|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterEr det betente saker i deres kommuner, som dere er involverte eller har sterke meninger om?
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterVi har noen saker om nedbygging av matjord. Og om man ikke tror det å la Biltema bygge på matjord vil løse alle kommunenes problemer er man bakstreversk, rygger inn i framtiden, ønsker kommunen nedlagt og unner ikke andre jobb
![]() |
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterDen eneste greia som verserer i media her, er at folk ikke respekterer matjord. Jeg bor i en by som er spesiell fordi det er flere større jordbruksareal mer eller mindre midt i byen, og særlig en plass har det blitt etablert en sti tvers over et jorde. Skilt blir ikke respektert. Nå i vår satte 4H opp fine skilt, som ble ødelagt etter få dager.
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheter
Parkering i sentrum.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterDet interessante med å bo i Oslo er at slike betente saker blir nærmest riksdekkende. Særlig gjelder det miljøpolitikk, med feks bilfritt sentrum, der det later til å herske en oppfatning om at bilfritt sentrum i Oslo er det samme som bilfritt Norge. Folk utenfor Oslo hater MDG pga. politikken de fører i Oslo, en politikk som jo er stemt frem av oss som bor her.
![]() |
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Er det så betent, altså? Jeg engasjerer meg ikke – prøver å bruke sentrum mest mulig foran CN, og synes det er helt uproblematisk å betale for parkering. Skjønner ikke at folk hisser seg opp over det.
![]() |
#7 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterFor tiden er det ikke så mye, men det var en del år med mye pengebruk av kommunen og påfølgende eiendomsskatt som ikke folk var spesielt glad for. Skal sies at vi fikk et veldig fint flerbrukshus i sentrum av det og det var en virkelig oppgradering og noe som jeg tror mange har hatt glede av, men det kostet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterDet er en stor kommune, så det er stadig betente saker om alt mellom himmel og jord, men særlig når det gjelder større utbygginger eller riving av bygg som folk har et forhold til. Men det blir ikke på samme måte som i mindre kommuner, der du har EN stor, betent sak, som deler bygda i to, gjør at naboer slutter å hilse på hverandre etc. Slike saker har det vært både i min og mannens hjembygd, også før kommentarfeltenes tid (kafeene og butikkene i bygda var vel et eneste stort kommentarfelt). Gjerne oppstår det en tverrpolitisk, populistisk valgliste også, knyttet til disse sakene, som gjør brakvalg i kommunevalget. Slike ting kan være ganske ødeleggende for lokalmiljøet, og kan henge igjen i mange år og forplante seg til neste generasjon.
![]() |
#9 |
Rockesøster
|
Kanskje det er på grunn av at jeg kjenner flere av de næringsdrivende som fronter denne saken at jeg opplever det betent, mye parkering i monitor hos meg.
![]() |
#10 |
Leser
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterVindkraftverk er veldig betent. Men ellers ... tja, hele AP er et skikkelig vepsebol (og da snakker jeg ikke bare om Trond Giske)
![]() |
#11 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterJeg følger også med i delingen av Tysfjord.
![]() |
#12 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterJeg må bare komme med et hjertesukk. Jeg har sett på bystyremøtesendinger. Og der er det et parti som skal skal alltid be om at det undersøkes habilitet etc..på alt. En representant som tygger tyggis under egne innlegg, og en ordfører som himler med øynene og hsr et begredelig kroppspråk, og tydelig favoriserer. Og disse er våre tillitsvalgte? Jeg er flau.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har også sett noen av de i vinter. Det er direkte pinlig! Håper på ny ordfører til høsten. Forrige var langt bedre. Men han stiller vel ikke igjen.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Sep 2007
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Og jeg er tildels enig med deg, men samtidig ikke. Det er jo helt opplagt at det som skjer i Oslo påvirker byer og tettsteder rett utenfor Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Selvfølgelig påvirker det, men likevel må jo vi som bor her få lov til å stemme i tråd med våre interesser. At det påvirker dere rundt er heller ikke det samme som at MDG vil gjøre det ulovlig å kjøre bil på Utsira.
![]() |
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
![]() ![]() |
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterDen store saken her har vært bompenger og piggdekkavgift. Mye diskusjoner i kommentarfelt overalt. Begge deler er nå vedtatt, men det er fortsatt mange som roper høyt at dette vil de ikke ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterVel, jeg bor i en salig suppe av saker og ting som påvirker nabokommunene, men som overhode ikke løses fordi det er så uendelig viktig for både politikere og innbyggere å kjempe KUN sin egen sak og for sin egen postadresse. Det siste nå er jo manglende evne til å samarbeide om Coronatiltak i et område som egentlig like gjerne kunne vært en stor (og sterkere kommune). Jeg skjønne at det ikke alltid kan føles OK at kommunesenter og tjenester ikke lenger er der man er vant til når man bor er sted med avstander, men her jeg bor er det ene og alene patriotismen i begge leire som ødelegger. Vaksineringstempoet er også ulikt på hver side av grensa, og jeg kan ikke tro at det handler om annet enn at hver kommune sin vaksinekoordinator og sin strategi. Er det virkelig nødvendig
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterDet rører seg litt nå, når Flakk vil bygge gondolbane. Som nødvendigvis i så fall går over noen hus nederst, og medfører inngripen i naturen oppetter.
![]() |
#19 |
Tatt på
|
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterAkkurat nå så er mitt inntrykk at det er ganske rolig i kommunen. Siste store uenighet hadde med bompenger og førte til opprettelsen av FNB. Det finnes sikkert noen saker i hver kommunedel, men ikke så veldig synlige for de som ikke bor der.
![]() |
#20 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Betente lokalpolitiske konflikter/uenigheterJeg bor Bergen, her går det alltid en kule varmt i politikken.
![]() |
|
|