|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Jeg vil strikke genseren Serena fra Rauma. Oppskriften er med alpakka lin, men jeg liker ikke alpakka. Helst skulle jeg laget den i mohair eller noe sånt. Men jeg klarer ikke å finne ut av om jeg for eksempel kan bruke Raumas mohairgarn i stedet, med to tråder for eksempel. Eller om det er et annet garn som kan passe? Kan dere hjelpe meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Henger bare her for å lære å bytte ut garn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Alle garn har info om strikkefasthet, anbefalt pinnestørrelse og lengden pågarnet. Mange av produsentene har også enoversikt over hvilke garn som kan brukes om hverandre, altså hvilke som kan erstattes og med hva.
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Her er ett eksempel på side som beskriver garnbytter. https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=14&cid=1
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Jeg strikker med en tråd Dale pure lino og en tråd Dreamline Air fra DSA på pinne 5. Det gir omtrent den strikkefastheten du er ute etter, og nokså likt uttrykk (du må evt prøve deg fram med pinnestr, jeg strikker stramt). Garnmengde er vanskelig å hjelpe med, men jeg bruker 9-10 nøster Dale og 5-6 nøster Air til str XL.
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Mohairgarnet du lenker til blir nok for tjukt.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Kidsilk Erle fra Dale har lik strikkefasthet.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Hvis du bytter, må du også regne ut meter. Gang antall løpemeter i originalgarnet med antall nøster. Da får du hvor mange meter garn du trenger. Så deler du disse metrene på løpemeter på det nye garnet og får ut hvor mange nøster du trenger. Rund opp, så klart.
![]() |
#9 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Har du prøvd appen Garnalternativer?
![]() |
#10 |
Peppy!
|
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?
Den sjekket jeg ut nå, og koster 99 kr! Så det tror jeg ikke at jeg kan gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Peppy!
|
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Ok, så for å få det inn med teskje: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Hvis man strikker mye vil jeg tro den er lønnsom i lengden.
På det stadiet går jeg til nærmeste garnbutikk.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?Du trenger bare denne linken. https://www.strikkezilla.no/strikkefasthet
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Så lenge strikkefastheten stemmer har det ikke noe å si med litt forskjell i pinnetykkelse. Det kan jo uansett hende du må justere den for at akkurat du skal få rett strikkefasthet. Jeg må alltid opp 1/2 til 1 pinnestr.
![]() |
|
|