|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJa, altså. Etter en veldig vellykket ankerstrøye fra Periteknit til meg selv (genser), så gikk jeg med friskt mot i gang på en weekend slipover. Vendepinner og opplukking av masker gikk som en lek. Gleden var stor når alt kunne samles på en rundpinne, og det bare var å gønne på med runde etter runde. En mørk kveld i stuen og tv. Vel, i dagslys, så viser det seg at jeg er to ulike personer før og etter rundpinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJeg strikker mye lausere fram og tilbake enn rundt (det er vrangomgangen som blir for laus). Nå har jeg skjønt at jeg må bruke tynnere pinne når jeg strikker fram og tilbake, men før har jeg bare latt det være og levd med at det ikke ser likt ut. Har tenkt på det som en fin effekt.
![]() |
#3 |
Javel?
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtTakk, Stompa. Det kan være en fin effekt. Kunstnerisk frihet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJeg erfarer det samme. Jeg strikker mye løsere, spesielt på vrangen. Annen tykkelse på pinnene var lurt. Kunstnerisk frihet er en fin tanke, den bruker jeg mye til å forklare diverse i strikketøyet.
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtEg veit det er ein del som bruker skrupinner og strikker med mindre pinne på vranga, for å få det jamnt. Eg gjer ikkje det, men eg strikker stramt på vranga og.
![]() |
![]() |
#6 |
snur
|
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJeg strikker mye løsere når jeg strikker vrang tilbake så jeg har lært meg å strikke rett tilbake også. Da blir det mye jevnere. Hvis du ikke får til det anbefaler jeg å gå ned en pinne når du strikker tilbake.
![]() |
#7 |
Javel?
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt
Jeg fant en video! Ikke ante jeg at det var en ting. Skal sette meg ned og øve en mørk kveld...tusen takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtLinke til den videoen, please! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJeg har etter noen års frustrasjon blitt bedre på å strikke løsere rett og litt strammere vrangt, slik at det nå ser ok ut, uten spesielle virkemidler.
![]() |
#10 |
Javel?
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtKan dere legg ut bilder av hva dere snakker om? Når dere synes det blir forskjell?
![]() |
#12 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtHer har jeg strikka fram og tilbake på den delen av arbeidet som er til høyre i bildet, og så samla arbeidet på en pinne etter å ha avslutta en kort knappestolpe. Maskene er vesentlig strammere her, til venstre i bildet. Det stresser meg ikke noe særlig, det jevner seg noe ut i vask. Med større pinnestørrelse må jeg bruke forskjellig størrelse på rett- og vrangsida, for da blir forskjellen for stor. Det på bildet er pinne 3,5.
![]() |
![]() |
#13 |
Javel?
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtHos meg som er helt nybegynner, så er det stor forskjell, frem og tilbake er det mye løsere og større masker, mens rundt og rundt, er det jevnt og fint. Jeg lurer fortsatt på om jeg skal rekke skiten opp igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtTakk for bilde!
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundtJeg har samme problem og går alltid opp 1/2 til 1 pinnestørrelse når jeg går fra glattstrikk til rundt og rundt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|