|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dagens russefeiring og ekskluderingDet har vært mye fokus på russefeiring, russebuss, svartelistet og planlegging helt fra ungdomsskolen.
Flere som følger med og som er bekymret for egne barns russetid?
![]() |
#2 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingMin går vg1, men på en skole som ikke betraktes som populær. Det har ikke vært snakket om russegrupper el.der. Her i byen er det ikke busser, de fleste har ikke bil heller. For hennes del trenger jeg neppe bekymre meg; hun er fornuftig og kommer neppe til å feste mye i russetiden.
![]() |
#3 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingHar en som er ferdig med den tiden og pga lærlingløp og korona hadde en ganske kjedelig russetid med lite venner, bare drittvær og ingen steder å være annet enn å hoppe til og fra andres russekamper. Triste saker.
![]() |
#4 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg tror ikke alltid det som skrives i avisene er representativt nødvendigvis. Vår russ er med i conseptgruppe, og den er åpen for alle som har lyst. De siste ble med etter jul. Når de dannet gruppen på slutten av 2 vgs valgte de å lage flere grupper for å holde seg under 10 medlemmer pga korona. Nå har de slått seg sammen.
![]() |
#5 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskludering
Min erfaring er at det er særdeles representativt. Jeg har ikke helt ord for hvor opprørt og sint jeg er over å se på hva dette opplegget gjør med en sårbar og forsiktig attenåring som ikke er inkludert.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg tror dessverre det er ganske så representativt. I alle fall i de større byene.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingDette varierer nok fra skole til skole.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg tenker at dette vel bare er symptomer på det som gjerne skjer i ungdomsgruppen uansett. Det er mange ungdommer som føler seg utenfor og ensomme også utenom russetiden og uten at det er russebusser involvert. Og ingen har spesielt lyst til å ta tak i det. Skolen mener at de er store nok til å ordne det sosiale selv, foreldre klarer ikke kontrollere det lenger og ungdommene blir overlatt til seg selv til å finne ut av ting midt oppi en tid som nok er utfordrende for de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingMen jeg opplever at nettopp pengepresset har en tydelig nedadgående trend de siste årene. Ingen russ jeg kjenner til får penger av foreldrene til dette. Alle som er på buss har hatt deltidsjobb i 2-3 år allerede. Og det er jo klart færre busser fra år til år. Trenden nå er conseptgrupper som er billigere og ikke har noen antallsbegrensning.
![]() |
#10 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingDette her helt hinsides her. Dessuten så går det utover også 2.vgs også som betaler for å rulle med russen. Og til og med 1 vgs. Så om man er lett påvirkelig så fester de i tre år, og ødelegger mye skole. Det er dessverre tilfelle for mi jente. Hun er inkludert, men ødelegger mye fremtid. Og består antageligvis ikke 2 vgs.
![]() |
#11 |
I mål
|
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg tror dessverre også det er ganske representativt for mange skoler. Jeg vet om et sted hvor det bare kan være 1 buss per trinn (noe annet er ikke kult liksom) og de som ikke ble med kan bare glemme fest og moro med noen av de inkluderte de tre årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sist redigert av løve70 : 10-05-22 kl 07:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg er kjempebekymret. Har en som er russ neste år. Han har et aktivt liv på fritiden, men ikke sammen med noen fra skolen. Aldri på fester, aldri noe annet heller, forsåvidt. Han snakker stort sett positivt om skolen og sier også at det er få som driver med russegrupper og at det er svært lite fokus på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingNå er det to år til det er aktuelt her, og vi har nok en jeg ikke er sikker på om har interesse av russetiden i det hele tatt. Men i følge ham er stemningen avslappet på by-skolen han går på. Det kan skyldes at han er så avslappet selv at han aldri hadde fått med seg noe annet, eller at bor for langt unna til å bry seg.
![]() |
![]() |
#15 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJa. Jeg har barn i vg2 og ser hvordan man kan bli sittende hjemme hver eneste helg fordi man ikke hører til en russegruppe. Russetiden i seg selv er en ting, men for mange så preger det hele tiden på videregående. Noen "mister" vennegruppen fra ungdomsskolen fordi man ikke er med/får være med/vil være med i russegruppa, buss eller ikke buss.
![]() |
#16 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg er dritbekymret, har sosialt aktiv jente som drømmer mer om russetid enn framtid. Frykter at det går på helsen løs og karakterene. Helgens lesning i VG om dyre leasingbusser som havarerer første dag, og det med svindelkontrakter. Og falske giftige drikkevarer i svartmarkedet. Så mange som vil de unge vondt i tillegg til at de selv virker helt hinsides forbi moral, regler og lover. Joda, de skal ha det gøy og være irriterende, men så umoralske. Og at 1:10 sier de har tatt kokain eller MDMA. Jeg har lyst til å flytte fra et område med den mest beryktede festrussen, men aner ikke til hvor det skulle blitt. Jeg er allerede forbannet fordi 15/16 åringer får være hjemme alene i helgene, det konsumeres alkohol og noen i samme alder får med seg alkohol hjemmefra. Jeg gruer meg til 17. Mai.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Litt samme situasjon her, hvor det også er to år til. Snakket litt om det for en liten stund siden, for det skrives jo så mye og jeg blir litt bekymret. Det var jo ingen bombe at min datter ikke er superopptatt av russetid, og hadde det vist seg at hun var i full gang med planleggingen allerede nå hadde det vært tidenes karakterbrist.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-05-22 kl 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingDet som har kommet fram i media de siste ukene om ganske så vanlig russefeiring er altså helt grusom. På så mange måter. Rusbruk, utestenging, prøvefester der man må bevise at man er kul nok, busser som sørger for å holde en plass ledig slik at de har en liten gjeng rundt seg som gjør ALT for å få den siste plassen. Ungdommer som mister bussplassen to uker før russetiden starter, og dermed ikke har noe russetid i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingTrue story:
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Dagens russefeiring og ekskluderingJeg har russ i år, på en skole uten russebusser. Jeg har prøvd å spørre om alle som vil får være med, og det virker sånn. De har vært på skolen og malt på dressene sine og griller i ulike parker (St. Hanshaugen for det meste). Ellers har vennegruppene gjennom vgs vært basert på felles interesser so teater, fantasy-klubb, kor med mer. Jeg har ingen illusjoner om at det ikke finnes skolemiljøsaker, men ikke av det kaliberet som kommer frem i media. Førsteklassingen på samme skole har heller ikke snakket om russetiden på måter som gjør at jeg tenker den er ekskluderende.
![]() |
|
|