|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Mattekrav til lærerstudenterJeg leste i avisa i dag at på grunnskolelærerutdanninga (1-7) strøk 1/3 av studentene på matteeksamen. På 5-10 strøk 20 %. Gjennomsnittskarakteren for alle er E. Bare 1 % fikk A.
![]() |
#2 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterMener du at feks en norsklærer må være god i matte?
![]() |
#3 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterJeg tenker motsatt, at inntakskrav på 4 i matematikk fra videregående ikke er relevant som kriterium for å gjøre det godt på nasjonal deleksamen i matematikk. Jeg kjenner ikke detaljene i innholdet i denne deleksamenen, men går ut fra at den har didaktiske aspekter også. Jeg mener det er opplæringen på GLU som må ta denne beskjeden til seg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterJeg er 100% for et krav om 4 i matte for lærere. Forutsatt at det også er krav om 4 i norsk og engelsk. Å ha et eget krav i matte er noe av det mest idiotiske som har skjedd med lærerutdanningen på veldig, veldig lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterHva er GLU? Grunnskolelærerutdanningen?
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
Gjerne det. I hvert fall norsk. Norsk og matte inngår i alle andre fag, så begge bør absolutt alle lærere ha gode kunnskaper i. Engelsk kan overlates til dem som har evner og anlegg for fremmedspråk, men norsk og matte slipper ingen unna.
![]() |
#8 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterNenne - bare for å følge deg på tankegangen- tenker du at i KRLE, samfunnsfag, kroppsøving og andre fag har man behov for mattekunnskapene på videregående nivå? kan ikke du forklare litt mer hvordan du tenker det? Jeg følger deg på at noe grunnleggende tallkunnskap er greit å ha, men ser ikke helt at man må ha matematikk på vg2 nivå, men det kan hende jeg ikke helt skjønner hva du mener.
![]() |
#9 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterEr det ikke 1p-matten som må være fire? Trenger ikke fire på høyere nivå enn det?
![]() |
#10 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterDet kravet skulle aldri vært innført, og jeg er glad det er fjernet.
![]() |
![]() |
#11 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er snitt på 4 i 1P og 2P som er kravet. Har man annen matte (S1 eller R1), er det tilstrekkelig med bestått.
![]() |
#12 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterJeg er, som Input, 100% for kravet. Jeg underviser matematikk på vgs og ser hvilken forståelse av faget som skal til for å gå ut med karakteren 4 i disse fagene. Jeg mener at vi skal ønske oss at de som skal undervise barna våre (eller barnebarna, da, mine egne er for lengst ferdig med grunnskolen), skal ha en god faglig forståelse, i tillegg til å ha gode didaktiske egenskaper. En faglig trygg lærer har mye bedre forutsetninger for å gi elevene en god faglig plattform og møte hver enkelt elev.
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
Se under.
Ja, det har vært min forståelse også at 2P ikke inneholder noe særlig ut over grunnskolenivå. Dette faget er det vi her til lands har satt som et minimum av allmennkunnskap. Å skrape sammen litt mer enn bestått er det minste vi kan forlange av dem som skal undervise i skolen. Greier man ikke firerkravet her har jeg vanskelig for å se for meg at man kan forklare enkel statistikk i samfunnsfag og KRLE eller beregning av ingredienser ien kakeoppskrift som skal omgjøres fra langpanne til rund form eller andre helt grunnleggende ting.
![]() |
#14 |
|
Jeg skal ikke snakke for de andre fagene du nevner, men jeg underviser i samfunnskunnskap på vgs, og det er helt udiskutabelt at jeg trenger mattekunnskaper fra vgs. Jeg skal lære elevene mine å lese og forstå statistikk om samfunnsforhold, og det er kjempeviktig. Se bare hvordan både media og politikere trikser med tall for å få statistikken til å se ut slik de vil, det er enormt viktig for demokratiet vårt at elevene på vgs. lærer å forstå hvordan de skal forstå og tolke dette. Og hvordan de selv bør presentere statistikken på en rederlig måte.
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterJeg får litt ekkel følelse av kravet, ikke fordi jeg ikke forstår hvorfor det er ønskelig, men fordi dette ville skjedd "helt av seg selv" hvis rammebetingelsene (lønn, arbeidsoppgaver og arbeidsomfang) ble satt. Enig i intensjon, men ikke i virkemiddel
![]() |
#16 |
|
Veldig enig. Også blir jeg provosert av at det er bare matte som skal ha dette ekstra høye kravet.
![]() |
![]() |
#17 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterJeg mener inntakskrav er absurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
![]() |
![]() |
#19 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Helt enig. La heller utgangseksamen fra utdanningen avgjøre om man er skikket til å være lærer, enn inntakskravet i et spesifikt fag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Mattekrav til lærerstudenterEtter mitt syn er det helt på sin plass at man må ha klart å skrape seg gjennom vgs for å kunne undervise, men jeg kan leve med at man fjerner kravet dersom man istedet sørger for at de ferdige lærerne kan sakene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|