|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Denne saken virker så meningsløs på meg, og som prinsipprytteri?
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Jeg får bare en følelse av at det er et markeringsbehov for Regjeringen her, men jeg har ingen faglig innsikt. Jeg er tilsvarende irritert over reversering av sammenslåtte fylker, masse penger skal blåses på å markere at det har vært et skifte i kontorene.
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?
Jeg er helt enig i absolutt alt!
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette. Jeg er helt enig med deg.
2006-2010-2013 Sist redigert av Millen : 26-01-22 kl 12:07. Årsak: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/G38bJV/norge-i-revers-en-tapt-mulighet |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Rent politisk foretrekker jeg denne regjeringen langt fremfor et blått alternativ, men de må slutte med symbolpolitikken!
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Er ikke helt oppdatert, men mener at reformen fjernet Sis-Finnmárkku diggegoddi / Indre Finnmark tingrett, den eneste tingretten som var spesialisert i samisk sedvane og skikker, og der alle dommere snakket samisk - noe som er vesentlig for befolkningen som da får snakke direkte på sitt språk til de som skal dømme dem, uten mellomleddet tolk (lost in translation). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er i det store og det hele frustrert over reverseringer og omkamper. Alt tar så himla lang tid fordi det er omkamper og reverseringer hele tiden. F.eks. Ullevål Sykehus, som er vedtatt nedlagt, men så kommer ny regjering og da blir det diskutert på nytt. Det er noen ildsjeler som er veldig engasjerte, men for de fleste av oss er det helt irrelevant om man legger ned Ullevål, beholder Ullevål, bygger ut ett sted eller et annet sted. Det eneste jeg ser som viktig argument er å ha et lokalsykehus på østkanten av Oslo også, så jeg er jo for Aker. Sikkert preget av at jeg opplever det som absurd å tilhøre Ahus, jeg bor jo i Oslo.
Det gjorde forrige regjering også.
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det er jo i så fall helt krise. Og er et eksempel på hvordan en sånn reform får konsekvenser som jeg ikke aner noe om, men som når jeg hører om det får veldig stor forståelse for at noen ønsker reversering.
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Ok. Idiotsprøsmål. Men kompetansen og dommerne finnes vel det enda, sånn at teoretisk burde det jo ikke føre til noen endring, man burde kunne få dommer som snakket samisk? Det er jo helt 100% på trynet hvis ikke, det er jeg enig i.
![]() |
#11 |
|
Det hjelper jo bare de som bor innenfor riktig distrikt.
![]() |
![]() |
#12 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Ea, noen formeninger om reiseavstand til retten, jeg antar den er påvirket av denne reformen ?
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Det er en åpenbar trade-off her, mellom reisevei, og å ha kompetanse nok i domstolene. Jeg tenker at som hovedregel, så har man andre problemer enn reisevei, dersom man er så ofte i retten at det er relevant...
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Men det med samisk kompetanse var interessant og nytt for meg, -ea-.
![]() |
#16 |
|
Noen jobber jo der da. Er det heldig at mennesker med høy utdanning (advokater, dommere osv.) ikke kan bo i distriktene? Det samme gjelder jo for all annen sentralisering, det er yrker som krever spesialisert kompetanse og oftest høy utdanning som blir sentralisert. Jeg tror det kan påvirke lokalsamfunn på en uheldig måte, men trenger diversitet.
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Jeg tror det er vanligere at man ikke får advokater (og leger og en del andre yrker) ut til hvert eneste ytterste nes, ikke omvendt. Så man får en voldsom gjennomtrekk.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Ja, det er også et godt poeng, Polyanna. Og jeg skjønner fagmiljøene veldig godt også. Jeg hadde ikke vært villig til å jobbe på en skole der jeg f.eks. var eneste norsklærer, og jeg må jo innrømme at jeg setter enormt pris på å ha et ganske stort miljø av fagkompetanse blant kollegene mine.
![]() |
![]() |
#19 |
Smugleser
|
![]() Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?Jeg synes det høres ut som bare sprøyt å omgjøre dette igjen, kanskje med unntak av Finmark med tanke på faktumet -ea- nevner.
![]() |
|
|