|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Jentungen vil ha katt. Guttungen vil ikke. Jeg vil gjerne ha et dyr, tror jeg, men er redd for å ikke få det til. Heller katt enn hund, i hvert fall. Og heller et dyr som statistisk sett lever noen år enn en tass som vi må vinke farvel til etter bare en liten stund. Utflyttet storebror er allergisk, men vil gjerne ha katt hos meg likevel, og sier han kan ta medisiner når han besøker. Lege vil ikke allergiteste resten for sikkerhets skyld. Sist redigert av Kaija : 15-07-21 kl 01:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Jeg syns ikke det er mye styr, men greit å være bevist at man må ha noen innom hver dag dersom man skal reise bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Jeg synes generelt folk undervurderer hvor mye jobb og ansvar som følger med en katt. En del katter er happy go lucky og trives best for seg selv, men katter er sosiale dyr. Jeg synes ikke det er greit å la katten være alene hjemme med tilsyn en gang i døgnet, den kan bli syk eller skade seg, og om det skjer rett etter at tilsynet har dratt, er det veldig lenge til den blir sett igjen. Ingen ville dratt fra en hund med tilgang til hage å gå på do i, så hvorfor katten? Men jeg innrømmer at jeg også tenkte annerledes før jeg opplevde at katten vår ble akutt, alvorlig syk (mens vi var hjemme). Tanken på at den skulle vært alene sånn et helt døgn er grusom.
![]() |
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Jeg ville nok gått for en voksen katt. Da vet du hva slags temperament den har. Og sjekke muligheter for pass hvis du reiser bort.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?
Man må bare være obs på at folk som ønsker å bli kvitt kattene sine av ulike grunner juger.
![]() |
![]() |
#6 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?I tillegg er det ikke alltid automatisk at katter trives bedre om de er to selv om det er koselig så lenge de er kattunger.
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Har hatt hund, har katt. Anbefaler katt over hund.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Ikke p-piller. Det er usikkert og gir voldsom økning i risiko for kreft.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Det kommer alt an på hvordan man bor. Vi bor i byggefelt ganske landlig til. Katta har katteluke og kommer og går som den vil. Når vi er bortreist så stikker noen innom og ser til at det er vann og mat et par ganger i løpet av en uke. Pappa har forsøkt seg på å klappe pus når vi er borte,men det er hun nix interessert i. Hun liker å henge rundt oss,men har aldri slått seg til ro i et fang. Og hun gjør def forskjell på folk, så å ha henne på kennel hadde ikke vært bra for henne tror jeg. Hun er lite stressa og minder sin egen business. Hun er sterilisert og får ormekur et par ganger i året. Ellers kun mat,vann kos. Ikke vært syk, skadet eller noen ting på seks år. Ikke så mye som et sår. Men det vet man jo aldri. Så vår er veldig lettvint! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
Jeg har lest at det som regel fungerer best om de er på omtrent samme alder. Men man vet jo aldri med katter.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
Har man katt man vil ha kattunger på finnes det vel ikke noe alternativ til p-piller. Å kastrere den vil jo være dumt. Min hannkatt ble kastrert så raskt det lot seg gjøre, selv om den skulle være inne til den har året.
![]() |
#12 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Tusen takk for mange innspill. Her må det tenkes litt til, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
koko
|
Siden det er overproduksjon av kattunger så bør kastrering være hovedregelen.
![]() |
#14 |
Klar
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Katt er veldig koselig! Og veldig mye selskap og hygge sett opp mot innsatsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Klar
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Ser du spør om alenetid. Vet ikke om det finnes retningslinjer for det. Vi fikk vår i vinterferien, og siden dette var før korona så var vi på jobb igjen etter vinterferien. Så kattungen var nok alene hjemme rundt 8 timer etter en uke eller to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
Helt enig i det. Men er det overproduksjon av kattunger for tiden? Jeg mener å ha lest et repeortasje om at det knapt gis bort kattunger lengre, at til og med gatemiks selges for et par-tre tusenlapper? Jeg har sett i avisen etter kattunger, og det er knapt noen her i distriktet som gis bort/selges for tiden. Hovedproblemet er vel alle de som skaffer seg katt og så bare kvitter seg med dem/flytter fra dem.
![]() |
#17 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Det er vel ikke at det er mangel på katter og kattunger som gjør at prisen har gått opp, heller at "alle" skal ha coronakjæledyr.
![]() |
#18 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Det har vært flere artikler de siste dagene om at dyrebeskyttelsen har mottatt masse katter som er dumpet, både voksne og små.
![]() |
#19 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?Tro meg, det er IKKE mangel på voksne katter eller kattunger!
![]() |
#20 |
lettere utlada
|
Desverre så dumper folk kattene når de skal på ferie. Da er det plutselig ikke så greit med katt lenger.
![]() |
|
|