|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Dagen derpå - vaske linskjorte(mac-en mente at jeg nok egentlig ville skrive likskjorte
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Klar
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg heiv tre bomullsskjorter og en linskjorte i vaskemaskina i går kveld. Pleier å gjøre det, og får ingen klager fra han som bruker (og stryker) linskjorta. Den har ikke noen broderier, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg har også det såpesponet og har et par skjorter son har lagt i kaldt vann siden i går.
![]() |
#4 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteSom helt fersk bunadsbehandler (Ville slipper å vaske selv en stund til), googlet jeg etter konfirmasjonen. Konklusjonen var at bunadsskjorter uten broderier kan vaskes i maskin, mens de med broderier bør vaskes for hånd. Men praktisk erfaring har jeg altså ikke.
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg synes skjortene blir skrukkete i det man beveger seg for første gang, så jeg stryker i vei og klarer å overse at bilbelter /sitting i bil faktisk ødelegger selv det fineste strykearbeid. SÅ jeg er fornøyd når skjortene ser bra ut når de kles på. :slurvesjuske:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg får den ikke ordentlig ren når jeg håndvasker. Og nå er den såpass møkkete at jeg er villig til å gi den en maskinvask selv om den har (hvite) broderier. Går den i stykker må jeg kjøpe ny, men det må jeg nesten uansett slik som den ser ut nå.
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg konkluderte igrunnen med at innen jeg hadde kommet meg ut av huset var den skrukkete ja. Og på lørdag skal vi kjøre bil til seremonien også og videre til festen. I går satt jeg ikke i bil før etter festen var over.
![]() |
#8 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteAlle bunadsskjorter, både lin og bomull går maskinen på enten 30 eller 40 grader finvask. Det har alltid gått fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteMen når vi er inne på tema, er det flere enn meg som sliter med at de blir gule i nakken og under ermene?
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorte
Ja. Skjorta mi er gul i nakken, og nå er det skikkelig ille. Den er så fluffy under armene at der har jeg ikke samme problemstilling. Jeg ser at det samme skjer med mannens skjorte, men han har bare hatt bunad i 5 år, så den er ikke like fæl som min; enda.
![]() |
![]() |
#11 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg vasker min i vaskepose i maskinen med Milo på ullprogram.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteSkjorta mi også er fluffy under ermene, men det er ikke bunaden. Og slett ikke mannens vest og ikke minst JAKKE. Så hans er faktisk gulere enn min, selv om han også har bare hatt bunad i 5 år. Nakken på hans er finere enn min da.
![]() |
#13 |
trenger lading
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteEn hvit dress skjorte, 2 bunadskjorter med slik "blondekant", 1 bunadskjorte med rød broderi, to hvite underskjørtog en cubus bunadsskjorte i maskin på 40 grader finvask. Som alltid. Min, med røde broderier, er 32 år gammel, og vasket slik så å si hver gang.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteMilo og finvask her også, 30 eller 40 grader, sammen med de andre hvite skjortene som ble brukt i går. Mener å ha hørt at det er lurt å vaske så fort som mulig, så ikke flekker "setter" seg, og dersom jeg skal håndvaske så bruker jeg fort noen uker før jeg kommer så langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg har fått høre (av en ekspert på området) at man ikke skal bruke milo. Milo er laget spesielt for stoffer av animalske fibre, ull og silke, og bør ikke brukes på stoffer av plantefibre, som bomull, lin, hamp etc.
![]() |
#16 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteFinvask, 40 grader, vanlig Omo for hvitt tøy og sentrifuge på laveste hastighet (400) er fast praksis her. Jeg er redd jeg ikke får skylt ut såpa godt nok hvis jeg vasker for hånd
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg vurderer å gå over til håndvask, men kan tilstå at jeg har vasket min med hvite broderier i maskin i 20 år. Den er fortsatt veldig fin. Samme med eldste sin skjorte som ble sydd til bestefaren for 51 år siden, tipper den har fått ganske hard behandling oppgjennom tiden. Var også lånebunad i 25 år før den kom tilbake til familien.
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteInnser at jeg er sprute gal. Mannens linskjorte, med hvite broderier, går i vanlig vask på 60 grader. Vanlig vaskepulver, gjerne med litt vanish for hvitt.
![]() |
![]() |
#19 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Dagen derpå - vaske linskjorteJeg fikk beskjed på Husfliden at skjorta kunne vaskes i maskin. Jeg tror ti og med den er merket med at den tåler 60 grader. Jeg vasker alltid i maskin på 40 grader. Tøker flatt og lar det tørke skikkelig lenge før jeg pakker den inn i posen sin.
![]() |
#20 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke prøvd dette på bunadsskjorte, men vanlige skjorter som blir gule pleier jeg å gni inn foriktig med zalo før jeg legger dem til vanlig vask. Kragen blir alltid skinnende ren. Men om det er innafor å gjøre det på bunadsskjorter vet jeg ikke, heller ikke om det funker på lin.
![]() |
|
|