|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Forskningsrådet og Ola Borten MoeAftenposten skriver i dag flere saker om at Ola Borten Moe har sparket hele det sittende styret i Forskningsrådet på dagen. Han setter inn et nytt, mindre styre, ledet av Kristin Halvorsen. Som tidligere finansminister og kunnskapsminister og nåværende leder for Cicero er hun utvilsomt veldig kvalifisert. Det fremstilles i Aftenposten som at hun er satt inn for å rydde opp i det som skal være et økonomisk vanstyre, og Borten Moe varsler kutt i fremtidige tildelinger fra Forskningsrådet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDet er jo ikke "vanstyrt", men de går jo mot offentlige regler. Poenget er at alle statlige institusjoner bare får midler i ett år. Bakgrunnen for dette er jo at Norge skal være politisk styrt. Ønsker Høyre å støtte forskning på kreft skal dette kunne reverseres om Arbeiderpartiet ønsker å støtte forskning på psykisk helse (<- fiktivt eksempel ...) Bevilgningen kan da ikke gå ut over ett år.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeJeg synes Borten Moe virker helt rabiat og kommer til å ha temmelig destruktiv effekt på norsk forskning, i hvert fall på halvkort sikt. Det MÅ gå an å finne en måte å sikre langsiktighet i norsk forskningsfinansiering på, men jeg tror ikke egentlig det er det han prøver på.
![]() |
#4 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeMens jeg ikke helt skjønner hvordan forskningsrådet skal kunne bevilge f.eks. midler til en 3-årig PhD-utdannelse ett år av gangen. Det er jo helt normalt at forskningssøknader har en horisont på 2-4 år. Man skal som regel ansette forskere, ta opp PhD-studenter osv og det må jo gjøres med en lengre horisont. Så hvis Høyre vedtar midler til kreftforskning så må de midlene få lov til å vare i en viss tidsperiode selv om Ap vil satse på psykisk helse året etter. Jeg oppfatter det som at Forskningsrådet har løst dette ved å ta i bruk noen bokføringsmetoder som Kunnskapsdepartementet har godkjent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDenne tråden vil jeg følge bare fordi den er interessant (og jeg vet nada om den).
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeNoe av problemet er vel at det har vært en del uskrevne praksiser som Borten Moe har bestemt seg for å røske opp i, som ofte nettopp har vært der for å få til mer langsiktige prosjekter. Et eksempel er det såkalte Fellesløftet, som Borten Moe helt plutselig og uventet nektet å finansiere statens del av. En annen greie er at han vel er ute etter å redusere/stoppe Forskningsrådets praksis med å holde av penger fra ett års bevilgninger for å sikre at langvarige prosjekter har finansiering gjennom hele bevilgningsperioden. Og alt dette muligens for å få mer politisk kontroll? Det tror jeg i hvert fall ikke er bra for verken forskere eller forskning. (Jeg tror ikke han liker eller forstår noen av delene.)
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeUskrevne regler og skjulte prosesser for å omgå regler, kan vel uansett ikke være en bra måte å jobbe på?
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeSaksopplysning: jeg jobber i staten. Vi har prosjekter som går over flere år. Vi vet veldig godt at vi bare er garantert penger for ett år av gangen, men planlegger som om vi har det over den tidshorisonten som gjelder for prosjektet. Noe annet ville blitt bare tull.
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe
Dette gjelder jo alle og er ikke spesielt rettet mot forskning. Blir statsbygg ferdig på 1 år? Har ikke UNN noen prosjekter som går over 1 år? Hva med kommunene? Arkivverket? NTNU sitt campusprosjekt ble jo barbert ned så det holder her om dagen. Venstre gråt riktignok svakt i en krok, men det var det - ett pennestrøk og millionene bare fordampet.
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDet er mye rot hos NFR. Sist jeg var prosjektleder brukte jeg uendelig med tid på å rette på saksbehandlerne mine som var kronisk uskolerte på egne regler. I tillegg byttet de saksbehandler intet mindre enn seks ganger i løpet av en 11 måneders periode. Den ene hadde jeg sågar inn og ut to ganger.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDet er jo heilt umulig å få til forskning av god kvalitet uten å ha ein tidshorisont som går over fleire år.
![]() |
#12 |
Leser
|
Du har selvsagt rett i at dette er en ekstrem hodepine for de fleste, MEN det er ikke spesielt for forskning - dette gjelder all statlig virksomhet. Alt som finansieres statlig kan i prinsippet fjernes gitt at Stortinget ønsker det. (og i parantes bemerket - dette gjelder selvsagt private firmaer også. Noen må betalte for det arbeidet de gjør. Hovedforskjellen er vel at man i det private er mer oppmerksomme på at finansiering kan endres)
Nei, dette peker jo rett på det som Borten Moe sier: Det er stortinget som bestemmer (og regjeringen som utarbeider) budsjett for hva Norge skal bruke penger på - ikke Forskningsrådet (eller noen andre).
![]() |
#13 |
Leser
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe(kom på litt mer:
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe(Nei, nei, jeg blir jo ikke ferdig! Kommer hele tiden på mer
![]() |
#15 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDet største problemet med en strengt ettårig tidshorisont er kanskje for PhD-studentene. Andre som blir oppsagt midt i arbeidsforholdet har ikke tapt like mye som en PhD-student har. Fullfører du ikke løpet har du ingenting å vise for det, og du får fratrekk i tid for den tiden du har brukt dersom du prøver å begynne på en annen PhD enn den du har jobbet på så langt.
![]() |
#16 |
villende
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeJeg syns dette er en veldig interessant sak, fordi det handler om en institusjon som har tilpasset tildelingene sine på en måte som de ikke har adgang til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeFiksing og triksing er ikke greit uansett hvor verdig man synes sin begrunnelse eller oppgave er, og alle andre klarer faktisk i offentlig forvaltning og i offentlige virksomheter å både ha langtidshorisont og å forholde seg til at et budsjett er for ett år av gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeGaia og Charlie: Nå vet ikke jeg om jeg sparker inn en åpen dør her, men bemanniningssituasjonen i UH-sektoren er ganske spesiell. I praksis er ikke forskere ansatte, men selvstendige næringsdrivende.
![]() |
#19 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeSånn som jeg har oppfattet saken har ikke Forskningsrådet "fikset og trikset" for eget forgodtbefinnende, men fulgt en praksis som har vært godkjent av departementet. At en ny minister mener at dette er feil og bør endres er vel forsåvidt helt greit og innenfor den politiske styringsretten, men det betyr ikke nødvendigvis at den gamle praksisen var uetterrettelig eller "sutrete". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Det stemmer at dette har vært kjent, og at tidligere ministre ikke har påpekt dette.
![]() |
|
|