|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Beitedyr og hyttefolkDet kunne vært interessant å hørt hva «andre» tenker som denne problemstillingen. Jeg kjenner den jo best fra egen menighet og som eier av beitedyr som beiter i utmark.
![]() |
![]() |
#2 |
villende
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkVi har hytte i beiteområde og det plager ikke meg med sau rundt husveggen eller kyr i turområdet. Jeg har veldig respekt for både kyr og hestene som går på frislipp, og tenker at de er en viktig del av det å holde kulturlanskapet i god stand. Hvis man ikke har beitedyr som går fritt, så gror jo alt av frimark igjen. Sist redigert av Gaia : 16-10-21 kl 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkJeg er ikke så glad for å møte kyr når jeg går tur, men setter samtidig pris på at de beiter på utmark. Så lenge vi vil ha kjøtt, melk og ull må vi la dyra beite et sted.
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkVi har hytte på vidda hvor både melkekyr og sauer beiter. Vi må selv sette opp gjerde rundt hytta, noe jeg synes er helt selvsagt. Nå tror jeg melkebonden må gi seg dessverre. Setter stor pris på alle dyr i utmark, og mener helt klart at det er vi, menneskene, som må tilpasse oss. Det har aldri vært problemer med kyrne og angrep der så lenge jeg har levd og min farmor som har vokst opp der har ei heller fortalt historier om det, så selv om vi har holdt avstand, så lærte jeg noe nytt ved ditt innlegg, Floksa. Skal instruere barna til å holde enda mer avstand. Vi har aldri vært redde for verken kyrne eller sauene.
Isabel/Izzi Creo Sist redigert av IzziCreo : 16-10-21 kl 14:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
villende
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolk
Problemet er hvis det blir sammenhengende gjerder over store arealer, siden det gjør det vanskelig for dyrene å bevege seg i terrenget. I vår hyttekommune er det løst ved å begrense antall løpemeter gjerde hver hytte kan sette opp, og stille krav om at det er en åpen korridor mellom alle hyttene, som dyrene kan bevege seg gjennom. Vi har dessuten valgt å la dyrene ha tilgang til å klø seg på veggen og ligge under tak på deler av hytta. Jeg syns det er hyggelig med sauer rundt hytta, og tenker at det er fint å legge til rette for at de da kan søke ly rundt vår hytte (på en del av tomten hvor det ikke er plagsomt at de legger igjen møkk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkJeg tenker at dette må være kommunen og utbyggers ansvar å vurdere før byggetillatelse blir gitt. Nå virker det som om det i liten grad har skjedd. Jeg har lest flere artikler om denne type konflikter. Jeg er faktisk jevnlig på hyttetur på Kvamsfjellet i vinterhalvåret som oftest. Har aldri hørt denne konflikten nevnt.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkDer foreldra mine har hytte har det alltid vært sau på beite. I gamledager hadde vi også sau i samme område. Litt lenger ned i åsen er det storfe på beite. De områdene er gjerdet inn. Sau er uproblematisk selv om det ikke er lov å sette opp gjerder. Og storfe er lett å unngå.
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#9 |
Klar
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkJeg er vokst opp på bondelandet og heier i utgangspunktet mest på dyra og beiteretten i denne diskusjonen. Dog har jeg ingen problemer med å skjønne at hyttefolk syns det er slitsomt med bæsj på trappa, oppskrapete biler eller kyr på turstien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkDer vi hadde hytte fikk vi ikke sette opp noen form for gjerder pga beitedyr (sauer på Budor, på Hedemarksvidda). Vi sperret riktignok av terrassen og inngangspartiet for å slippe å spa oss frem igjennom sauemøkk hver gang vi kom.
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkTror ikke denne typer bilder gjør at folk blir mer forsiktige ...
![]() |
#12 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkVi bor rett ved et område/utmark som nå har blitt et beiteområde med en teknologi som heter nofence. Det betyr at dyra går uten innhegning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkHer i området et det utstrakt bruk av Nofence, og det virker som det funker bra. Folk er veldig oppmerksomme på beitedyr i alle fall.
![]() |
#14 |
trenger lading
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkVi har hytte i et område der det går noe sau (syntes det har blitt mye mindre de 2-3 siste årene), og noen flokker med kyr.
![]() |
#15 |
can-jur
|
Helt enig. Men bildet viser ei melkeku, sannsynligvis med bondens egne barn på. Noe som blir en helt annen situasjon.
Det er no fence jeg nevner i hoved innlegget. Det er enormt dyrt, både å kjøpe inn og drifte. For oss er innkjøpskostnad 140.000kr
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
Herreguud så moro! Et menneske som _løøøøøper!!! De er jo bare store barn
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkDette kommer nok helt an på hvor man bor og har hytte. Stor forskjell på dalen der søstersen har sauer og Beitostølen liksom. Ved store utfartssteder så synes jeg at det kan tilrettelegges med gjerder ved store parkeringsplasser og ikke minst tydelig merking. Jeg synes det er stor forskjell på sau og storfe da. Her setter hytteeierne opp gjerder rundt hytta ( ikke hele eiendommer) for å unngå saueskit på verandaen. Altså av type du kjøper på Felleskjøpet og kan settes strøm på. Og tas gjerne ned når dyra er hentet. Jeg har vokst opp med kyr og kunne gjerne gjøre sånn som det bildet der på egne melkekyr som jeg kjente. Hadde jo våre favoritter blant dyra som likte å være sammen med oss barna. Allikevel har jeg stor respekt for storfe på beite. Kanskje nettopp fordi jeg er dyrevant så vet jeg hvor fort de enten kan bli redde/ skvette og ikke minst at det blir gøy å løpe etter redde mennesker som løper :btdt: Jeg tenker at slikt må tenkes på av de som selger hyttetomter og ikke minst når kommunene regulerer. Mange hytte og turområder mister også sin attraktivitet dersom kulturlandskapet gror igjen. Så selv om man da blir glad for null saueskit på verandaen sin så mister kanskje skituren sin sjarm dersom området er full av olderskog og kratt. Og hadde jeg kjøpt meg hytte i beiteområde så hadde jeg tenkt at det var naturlig å lære seg om dyrene som går der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Rockesøster
|
Ja, sant. Pappa er «dreng» på en gård der de har samme type kveg, oghan sier de er veldig selskapssyke og vil være ilamme alle hele tiden.
![]() |
#19 |
|
Samme sted som foreldrene mine har hytte og samme strategi.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Beitedyr og hyttefolkDet er en essensiell del av overlevelsesopplæringen å se forskjell på melkekyr og kjøttfe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|