|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() OsloskolenEn spin-off fra inne i mitt eget hode etter å ha lest utdanningsminister-diskusjonen.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: OsloskolenMin første, umiddelbare tanke er at skolen i Norge er så politisert at det er umulig å mene noe om den uten å farges av egen ideologiske overbevisning. Også er Osloskolen igjen blitt en helt egen greie som er enda mer farget av dette enn ellers i Norge.
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: OsloskolenJeg var ekstremt fornøyd med barnas barneskole. Der satt jeg som leder i driftsstyret og fikk være med på noen møter i «etaten». Jeg husker at det der ble uttalt at «i Oslo får vi til både barneskole og videregående, men vi har et stykke til mål med ungdomsskolen». Min erfaring er at de har HELT RETT. Snuppas ungdomsskole var ingen lystig opplevelse. Garantert farget av pandemien, men de imponerte på ingen måte før det heller. Og dette er egentlig en skole med såkalt «godt rykte».
![]() |
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: OsloskolenKan noen kort forklare hva som er de største forskjellene mellom Osloskolen og offentlige skoler i resten av landet?
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: OsloskolenKanskje nettopp det Input skriver. Den har så til de grader vært farget av at ett parti i lang tid har fått utforme og iverksette politikken. På godt og vondt.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: OsloskolenBra refleksjoner. Det fins ikke en omforent historie om Osloskolen akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Klar
|
![]() Sv: OsloskolenSkolen til minsten min har nettopp fått ny rektor, som kommer fra Osloskolen. Jeg sitter i FAU, så jeg har hørt hen snakke i noen sammenhenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: OsloskolenJeg tror "Osloskolen" har fått til veldig mye, men ser at skjemaveldet er, vel, overveldende. Det er liksom rapport oppå rapport, og ingenting tas UT når noe kommer inn. Jeg husker jeg var på et kurs om den "tilstandsrapporten", som var ENDA et verktøy med i og for seg gode intensjoner, men som i praksis gir svært lite i tillegg til alle de andre rapportene som finnes. Så skal man sitte der og skrive om mål og måloppnåelse på alle mulige parametre. Det oppfattes ikke som veldig meningsfylt (jeg har skrevet første utkastet til rapportene for vår skole i mange år, til stor lettelse for skoleledelsen. For meg går sånt fort, men det er ikke gitt at alle har sånne "frivillige"...)
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: OsloskolenSå mer selvstyre hos den enkelte skolen, men mer skjemaføring, testing og rapportering, kan det oppsummeres slik?
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: OsloskolenKanskje. Og noe av kritikken etter skiftet i etaten, er at man har fjerne mye av den styringen som var, og dermed heller ikke utfører ledelse. elns.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Osloskolen
Blir man det altså? På ekte? Jeg har heldigvis aldri opplevd det, hverken som forelder eller lærer. Min erfaring er at alle skolene jeg har vært tilknyttet har hatt veldig god lokal forankring eller hva jeg kan kalle det. Jeg oppfatter f.eks. at videregående skoler i Oslo i mye større grad har en egen identitet enn videregående skoler andre steder, at det nærmest gir litt "amerikansk high school på film"-vibber.
![]() |
![]() |
#13 |
Tatt på
|
Og at i resten av landet er det bare grunnskolen, 1. - 10. klasse, som er kommunalt styrt og videregående ligger under fylkeskommunen.
![]() |
#14 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: OsloskolenAlle mine barn har gått på et av de største barneskolene i Oslo, og det har vært tydelig at det er X skole, ikke bare Osloskolen. Brosjyren ble delt ut første skoledag, ja, men så har ingen snakket om det senere. Skolen vår sender også ut et månedlig nyhetsbrev, har egen skolesang- og dans, så vi den har et sterkt identitet. Hva som skjer på bakrommet vet mannen min mer enn meg (FAU-leder), men vi har vært fornøyde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: OsloskolenJeg både jobber og har barn i Osloskolen, og har ingen store planer om å hive meg i stor grad ut i diskusjonen. Men jeg har aldri opplevd noe press om å ønske velkommen til Osloskolen, og det har heller ikke skjedd at jeg har blitt det der jeg har egne barn. At man har systemer og apper som ikke fungerer optimalt, er jeg redd er en generell skoletendens og ikke noe spesifikt for Osloskolen. Viken har blant annet hatt Visma i flere år før det nå kom til Oslo, med enorme startvansker som alle var luket bort før det kom hit (selv om det gjenstår en rekke større og mindre ulemper |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Vgs er på fylkeskommunalt nivå i Oslo også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
Dumt spørsmål, men vil det si at vgs styres fra samme etat, eller en annen?
![]() |
#18 |
I mål
|
Nei, de styres fra samme etat, det er jo dog en oppdeling der inne også. Om jeg ikke tenker feil. Det er helt ærlig litt vanskelig å henge med i svingene og ha totalbildet på plass til enhver tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: OsloskolenI og med at Oslo er både fylke og kommune er det kanskje ikke så rart at vi er organisert under samme hovedenhet, men med ulike avdelinger.
![]() |
#20 |
|
Men som ansatt på vgs i Oslo er man jo ansatt i Oslo kommune. Vet ikke hvordan det er for andre enn lærere, men for meg er det ingen forskjell på å være ansatt ved en grunnskole og en vgs, slik det normalt ville vært.
![]() |
![]() |
|
|