|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tajiks unnamanøverHadia Tajik gikk altså til frontalangrep mot Aftenposten før helgen, med anklager om presseskandale fordi de var nær å publisere en sak om pendlerboligbruk i 2019 som avslørte detaljer i hennes sikkerhetssituasjon. Sa Tajik. Sjefsredaktør Trine Eilertsen sa noe annet i politisk kvarter. Og kunne dessuten ikke kommentere på en sak som ikke var publisert enda.
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverHo skal ikkje slippe skatt. Men det er forskjell på å vere 23 år og fortsatt ha adresse heime hos foreldre, og på å vere 36 år, gift og ha barn, og ha adresse heime hos foreldra. Ganske stor forskjell, vil eg seie. Mange 23-åringer pendler mellom barndomsheimen og studiestaden. At ein voksen småbarnsfar liksom gjer det samme, samtidig som han eig ein bolig og leiger den ut, er hakket meir graverende. Så eg tenker at alder speler inn her.
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Tajiks unnamanøverMen sjølv om det er relativt vanlig å ha folkeregistrert adresse hos foreldra når ein er 23 år forandrar ikkje det på at du må ha boutgifter på denne adressa for å unngå å skatte av fordelen ved å ga pendlerbolig. Og ho dokumenterte desse utgiftene med ei leiekontrakt på ein bolig ho aldri har budd i og aldri betalt for. Og denne boligen var ikkje hos foreldra.
![]() |
#4 |
Make it count!
![]() Sv: Tajiks unnamanøverJa, alder spiller inn, enig i det. Men hun søkte altså om pendlerbolig, krysset av for at hun ikke hadde utgifter på hjemstedet (bodde hos foreldre), fikk tildelt bolig med beskjed om at hun måtte skatte av fordelen fordi hun ikke hadde utgifter på hjemstedet, endret avkrysningen til at hun hadde utgifter likevel, sendte inn på nytt og fikk tilkjent skattefri bolig. Det går fint an å lese dette som at hun endret strategi for å oppnå en skattefordel, særlig fordi den siste søknaden ble fulgt av en leiekontrakt hun aldri benyttet seg av. Jeg synes hun burde bli mer presset på dette.
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverJeg tror jo også hun fikk "drahjelp" av Putin i forhold til å ikke komme i søkelyset. Enig i at det er en graverende sak. Personlig synes jeg at den avviker fra Ropstad sin sak mest på grunn av tidsfaktoren. Du er jo ikke en gang pålagt å ha skatteseddelen så lenge.
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Tajiks unnamanøverDet Zulu sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Tajiks unnamanøver
Akkurat det å endre strategi for å oppnå en skattefordel er vel i seg selv ikke problematisk? Det problematiske er at hun har sendt inn dokumentasjon i form av en leiekontrakt hun ikke har benyttet seg av. Jeg vil mene det er dokumentforfalskning?
![]() |
#8 |
Make it count!
Ja, situasjonen i Ukraina har naturlig nok også tatt brodden av denne dekningen.
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverEr det overhode noen politikere som ikke har svin på skogen??
![]() |
#10 |
Make it count!
Det siste er definitivt mer problematisk enn det første, men å bevisst manipulere saksforholdene (for eksempel konstruere en symbolsk leieutgift til foreldrene sine) for å oppnå skattefordel når du er folkevalgt (eller ble etter hvert, da), mener jeg også er høyst problematisk.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverSyns Hege Ulstein hadde en god kommentar på denne: https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...m-beskyttelse/
![]() |
#12 |
Make it count!
Jo, men den handler om Aftenposten-saken. Poenget mitt er at hun nettopp gikk offensivt ut mot Aftenposten for å ta brodden av VG-saken.
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverHadde bare lest VG sin sak da jeg kommenterte.
![]() |
#15 |
Make it count!
Effekten av mediestrategien hennes var at VG-saken om situasjonen i 2006 fikk mindre oppmerksomhet (i hvert fall i første omgang) enn Aftenposten-saken om 2019. Og det var hun jo tjent med. Om det var en tilsiktet effekt eller ikke endrer ikke på det faktum at hun har besvart anklagene om 2006 på en lite tillitvekkende måte. Om det var en bevisst unnamanøver eller ikke er mindre relevant enn at hun ikke har blitt stilt til ansvar på en ordentlig måte.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverOk, basset på overskriften og majoriteten av HI ditt trodde jeg det var nettopp «unnamanøveren» du ville snakke om/kritisere.
![]() |
#17 |
Make it count!
Haha, poeng!
Jo, det begynner å ta seg opp litt. Men ikke nok, synes jeg. Og nå må vi bekymre oss om Ukraina og da er jeg redd det koker bort og blir liggende å ulme sammen med all den andre politikerforakten. Det er så viktig å få luftet ut disse sakene ordentlig!
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverTil det siste: både ja og nei. Jeg tror ikke vi trenger mer offentlig skamming, men jeg syns vi trenger at Stortinget går gjennom det skikkelig, rydder opp og de som har utnyttet må tilbakebetale/stå til ansvar slik det blir bestemt. Jeg syns det er kjempebra at alt dette er avslørt, men syns det er greit å gå videre. Og det sier jeg ikke fordi det er Tadjik, jeg syns hun må ta like mye ansvar for det som de andre.
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
Det begynner i hvert fall å bli langt mellom dem.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tajiks unnamanøverTajik er dødsens dyktig i alt hun gjør. Inkludert å sjonglere media. Det er fascinerende å observere krigerspiriten, motet og dødsforakten i hennes angrep på Aftenposten. Det var jo effektivt for å flytte fokuset fra saken fra 2006 som hun visste flere redaksjoner holdt på å grave frem. Hun må være så beinhard i hodet for å krige fremover når de fleste andte ville fokusert på forsvartalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|