|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?Jeg skal vaske og klargjøre en eldgammel bunadsskjorte. Skal jeg vaske på 30 grader ullprogram i vaskepose og i så fall med hvilket type vaskemiddel? Vil gjerne ha den litt hvitere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
koko
|
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?Jeg kjøpte det på Husfliden. Har forstått det som at det er anbefalt å bruke på bunadskjortet. Sikkert noen her inne som kan mer om dette enn det jeg kan.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?Bomull eller lin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?
Og det funker! Man må bare ha litt tid.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?Solbleking har funket for meg før. Så det skal jeg prøve igjen. Jeg har ikke ei 100 år gammel skjorte, men ei som har lagt noen år ubrukt og blitt gul. Hang ut i de få solstrålene i kveld. Hjalp litt men det regna jo også da, så nå er den inne for å tørke, så skal jeg heller vaske den en gang til og henge ut, søndag skal det bli skikkelig sol. Skal ikke bruke den før 21.
![]() |
#10 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?Da jeg fikk en gul flekk på bunadsskjorten min, så var jeg innom husfliden for råd. Bløtlegging i kaldt vann, og så legge på en "grøt" med omo ultra hvitt på flekken. Hun sa at det kan gjerne gå flere dager, så bytte til nytt kaldt vann hver dag, og ny "grøt".
![]() |
#11 |
![]() Sv: Hvordan gjøre 100 år gml bunadskjorte hvitere?JEg tror jeg rett og slett dynka mi skikkelig gule skjorte i vann med noe sånn "ultra hvitt"-vaskemiddel og la den ut til solbleking våt av såpevann, og deretter vaska den, en gang det var ille. Fordelen da var at det var dagevis med sol, så jeg drev på noen dager. (Det var nok et resultat av at vi hadde bodd et ste med ikke helt rent vann så den var... ikke helt pen) Nå¨regner det, de er ikke sol, og da blekes det ikek like effektivt, men skjorta jeg har nå er vare litt kul, men irriterende nok mest på kragen og masnjettene, så det er så snlige steder. Det ble bedre av i går, så en runde til så tenker jeg den kan brukes i konformasjon.
![]() |
#12 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
krønn?
![]() |
|
|