|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringEi i familien er 74 år, sprek for alderen, men fulgte altså ikke med da hverdagen til de fleste ble mer digital og teknologisk. (Bruker ikke pc, har ikke hatt mobiltelefon, leser nyheter på tekstTV osv)
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringStefaren min klarer å bruke PC og slikt, men på mobilfronten har han holdt seg til Doro, og har hatt klapptelefon.
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringOm du kan IPhone best så gå for det. Den som skal lære bort må visst også kunne forstå telefonen nemlig.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaring
Absolutt!
![]() |
#6 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringAh, det var jo et godt poeng! Både jeg og barna hennes har iphone, så da er nok det lurt! Denne slektningen bor 50 mil unna meg, så det vil forhåpentligvis være noen av de andre som kan hjelpe henne mer i hverdagen.
![]() |
#7 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringDoro smarttelefon har funket bra for min bestemor på 83 de siste årene, siden det er store og forståelige ikoner på den. Men nå sliter hun med hender, syn og hørsel. Så får ikke til å bruke fingrene på den, så sliter med å åpne apper og det er helt umulig for henne å skrive meldinger. Har forsøkt å lære henne å skrive med og bruke stemmestyringa, men hun fikk ikke helt begrep om det.
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringMin mor på 90 prøvde Doro, men den var så forskjellig fra iphone at vi slet med å gi henne god hjelp. Nå har hun iphone 7+, valgte + pga stor skjerm, og det fungerer utmerket.
![]() |
#10 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringHer går det også i iPhone til både mormor på 85 og onkel på 90
![]() |
#11 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Eg nekta mammo å kjøpe noko anna enn iPhone då ho skulle over på smarttelefon for nokre år sidan. Det var fordi eg har det sjølv, og visste eg kom til å sitte med all opplæringa. Ho forstår å bruke den greit, men det indre livet, dvs innstillinger og slikt, forstår ho ikkje så masse av. Men ellers går det bra. Kjøp lokalt viss det e mulig, så det går an å få hjelp på butikken ettertid og. Mammo har funne nokre karar på ein butikk her i bygda som hjelper når eg ikkje kan.
![]() |
#12 |
Klar
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringSlektningen din høres ut som slektningen min, primær- nyhetskilde var tekst-tv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringJeg har en iPhone8 liggende, så skal se om jeg får fikset og ryddet på den så den kan bli hennes.
![]() |
#15 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringHøres ut som om du har landet på iPhone. Sikkert lurt. Jeg skulle bare inn og nevne at Doro telefonene er så enkle at de blir kompliserte!! Og du må gjennom ørten menyer for å finne det mest basic. Min 80 år gamle mor hadde Doro og den var grusom for henne, så hun endret til Samsung. Mye bedre.
![]() |
#16 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringVi byttet ut pc og fastlinje med iphone og iPad til svigermor. Det har fungert veldig bra, og vi bruker spesielt FaceTime funksjonen masse. Det hjelper at vi kan forklare henne akkurat hva hun skal trykke på. Dette tok ned admin tiden veldig mye, for den Pc ble hun aldri venn med, og fikk ikke til å bruke den. Og det hjalp ikke at vi ikke visste hva menyvalgene het på det språket hun hadde på Windows.
![]() |
#17 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringJeg ville prøvd med iPhone først, og om det ikke går så gå heller over til Doro da. Det er lurt å kunne selv det man skal hjelpe med. Jeg tror både iPhone og Android har muligheter for å tilpasse og forenkle brukergrensesnit sånn at man tar bort det som er unødvendig, får større knapper på ringing og eventuelt tekstmeldinger. Større bokstaver kan også være en fordel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringVi forsøkte å lansere iPhone for barnas oldemor (92 år), men hun fikk det rett og slett ikke til. Enda hun hadde vært relativt teknisk oppegående tidligere. Så der ble det doro.
![]() |
![]() |
#19 |
Off the map.
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringMin svigermor på samme alder tror jeg har en iPhone og hun er virkelig det mest analfabeta på tekniske saker som finnes. Men jeg tror hun kun ringer med den og sender SMS. Derimot har hun glede av en Ipad. Det har noe med størrelsen å gjøre, lettere å lese nyheter der enn på en bitteliten telefon.
![]() |
#20 |
Nærmer seg
|
![]() Sv: Smarttelefon for eldre som ikke har noe erfaringPappa 80 fikser iPhone lett, utrolig nok.
![]() |
|
|