nyutgivelser fra forlagene og tips fra biblioteket mitt (
![]() |
#3 |
Klar
|
![]() Sv: Å velge bokJeg prøver også å få lest mer, for jeg elsker jo egentlig å lese! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å velge bokJeg plukker ofte med meg bøker som er anbefalt på biblioteket. Eller fra Twitter. Nå leser jeg Å føde et barn, som er svensk opprinnelig, hvis du vil ha et annet tips enn krim.
![]() |
#5 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å velge bokJeg leser anmeldelser av bøker, abonnerer på bokbrevet til Siss Vik i NRK og The Guardian i UK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Å velge bokSer tips via reklame og fbgrupper eller via andres tips. Googler boken og ser omtale og hva den handler om og bestiller på biblioteket, evt legger de på liste der. Kjøper ikke bøker.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Å velge bokJeg leser bøker etter tips fra mennesker som oppfyller disse kriteriene: De kjenner meg, og jeg har tiltro til smaken deres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Å velge bokGoodreads og Amazon. Synes egentlig Amazon er ganske flinke til å foreslå utifra alle bøkene jeg har kjøpt tidligere. Får selvsagt litt inn fra left field når vi har familiebruker, men det er jeg som leser/kjøper mest så det er mer synd på de
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Å velge bokJeg er medlem av Bokklubben nye bøker og leser nyhetsbrevene. Også insta, her inne, anmeldelser, venner og bare ved å bruke masse tid i bokhandel. Jeg elsker å gå i bokhandel. Burde sagt bibliotek, men det er heller sjelden.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å velge bokJeg bor ca 50 meter fra et bibliotek, så fysiske bøker bør jeg låne der. Men til kindle kjøper jeg på ebok.no. Det er veldig deilig å kunne lese om natta uten å vekke mannen min.
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å velge bok
Men der står det jo bare hvilke bøker dere har lest, og ikke noe om hvorvidt de er bra eller ikke.
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
Samme her. Følger aktivt med på utgivelser og les om bøker. For min del lærer eg kjapt kven eg tar i mot anbefalinger frå. Bokinsta er ein jungel, og som med alt anna i SoMe er det nokon som «eeeelsker» alle bøkene dei tar bilder av, andre som er meir kritiske og vurderende. Det same gjeld GoodReads og bokblogger. For meg er ei anbefaling av ei bok mykje meir verdt, når den er grundig og velbegrunna, og når den kjem frå ein som både liker og misliker bøker eg har likt/ mislikt, samanlikna med dei som bare «eeelsker» alt.
![]() |
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Å velge bokJeg velger bøker ganske utelukkende ut i fra hvor godt tittelen på boka treffer meg.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
Jeg (og flere andre også) skriver jo litt om hva vi synes om bøkene.
![]() |
#16 |
*_*
|
![]() Sv: Å velge bokJeg har alltid en liste på mobilen min med bøker jeg vil lese. Dette er fra anbefalinger fra folk rundt meg, anmeldelser i avis eller omtale andre steder. Jeg fyller på fortløpende, og kommer aldri til bunnen.
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Det var lurt. Jeg finner stadig bøker jeg har lyst til å lese, men når jeg faktisk skal velge bok, så har jeg glemt alt.
![]() |
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Å velge bokJeg har til min store glede oppdaget at jeg kan låne bøker fra biblioteket direkte til Ipaden. Så nå kan jeg gå inn og låne med en gang når jeg oppdager noe jeg har lyst på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ctrl+z
|
Det sjekker jeg opp selv, det er jo bare å søke opp tittelen og hva det handler om? Jeg liker det best.
![]() |
#20 |
ctrl+z
|
Du må ha liste, ja. Jeg skriver ned i notater hver gang jeg ramler over en bok som kan virke interessant.
![]() |
|
|