|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Stargate - diskusjonstrådJeg håper dere er med på det, dere andre som har lest den?
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådSå bra du likte den! Det gjorde som kjent jeg også. Diskuterer den gjerne.
Sist redigert av Tallulah : 28-12-21 kl 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådFørst må si jeg få si takk for tipset, Tallulah!
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådJeg kjøpte boka etter anbefalingene her inne, men leste en negativ kommentar om slutten, og lot opplevelsen av hele boka bli farget av det. Synes uansett at det var åpenbart helt fra første side at hun kom til å dø, og jeg liker så godt happy endings at jeg synes det var unødvendig. Kunne de ikke flyttet inn til naboen eller juletreselgeren i stedet?
![]() |
#5 |
Glad
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstråd
Fikk denne boka fra biblioteket her om dagen, hadde glemt at jeg bestilte den. Husket vagt at det var herfra tipset kom og gikk inn for å sjekke. Skjønte kjapt at det kom til å bli trist, men ikke at hun skulle dø.
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådJeg likte altså ikke slutten, og for meg ødela den også for resten av boka sol jeg likte kjempegodt. Jeg tror ikke på noe alternativt julemirakel, barn som sovner ute under et tre på gata midtvinters fryser ihjel. Og jeg synes at det forringer alle de gode gjerningene fra alle de vanlige menneskene rundt dem som har gjort så godt de kunne. Jeg synes boka brøt med sitt eget premiss, og brøt kontrakten med leseren når den krever et mirakel bortenfor den alminnelige gode viljen som bor i folk for at det skal gå bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådHvilket premiss mener du boka har gitt som den brøt med?
Godt poeng! Og et forfatteren er ganske innforstått med, vil jeg tro.
![]() |
#9 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådFrem til slutten er det folk som løser de uoverstigelige problemene for hovedpersonen. Søstra, Tommy, naboen. Det er ikke noe magisk ved det, det er folk som strekker seg litt lenger enn de kanskje hadde trengt eller man hadde trodd at de skulle gjøre. Når det likevel viser seg å ikke være nok til å forhindre det som etter alle realistiske normer er en total tragedie så blir det for meg en nulling av verdien av det disse personene hadde gjort. Som Tommy for eksempel. Ved å gå hjem den siste kvelden så blir han til slutt en som svikter de to jentene, i stedet for en som viste seg å være bedre enn man trodde først. Jeg synes det setter hele historien i et annet lys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådOK, jeg skjønner hva du mener, og jeg skjønner tolkningen din. Jeg er nok ikke enig i at boka legger som premiss at folks godhet er nok, eller at slutten nuller ut de gode gjerningene.
![]() |
#11 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådMen at vaktmesteren står og ser opp på himmelen og tenker på henne, på første side, det betyr for meg at hun er død.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
Det er sånt jeg aldri får med meg.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sto det hvilken setning?
Her er jeg helt uenig med deg, kjenner jeg. Jeg synes premisset for boka var at barn som Ronja møter mennesker som ønsker dem godt, men som ikke klarer å gjøre det som faktisk trengs å gjøres. Som hjelper litt, men ikke nok. Hadde premisset vært at disse menneskene skulle "redde" Ronja, ville de jo ringt barnevernet, sørget for at hun kom seg til legevakten. Men det gjorde jo ingen. Og slik er det i alt for mange tilfeller.
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Nei, jeg tror jeg skal prøve å finne igjen hvilken anmeldelse det var. Men da jeg leste den tenkte jeg at vedkommende ikke hadde særlig kunnskap om (by-)barn og språk.
:grubler:
Som voksen og realist så heller jeg jo mot at Ronja (og kanskje også Melissa) dør under det treet, men jeg liker at slutten åpner for samtale. Også begynte jeg å tenke på den nye Matrixfilmen som kom nå i jula. Der sier en eller ennet "Does a story ever really end?" og det syns jeg også er interessant å tenke på. En slutt i en bok er bare et øyeblikksbilde, og ikke nødvendigvis slutten på historien. Hva ville vært en lykkelig slutt? At de kom seg på legevakta og overlevde? Hva da med livet videre?
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådEg er akkurat ferdig med boka nå, og tenker og på døden. Eg synes det har bygga seg opp ei forventning om at ho døyr, gjennom heile boka. Både det med vaktmesteren og stjerna, som Elise nevner. Og alle parallellene til Piken med svovelstikkene - drømmene, fattigdommen, forskjellene. Eg tenkte at det var eit brot i teksten, då Tommy refererte til denne historia, fordi det blei for eksplisitt. Men samtidig syntes eg det var mange punkt som bygga opp mot ei slik lesning. Så eg forventa at ho skulle sovne inn i ein slags åpen slutt, omslutta av lys, akkurat som H. C. Andersen si pike.
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådEnig angående den anmelderen, Tallulah. Byunger snakker jo med «innvandrervendinger», i større og mindre grad, og på Tøyen skole, med 90% barn med minoritetsspråklig bakgrunn, så ville det vært merkelig om de ikke gjorde det. Og at det å snakke med vaktmesteren fra Balkan skulle bety at hun har innvandrerbakgrunn, hva er DET? Og hvorfor trekker hun det frem i det hele tatt? Rart.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Han.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
Eg las relasjonen til vaktmesteren som ei skildring av ein voksen som ser Ronja, ser kor ho kjem frå og kva ho strever med. Uavhengig av bakgrunn.
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådAt vaktmesteren på skolen ser barna de barna som kanskje faller lott utenfor er jo noe som går igjen både i bøker og film. At han er fra Balkan så jeg som naturlig siden han jobbet på Tøyen skole, eller i Oslo eller som vaktmester generelt, ikle at det skulle si noe om hvor Ronja kom i fra. Også syns jeg det var et vittig stikk når han sier at det som er så bra med Norge er at man kan få jobbe som noe helt annet enn det man har utdanning i og erfaring fra.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stargate - diskusjonstrådJa, han var en fin karakter!
![]() |
|
|