Juleplanlegging - hjelp
Det nærmer seg jul, og jeg har ikke begynt å tenke på det engang. Ikke at det haster sånn, men erfaringsmessig blir det mye stress om jeg venter helt til desember. Og ikke minst dyrt.
Jeg har jo mye å tenke på, og mye å gjøre med det nye huset, og trenger litt hjelp til å prioritere i forhold til julen - hva jeg kan få til uten at det blir stress, hvem som skal få gaver, og hva jeg skal droppe å styre med.
- Julevask har jeg aldri vært opptatt av. Vanlig rydding og renhold holder.
- Kalender til barna ordner alltid slekta i UK, men egentlig skulle jeg gjerne ha ordnet det selv ... Kanskje jeg kan lage en veldig lavterskel akti aktivitetskalender eller noe lignende?
- Pynte litt i huset gjør jeg alltid, det krever ikke mye, og er koselig.
Så var det julegaver,og de som står på lista er:
Tante og farfar i UK
Halvsøsken på 18 og 15 i UK
Søster
Niese på 17
Nevø 14
Nevø 9
Bror
Mor
Far og stemor
P og A selvfølgelig
- Far og stemor, og broren min ønsker ikke noe. Men jeg pleier allikevel å gi de noe småtteri, noe barna har laget eller noe hjemmelaget spiselig.
- Har pleid å kjøpe noe til moren min, men hun kan godt få noe hjemmelaget i stedet for hun har det hun trenger.
- Søsteren min og jeg kjøper alltid noe til hverandre, og det har jeg lyst til å fortsette med. Vi gir hverandre ønskelister så det er ikke vanskelig å finne på noe. Barna hennes likeså.
- Slekta i UK pleier å få en blanding av hjemmelaget og kjøpt, i fjor fikk de ingenting av meg. Jeg var inne i en veldig dårlig periode før jul, og hadde null overskudd til det. Men nå har jeg det bra, og tenker at de kan få noe hjemmelaget, for jeg får alltid gaver av de. Men det må bli noe som kan sendes.
- Halvsøsknene har pleid å få noe småtteri, julete snop, eller noe fra barna.
- P og A ønsker seg alltid masse forskjellig, og jeg liker å gi de noe ekstra fint og kjekt.
De hjemmelagde gavene til de voksne kan jeg alltids droppe om det blir for stress. De har alle sammen god råd, og har det de trenger.
Er det noe annet som kunne være kjekt å gjøre, eller lage, og som er lavterskel? Eller noe jeg kan droppe?
Vil feire jul i eget hus i år, og juletre og pinnekjøtt skaljeg klare å ordne.
Når jeg leser hva jeg har skrevet ser det jo ut som om jeg har en grei plan. Lurer vel egentlig mest på hvordan jeg skal komme igang med julegavene, og få porsjonert de utover sånn at det ikke blir for mye penger ut på en gang, eller stress.
|