|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Sandnes vs Viking vs billig garn?Hvor kjøper folk garn?
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Det varierer. Men jeg kjøper ofte garn på Europris og Nille (de har ofte 30 %) jeg, eller på butikken som selger Drops garnutsalg eller på Husfliden. På sistnevte kjøper jeg ofte Rauma-garn.
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Eg liker best rein, ubehandla ull, og kjøper finull og tove når eg finn det på tilbod. Eg er og veldig glad i det som er tynnare, Holst supersoft, som kan bestillast frå Danmark. Det er lenge sidan eg har kjøpt nå, for eg har :kremt: eit lager.
![]() |
![]() |
#5 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Jeg kjører mye samme linje som Nokon. Kjøper fortrinnsvis norsk og dansk garn, og unngår så sant det er mulig, garn som er pakket inn i kjemikalier, plast, nylon. Godtar likevel inntil. 20% nylon i sokkegarn. Merinoull liker jeg ikke å strikke i, så det utgår. Billiggarn har jeg ikke særlig god erfaring med, plaggene holder seg mye dårligere enn plagg strikket i kvalitetsgarn. Selve strikkeopplevelsen er også noe helt annet med et godt garn. Har jeg et prosjekt på gang, men ikke helt der at jeg har råd til kvalitetsgarn, - det går lett med 1000kr til en genser - så venter jeg heller til neste måned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Jeg tenker som Retz og Nokon. Handler lokalt så langt det går, primært norskprodusert garn. Er villig til og har råd til å ikke tenke på pris.
![]() |
#7 |
søt
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?House of yarn som leverer til europris, Nille osv har mye norskprodusert de og: https://www.houseofyarn.no/
![]() |
#8 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Min datter fikk en vest strikket av mormor, i originalt Sandnes garn. Hun bodde i den vesten i vinter, selv om det ble litt videre i fasongen etterhvert. Jeg strikket en lik vest i et rimelig merinoullgarn fra Sparkjøp, den har ikke blitt noe videre i fasongen, så det er favoritten. Ingen av de er vasket mye da, mest luftet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Jeg er også på linje med Nokon og Retz, men er mest opptatt av fiber og arbeidsvilkår.
![]() |
#10 |
Bare sær
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?
Vet du om Garnudsalg er voec-registrert nå?
![]() |
#11 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Finner de ikke hos Skatteetaten |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Jeg kjøper en del garn på Holst garn i Danmark. Nøstene har mange løpemeter så man trenger ikke så mange nøster, selv om man må strikke med dobbelt garn. https://holstgarn.dk/garn-79/
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Viking garn har 100 lm, mot Holst 287 lm pr 50 gr, nøstene til Holst koster DK 25,-. Nydelig garn å strikke med, plaggene blir myke og gode ved vask og de har utallige farger.
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Sandnes vs Viking vs billig garn?Rauma Finull strikker jeg mye med. Spesielt bruksplagg som ullgensere. 2 tråds finull har 175 lm på nøstet. Jeg strikker med pinnene 3.5 og 4 og liker det "holdet" på plaggene. De koster rundt 50,- pr nøste. Så du må nesten se hvor mange løpemeter garn du får og ikke kun pris.
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
Eg synes det er vanskeleg å finne ubehandla ull frå typiske «billigprodusenter». Det gir jo ein heilt annan struktur enn merino. (Merino har eg stort sett bare kjøpt til barnetøy, fordi ungen meiner ulla mi klør. Så det kan eg ikkje uttale meg bastant om). Men den største forskjellen synes eg er at det meste frå Europris/ Nille ol. enten er superwash-behandla eller akrylblanding. Og då mister ulla mange av dei gode egenskapene sine.
![]() |
![]() |
|
|