|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Mange her har jo eldre barn, og det er ikkje sikkert NRK sin adventskalender står øverst på prioriteringslista. Men eg vil gjerne anbefale dykk å sjå Kristiania magiske tivoliteater. I formiddag har eg lese boka som følger kalenderen, Tikkens jul, der vi følger ein av bifigurene i kalenderen. Og eg skulle ønske eg hadde lese eit og eit kapittel frå boka, parallelt med at eg såg ein og ein episode frå serien. Eg har laga ei liste over grunner til å sjå årets kalender, sjølv om det ikkje er advent lenger:
Veldig fin, sosialrealistisk adventskalender, som tematiserer forholdet mellom fattige og rike, og med boka, adopsjon og rasisme i Kristiania på 1920-tallet.
![]() |
![]() |
#2 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Kristiania magiske Tivoliteater er den fineste julekalenderen NRK har laget, og jeg synes absolutt den er vel verdt å se for både voksne og store barn, uavhengig av jul. Vi fulgte den hele familien (meg, mannen og fjortisen) med stort engasjement. Enig med alle punktene på lista di, og veldig fornøyd med at jeg fikk rett om relasjonen mellom de to nabodamene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Ja, så den med gutt på 13 og jente på straks 17. Veldig fin; vi likte den svært godt.
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Sovna midtveis i episode 6 og kom aldri videre.
![]() |
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Her så fire av fem den, guttungen på 11 vil ikke. Vi syntes dette er den dårligste kalenderen Nrk noensinne har laget. Det fordi det er helt totalt urealistisk at absolutt alle i byen, og særlig politiet gjorde akkurat det Erle sa. Og plutselig på julaften ble hun snill.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Ungene falt av etter 2 episoder og jeg hadde ikke tid og overskudd til å følge opp selv heller.
![]() |
#7 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?
Og ville ikke Erle tilstrebet seg å snakke oslodialekt om hun kom nordfra på den tida ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Jeg elsket den. Det samme gjorde 9-åringen.
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Jeg og ungene på 11 likte den veldig godt, skikkelig fin.
![]() |
#10 |
Klar
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Jeg syns farge- og dialektblindheten var noe som løftet denne serien! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
koko
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Å reagere på dialekter i serier har jeg sluttet med for lengst. Ofte er det langt verre med tilgjorte nesten-dialekter synes nå jeg iallfall.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Seksåringen og jeg synes den er helt utmerket. Vi er dog ikke så kravstore til beinhard realisme i en julekalender, ei heller uttalevariasjoner hos barneskuespillere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Helt enig! Det var ikke fordi den var urealistisk, for det er jo poenget, men den hadde jo null magi og gørrkjip musikk.
![]() |
![]() |
#14 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Jeg og mannen så den hver dag selv om ungene ikke ville, og vi elsket den.
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ditto, bare at det var episode 5. Jeg blir dessuten alltid demotivert av så karikerte og overdrevne "skurker" som hun rike dama.
![]() |
#16 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?Jeg likte serien, men den var jo langt fra realistisk.
![]() |
#17 |
|
Jeg synes du kan legge til:
![]() |
#18 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du sett Kristiania magiske tivoliteater?12-åringen og jeg så på sammen, og likte den godt.
![]() |
#19 |
|
Ah. Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
intro
|
Hvis det er mitt innlegg du sikter til (det var jeg som brukte den frasen), kan jeg godt kalle det «tidsmessig malplasserte talemålstrekk i stedet».
![]() |
![]() |
|
|