|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Transkjønnede og idrettI lys av den første transkvinnen Laurel Hubbards deltagelse i OL i styrkeløft, så syns jeg dette hadde vært interessant å diskutere.
![]() |
#2 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg synes det er vanskelig. Men mest fordi jeg kjenner på at det ikke er rett å tillate at man etter å ha skiftet kjønn får delta som kvinne nettopp fordi man i en del idretter vil utkonkurrere alle andre kun på grunn av fysikk. Og jeg synes det er kjipt at jeg mener at man skal diskrimineres for det man var og ikke ha rettigheter som det man er.
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettEg tenker og fram og tilbake rundt dei same spørsmåla som du reiser her, Polyanna. Vil bare legge til at det er forskjell på å ha gjennomgått hormonbehandling før og etter pubertet, for transpersoner. Dei som starter hormonbehandling før puberteten er har ikkje denne vekstfordelen, dermed er det meiningslaust å sette ei absolutt grense ved biologisk kjønn. Men ja, eg ser argumenta for begge sider.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg syns iallefall at det på en eller annen måte må gjøres rettferdig, fordi det er fysisk forskjell på noen som har være igjennom mannlig pubertet og andre kvinner. Det kan ikke være slik at AFAB kvinner eller trans kvinner som gikk på pubertetsblokkere ikke har mulighet til å konkurrere. Det sagt, så syns jeg det blir oppkunstruert når enkelte påstår at menn vil kle seg ut som kvinner for å kunne konkurrere i kvinnesport eller at det ikke kommer til å være kvinner igjen i idretten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettNoen kvinner har mer testosteron enn andre, noen har mye. Vi måler ikke testosteron i blodet og setter en grenseverdi. Derfor vil det alltid være urettferdig. Hvordan kjønnsorganer ser ut eller har sett ut er irrelevant.
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettDen dagen vi kommer så langt at de ulempene man pådrar seg ved å være "biologisk mann" i "kvinnefremtoning" ("kle seg ut som dame") er så små at det er verdt det BARE for å få et OL-gull, så tenker jeg at vi først bør sprette champagnen, og så finne ut av idrettsgreiene etterpå...
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrett
Så du tenker at variasjonen som oppstår når man har gjennomgått "mannlig pubertet" vs "kvinnelig pubertet" er å likestille med annen variasjon, som de andre jeg nevnte? (noen har mer muskelmasse, mer ballteft eller er høyere enn andre). (Spør ikke for å kverulere, men for å sjekke om jeg leser deg riktig. Ellers enig i at kjønnsorgan er helt irrelevant, som jeg skrev også.)
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
Er du sikker på dette? Var det ikke en sprinter som fikk startforbud i kvinneklassen nettopp på grunn av for høyt testosteronnivå? Selv om det var medfødt.
![]() |
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettDet har vel vært tillat i 15 år mener jeg å huske. Og på de femten årene har det altså vært aktuelt en gang. Jeg tenker at det er en oppkonstruert problemstilling.
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
Testosteron måles ja. Og det finnes en grenseverdi. Kvinner med for høyt testosteron nivå utestenges fra å konkurrerer på høyere nivåer. Dette rammet særlig melaninrike kvinner da de oftere har høyere testosteron nivå.
![]() |
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Disse to innleggene sier det jeg tenker.
![]() |
#13 |
|
Ja.
Åja, der viste jeg hvor lite jeg vet. Men det er ganske ugreit og noe vi må slutte med.
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
Nå har vel antallet unge som henvises til behandling for kjønnsdysfori økt med mange tusen prosent de siste 10 årene, og aller mest de siste 5 årene, så det at det ikke har forekommet ofte så langt, sier vel svært lite om hvordan det blir fremover.
![]() |
#15 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Transkjønnede og idrettHvis det setter verdensrekorder, så vil det jo potensielt påvirke langt frem i tid.
![]() |
#16 |
can-jur
|
Andelen toppidrettsutøvere er allerede så marginal så at det skal bli en stor utfordring tror jeg neppe. Ulempene med å være kvinne, og da særlig kvinne som har gjennomgått kjønnsbekreftende behandling vil fortsatt være så overveldende at forsvinnende få vil være toppidrettsutøvere.
![]() |
![]() |
#17 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Transkjønnede og idrettTenker at dette nok en gang veldig setter fokus på "hva er kjønn". Det er skillet mellom sex og gender. Skillet i klasser i idretten går nettopp på biologisk kjønn og ikke opplevd kjønn. Fordi det spiller en rolle. Så er det også sånn at definisjonene betyr noe. Dette betyr jo at det blir hensiktsmessig for unge idrettsjenter (og/ eller støtteapparatet deres) å testosteron-dope seg i oppveksten, eller østblokkvinne-dopingen som vi så for endel år tilbake blir nå helt greit og innpakket i PK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg kjenner at jeg tenker veldig likt som Charlie.
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg er også enig med Charlie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Transkjønnede og idrettJeg tror det skal ha skjedd MYE før kjønnsskifte blir et «enkelt valg», altså.
![]() |
|
|