|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Går det an å sy om denne kjolen?Denne kjolen har hengt ubrukt i skapet i mange år, og nå må jeg enten kvitte meg med den eller få den i stand. Men går det an å sy den om? Jeg vet ikke helt hva måten den er sydd på bak heter, men håper det kommer frem av bildene. Det er dette som gjør at den ikke passer, så er det mulig å ta opp sømmen her og rette ut stoffet (heller legge inn innsnitt bak), eller er det en for stor operasjon til at det er verdt det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Selve folden er bare sydd fast på midten (se andre bilde), med en søm som skal være grei å få opp. Oppe, derimot, er den bretta inn (se første bilde her), men den er jo sydd fast øverst, og hvis jeg skal brette den ut igjen så vil jeg jo måtte sprette opp både øverst og på sidene, klippe av stoffet som blir til overs når foldene rettes ut, osv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Eller, det må jeg jo, men hvor styrete er det og hvor fint får jeg gjort det? Jeg har ikke sydd stort før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Jeg hadde tenkt "dette går sikkert fint" og gønna på, men det kan like gjerne være diagnosen min som snakker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Jeg er usikker, fordi stoffet som utgjør skulderen er ikke bredt nok. Si du får 10 cm mer stoff, men stoffstykket som kjolen skal sys til er ikke det. Da må du evt rynke kjolestykket slik at du får samme bredde som på skulderstykket, da går det.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Jeg skjønner ikke helt hvilken del du mener ikke passer.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Det er lettere å bidra hvis vi hadde fått sett kjolen på eller om du hadde forklart tydeligere hvordan og hvor den ikke passer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Jeg skal prøve. Får ikke tatt bilde nå, så håper forklaringen holder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Da skjønner jeg! Om den sømmen som akkurat fester den i livet går å sprette opp ville jeg prøvd det. Da vil kjolen få en litt mindre formsydd fasong, og du kan justere med beltet, framfor at den er formsydd. Men det krever at foret (om det er for?) ikke er sydd for å passe kjolen når den er formsydd. Slike legg er litt vanskelige om man ikke har hofter eller høyde på overkroppen som ikke passer perfekt.
![]() |
#13 |
heimføing
|
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Mulig kjolen er sydd til noen som er lengre i ryggen, som Tallulah antyder. Da kommer den sømmen på "feil" sted. Prøv å sprett opp nederst på sømmen og se om det blir bedre, evt sy den lengre ned - jeg fikk ikke hele forståelsen av hvor problemet ligger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Går det an å sy om denne kjolen?Den er ikke foret, så akkurat det er ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|