|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() FatphobiaDette artikkelen synes jeg var en interessant tekst som jeg i all hovedsak er enig i, men det var en setning som fikk meg til å stusse:
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: FatphobiaJeg lurer på om akkurat den setningen bare har kommet ut litt klønete? Får en følelse av at det skal være et litt lengre rasjonale der.
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: FatphobiaEn ting er at mange mener mye om kvinners kropp og at det er slingringsmonnet svært smalt. Men man opplever ikke å diskrimineres i feks helsevesenet på samme måten som normalvektig.
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fatphobia
Helt enig. Forskjellen mellom hvordan man møtes som overvektig kontra normalvektig er så ekstrem at det virkelig er en sånn "du skjønner det ikke før du har opplevd det"-greie.
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Ja, det er derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor man drar inn flere momenter?
![]() |
#6 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FatphobiaEnig med de over her. Man skjønner det ikke før man har opplevd det. Bare hvordan butikk personell møter deg, og sa snakker jeg ikke om klesbutikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: FatphobiaFor meg personleg betyr det mykje å følge kontoer som @fetmenfattet på Instagram. Det gir meg eit meir normalisert bilete av kva ein kropp er, og har gjort at eg tør gå på stranda igjen. Eg tenker og det er fullstendig skivebom å bruke slike hashtagger om alle kropper, og at det bør respekterast. Så ja, eg er veldig einig i det denne saken handler om.
![]() |
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: FatphobiaJeg strever litt med at kroppspositivisme bare er for noen og ikke alle, og at man er vaksinert mot diskriminering fordi man er tynn kvinne. Stemmer det? Jeg mener nei. Jeg mener at alle kvinner blir målt på utseende, vekt og rynker, hårvekst, celulitter (bare at det ordet finnes!!)på en måte som gutter og menn ikke blir, at det er store kapitalkrefter ute og går som forsterker det, og at det like ofte eller oftere er kvinners blikk (eller oppfatningen av kvinners blikk) som bidrar til det. Sånn sett blir bare «du er for tynn til å bruke vår # « bare en ny dimensjon av samme greia. Kroppen din holder ikke mål. Det er endel av kulturen vi vokser opp i, og vi preges av den uansett om vi vil, eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: FatphobiaMen det er forskjell på å få beskjed om å gå ned i vekt fordi det er relevant for den tilstanden du mottar behandling for, og på å få spørsmål om kosthold og aktivitetsnivå i staden for utredning for deg du er henvist for.
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det er jeg veldig enig i. Men generelt er jeg lei av alle kampanjer som liksom skal få slutt på kroppsfokus ved å vise enda mer kropp. Vil man ha slutt på kroppsfokus er det kanskje på tide å begynne å fokusere på andre ting. Ikke på andre kropper, men på andre ting. Desto flere instakontoer og emneknagger man følger, som kun viser bilder av mer eller mindre avkledte kropper, jo mer kroppsfokusert blir man. Også ender det med at de som legger ut bildene da er for tynne, for hvite, for streite, for pene. Andre ser på bildene og tenker "hvis hun der er for tykk, hva i alle dager er jeg da?" Og det eneste kampanjen fører til er enda mer synsing om andre folks kropper.
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sant, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Ja og nei. Jeg er enig i at vi (som i "seerene" eller "tilskuerene") ikke trenger å se mer hud, MEN at vi trenger å eksponeres for et større utvalg på SoMe (alder, kjønn, handicap, vekt, "penhetsgrad" <- Jau, teit ord, men det beste jeg kom på i farten ...).
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: FatphobiaJeg følger noen campiing-relaterte # på insta. Og for å si det sånn, jeg har jevnlig en rude på å "nei, ikke vis meg bilder fra enne brukeren,/bilder som ligner på dette" runde på et, for det er utrulig mange som viser ei meeeeeeeget lettkledd kvinne i en teltåpning, som bre helt åpenbart ikke viser frem noe som er camping-relatert, bare kroppsfokus. Og det er ikke de jeg vil ha!
![]() |
#14 |
Leser
|
Eller, jeg skal moderere meg til å si at jeg trenger det. Hvis jeg er for mye på SoMe og for lite i RL, så merker jeg at jeg blir "overrasket" når jeg går ut i RL og ser variasjonen (hvis det ga noen mening)
![]() |
#15 |
|
Dette har jo ingen andre enn deg sagt.
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Går man ut av døra ser man litt av hvert. Og det går fint an å vise ulike typer mennesker i SoMe uten at det er kroppen som er i fokus. Vi eksponeres f.eks for bilder av Erna hver dag. Hun er ikke tynn. Likevel er hun statsminister. Messi er lav. Høie er homofil. Det er (heldigvis) som regel ikke dette som er i fokus, og det er slik det skal være. Det er ikke nok, men det er dette det bør være mer av, og det vi må jobbe mot. Både menn og kvinner, fokus på hvem de er, hva de sier og får til. Du ser ikke Erna posere halvnaken for å vise hvordan en naturlig kropp kan se ut. De burde bruke et større mangfold av folk som nyhetsanker, værmeldere (hurra for NRK!), programledere, i reklamebransjen (ikke bare i Lindex sine undertøyskampanjer, men også for OneCall, Kiwi, tannkrem, vaskepulver og alt annet). Det er mange måter å eksponere seere for ulike kroppsfasonger på, hvor helt andre ting er tema, enn å kjøre i gang kampanje etter kampanje med kropp som eneste tema. For det blir i alle fall ikke mindre kroppsfokus av det.
![]() |
#17 |
|
Men du skal ikke lete lenge for å finne folk som lurer på om man egentlig er egnet for å være statsminister når man er så tjukk.
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Nettopp. Og det er ikke noe man løser ved å understreke enda mer at kropp er viktig og relevant i alle sammenhenger. Det gjør man ved å slutte å snakke om, og vise bilder av egne og andres kropper i ett evig kjør.
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
Det tok eg meg i, då eg var på ei strand i sommar. Å bli overraska over korleis folk ser ut. Det seier litt om kva feeden min lett blir fylt opp av.
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
... ja .... Jeg er en del på SoMe, men jeg er jo ingenting der i forhold til ungdommene mine (selvsagt vanskelig for meg å bedømme både min egen og ungdommene min sin representativitet, men ...)
![]() |
|
|