|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålDet er bare noen år siden det mest imponerende jeg hadde strikket, var et sitteunderlag hvor jeg fingerstrikket og deretter tovet remsen. Jeg trodde ikke jeg noen gang skulle strikke et klesplagg som andre mennesker faktisk ville gå med, så jeg befinner meg nå i en - for meg - surrealistisk situasjon.
![]() |
#2 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålKommer hullene på samme sted hver gang?
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålHøyt ullinnhold gir generelt ikke de mest holdbare sokkene, med mindre garnet er tvunnet hardt og ikke er så mykt, men det er jo ulla som gir varmen. Garn med 80 % ull og 20 % nylon er det vanligste, og av hensyn til miljø og varme tær bør man heller forsterke sokken strategisk med nylon enn å pøse på med større andel akryl. Akryl tar dessuten til seg lukt.
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålUll/nylonblanding er best, gjerne med forsterkningstråd, enten sydd inn som Luftslottet sier, eller strikke det sammen med garnet der sokkene slites mest.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålHvis jeg skal strikke gode og varme sokker, bruker jeg gjerne Sterk fra DuStoreAlpakka.
![]() |
![]() |
#6 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålKombinasjon ull og nylon er nok det beste for slitesterke sokker. Jeg har strikket en del mønstersokker i finull også, og det holder, men slites nok litt raskere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmål
Jeg er en som bruker ullsokker nærmest året rundt og som sliter veldig på dem og hos meg kan bare Sterk brukes til kosesokker, ikke sokker til å ha i sko.
![]() |
#8 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålDrops Fabel har forresten også holdt seg ganske bra, og det er veldig ofte på salg.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmål
Drops Fabel er godt garn. I tillegg er det i utgangspunktet billig og ofte på salg.
![]() |
![]() |
#10 |
ihuga feminist
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålTakk for mange gode tips!
![]() |
#11 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålDet stemmer at Drops har frynsete rykte som designinstitusjon, jeg bruker aldri oppskriftene deres, og har selv sett oppskrifter som utvilsomt har vært tett inspirert av indiedesignere.
Jeg har ikke noe erfaring med strikking på strikkemølle/loom selv, men strikkefasthet har definitivt noe å si for slitestyrken. Tettstrikkede sokker slites mindre enn løst strikkede, fordi det da er et tynnere stoff og kanskje fordi de enkelte maskene er utsatt for mer friksjon?
![]() |
#12 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålFabel som er nevnt over, er veldig godt.
![]() |
#13 |
ihuga feminist
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålMange gode tips her. Jeg trodde at akryl fungerte på lik linje med nylon i å gjøre sokkene mer slitesterke. Så feil kan man altså ta!
![]() |
#14 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slitesterkt, billig sokkegarn? Et nybegynnerspørsmålStrikkefastheten er viktig for slitestyrke, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|