|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Er klimarapporten en "wake-up call"?Jeg greier ikke å skjønne at dette er en "wake up call"? Jeg er selvsagt enig i at vi har klimakrise, men det har jeg fått med for årevis siden, så at det er noe "nytt" her? Tja?
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?For meg ser det ut som om noen roper enda høyere for å bli hørt over koronaproblematikk og -vaksinering.
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?
Ja, ser også at mange (ca 450?) har meldt seg inn i MDG etter at rapporten kom ut, så det er kanskje en wake-up call for noen?
![]() |
#4 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Den er en wake-up call fordi vi ser at vi må redusere utslippene enda raskere enn i tidligere rapporter, noe som vil ha massiv påvirkning på tempoet vi må utvikle teknologi, politikk, virkemiddelapparat osv. I tillegg kommer forskjellen mellom 1,5C og 2C-sceanrioene enda tydeligere frem mtp irreversible konsekvenser.
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Dette kan ikke være noe nytt for mennesker som har fulgt med, men det smeller nok litt mer når FNs generalsekretær direkte ber land om å slutte å lete etter olje og gass. Stort tydeligere går det vel ikke å si det, rett og slett.
![]() |
#6 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
Enig. Men man bør nok se på f.eks skattemodellen i Norge for oljenæringen.
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
Vi kan ikke legge ned arbeidsplasser før det er reelle, bærekraftige alternativer. Og da tenker jeg bærekraft i videste forstand. Vi må ha noe å leve av. Sånn som det ser ut nå fortsetter hele verden som før, med unntak av Europa, som raserer egen økonomi på symbolpolitikk.
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette, bare at jeg ikke har lest noe i rapporten ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Det er jo ikke noe nytt dette. Det ropes bare litt høyere.
![]() |
#10 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Om jeg har forstått rett er vel det nye i denne rapporten at vi nå kan si med sikkerhet at klimaendringene allerede er i gang, og at økning ekstremvær vi ser over hele jorden ikke er tilfeldig men faktiske effekter av dette. Også er de mye tydeligere og mer detaljerte på hvilke endringer vi kan vente fremover i hvilke deler av verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Ja, jeg også mener det bør gjøres ting mtp oljenæringen (blant annet bør vi slutte å lete etter mer olje), men dette med å sette en sluttdato som AUF ønsker seg er litt bakoverstrebersk. (Når jeg slanker meg så fokuserer jeg på alt det gode jeg kan spise, ikke på alt det gode jeg IKKE kan spise. Kanskje litt "barnslig" sammenligning, men jeg tror at det å øke fokus på det vi må gjøre mer av er et gode)
![]() |
#12 |
Leser
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Fakse: Mulig jeg er et geni, men jeg hadde fått det med meg før rapporten (Jeg er enig. Det er viktig at dette sies så tydelig og direkte og fra de rette folkene men de som styrer MÅ ha fått med seg dette for lenge siden)
![]() |
#13 |
can-jur
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Tja. Kanskje ikke for FP folka, men resten av landet bør snart våkne…
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
For min del holder det at politikerene våkner .... men jeg skjønner at det er greit å ha folket bak seg
![]() |
#15 |
can-jur
|
Vi får ikke politikere som tar klima på alvor når velgermassen ikke tror på klimaendringene.
![]() |
![]() |
#16 |
Søt og rar
|
Det tror jeg også.
![]() |
#17 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?Jeg er veldig glad for at de har gått bort fra å snakke om menneskeskapte klimaforandringer, til å snakke om klimaforandringer, jeg tror/håper det er øettere å få med seg folket på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mye som tyder på at olje ikke kommer til å være lønnsomt i særlig mange år til, så rask omstilling må til - ikke bare for å redde klimaet, men også for å redde økonomi og arbeidsplasser: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|