|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Bruk av klesplaggJeg så et innslag på nyhetene i går om hvor problematisk det er at klesplaggene våre blir brukt så lite (usikker på hvilken nyhetskanal som viste dette). I programmet ble det sagt at hvert plagg vi eier i gjennomsnitt brukes 10 ganger. Følgende artikkel sier 8 ganger.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggStemmer overhodet ikke for min del. Jeg har ikke så mange plagg i gangen, og bruker alle i en slags rotasjon, så de blir brukt mye mer enn det. Strømpebukser kan nok hende brukes 10 ganger maks, de går jo i stykker innimellom. Men alt annet brukes til det er slitt (eller ikke passer lengre
![]() |
#3 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggStemmer ikke for de aller fleste av mine plagg. Har nok noen penkjoler som ikke er brukt mer enn det, men stort sett bruker jeg klær i mange, mange år.
![]() |
#4 |
heimføing
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg har to kjoler som har vært brukt kun én gang hver, i hvert sitt selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg har veldig mye klær, men bruker dem også i mange år - iblant til de er helt tynnslitte. Har kjoler og skjørt som er både 10 og 15 år gamle, som fortsatt er i bruk.
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg har helt sikkert topper jeg har brukt mindre enn 10 ganger og noen bukser og kjoler som ikke ble favoritter, for jeg har mye klær. Men de aller fleste brukes jo mye mer.
![]() |
#7 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av klesplaggDette stemmer veldig dårlig med mitt klesforbruk. Jeg bruker klærne mine til de er utslitt, og selv da blir de ofte ikke kassert umiddelbart, men degradert til når-ingen-ser-meg status. Selv de to kjolene mine er brukt mer enn 10 ganger, men så har de hatt god tid på seg også. Når det gjelder yttertøy så er faktisk alt kjøpt brukt bortsett fra dunjakka mi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg har et par kjole som bare er brukt i et par bryllup hver, fra den sommeren jeg var i 3 bryllup på 4 uker mer mye de samme folka.
![]() |
#9 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av klesplaggDet stemmer overhode ikke for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg skal jo innrømme noen bomkjøp. Da brukes ikke de genserne 10 ganger. Men favorittene brukes mye og i flere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggDet stemmer ikke med meg, min familie og mange jeg kjenner. Derfor tenker jeg det er noen andre der ute som virkelig bidrar til å holde snittet så lavt. Mannen klaget nettopp over at jeansene blir mye fortere slitt enn før. Da vi undersøkte saken nærmere viser deg seg at buksene har gått fra 99 % bomull og ned til 74 % bomull på få år. Ja, det krever enorme vannressurser å lage en dongeribukse. Men da er det definitivt en fordel om den tåler å bli brukt mer enn 8 ganger (noe som ikke er tilfelle med de med mindre bomull og mer polyester).
![]() |
#12 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bruk av klesplaggMed unntak av penkjoler og noen bomkjøp brukes både mine og mannens klær betydelig flere ganger enn 10. De fleste klærne brukes jevnlig i flere år. Jeg er også veldig overrasket over tallet i artikkelen og kan ikke helt skjønne at det er mulig?
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bruk av klesplagg
Mine bukes mer enn 8 ganger før de vaskes. Men de slites jo ut, de gjør jo det , dog lenge etter 8 bruk altså.
![]() |
#14 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg kan fint innrømme at jeg har maaaange t shorter.
![]() |
#15 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggMine brukes til de er utslitt eller til de ikke passer.
![]() |
![]() |
#16 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg tror nok ikke fp i stor grad bidrar med mye klesplagg som kun brukes en gang eller to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggStemmer dårlig for min del, muligens med unntak av noen få plagg, type finkjoler. Andre ting brukes igjen og igjen, med mindre det var totalt bomkjøp, og det er det få av.
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg har ganske mye klær, men jeg bruker dem stort sett lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Bruk av klesplaggJeg kjøper dyrere klær og bruker de gjerne i 10 - 15 år. Handler veldig lite på lavpris fordi jeg synes at klærne for ofte mister farge, fasong eller er for tidstypiske. Har noen Zara kupp og mulig noe basic HM og Lindex.
![]() |
#20 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bruk av klesplagg
Kan underskrive.
![]() |
|
|