|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Jeg har ikke veldig grønne fingre, men nå har vi fått fjernet «plenen» som hadde tatt seg til rette i et bed. Fra før står det en gammel rhododendron og en liten rabarbra der. Har dere noe tips til en staude eller to, som kan finne seg til rette i enkle vestlandskår? Det er bra med formiddagssol der bedet er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Stapp nedi noen jordskokk, og du har planter for alltid. Den blir høy, da. Kan få gule blomster - «små solsikker», og du kan høste jordskokk hele vinteren, så lenge du får spaden ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Javel?
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Måtte Google, oj, ja den kunne bli høy. Men så nyttig å være selvhjulpen i matveien hele året, da. Tror den blir i høyeste laget (om den hadde trivdes her), minste hadde mistet all utsikten fra sitt soverom i kjelleren. Evt naboen hadde mistet alt innsynet, som igjen er en bra ting.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Tror moskuskattost kan være noe? https://nektarhagen.no/gallery/moskuskattost/
![]() |
#5 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Prøv Hosta. Fine blader når den kommer opp, og den blomstrer på sensommeren. Trenger ingen stell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Jeg har stauder i balkongkasser som er litt dypere enn vanlig. Både sommerfuglbusk, ulike typer "gress"/strå og mange ulike typer blomstrende stauder. Har hatt dem i tre år nå, og gleder meg stort hver vår for å se at det igjen spirer og gror. Mange sprer seg mye, noen dør, men de fleste kommer tilbake. Jeg erfarte denne vinteren at det hadde vært lurt å dekke til litt med granbar e.l. for den lange, kalde vinteren uten isolerende snølag som førte til litt flere "dødsfall" enn de to foregående årene. Stauder er imidlertid stort sett rimelige, så det er ingen store økonomiske tap. Jeg har valgt ut mine ut fra tre hovedkriterier; Størrelse (dvs. høyde, kan ikke ha dem for høye), solforhold (vi har stekende sol rett på balkongen mellom kl 12 og 19 så det må de tåle) og såklart utseende på planten og blomsten samt at jeg har prøvd å finne noen som spirer tidlig og andre som spirer sent. Det er alltid sånne skilt på dem hvor disse tingene står eller jeg har spurt dem som jobbe spå hagesenteret. Prøv deg frem vil jeg si. Stauder er gøy og fine. Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Stenbedsstauder som Løytnanshjerte og Oktoberbergknapp vokser godt her. Har noen mindre rosebusker der også. Ønsker at noe står i blomst hele sesongen. Tenker å utvide med Alunrot. Står over Hosta fordi vi har endel brunsnegler i området som trives under de bladene.
![]() |
#9 |
Javel?
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?Takk for gode tips. Skal lese meg opp på disse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?
Skal se hva jeg finner i Frognerparken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Enkle stauder som kan trives i et grunt bed?
:knegg Ta t-banen opp til Gaustad og gå noen hundre meter så er du i skogen (og ikke så langt fra meg). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|