|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Politikk og praksisEg følger Linn Stalsberg (@nyliberalinn) på instagram og twitter, noko som har fått meg til å tenke på mitt forhold mellom politikk og praksis. Eg er jo for eit gjennomorganisert arbeidsliv, der arbeidarane sine rettar står sterkt. Eg stemmer, har vald partimedlemsskap og diskuterer som om dette er ei viktig rettesnor for meg. Eg synes ikkje det er "umusikalsk" at pilotane "øydelegg" ferien til folk ved å streike, for utan streikeretten ville vi ikkje hatt ferie. Og så vidare.
![]() |
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Politikk og praksisHvor har du det fra at de er selvstendig næringsdrivende? Jeg har ikke sjekket alle, men vet at Oda sine sjåfører er ansatt i Oda Distribusjon. Og hvis man skal handle etter dette prinsippet bør man slutte å handle hos selskaper som bruker Bring, for de bruker mange innleide (selvstendig næringsdrivende) sjåfører.
![]() |
#3 |
Klar
|
![]() Sv: Politikk og praksisDe fleste budbilsjåfører er selvstendig næringsdrivende. Jeg har lest flere artikler om arbeidshverdagen til budene, og har blitt skremt. Det var vel i fjor at Aftenposten hadde flere artikler som satte søkelys på bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politikk og praksisTransportbransjen er en av de mest kriminelle bransjene i Norge, da det er lave krav til språk og formell utdanning. Lett å bytte ut personer. Sånn apropos.
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Politikk og praksisJeg var politisk (og praktisk) bevisstløs i mange år, men nå prøver jeg å etterleve et praktisk mønster som gjenspeiler verdiene mine. På en pragmatisk måte, dog.
![]() |
#6 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Politikk og praksisJeg tenker endel på det, og gjør litt men ikke alt. Jeg bruker ikke Foodora, Uber osv. og en del lokale aktører hvor jeg vet om at ting ikke er på stell. Jeg gjør det av prinsipp, samtidig tenker jeg i tillegg at man som kunde får et bedre produkt hos en virksomhet som kan rekruttere og beholde flinke ansatte, og slike virksomheter har positive ringvirkninger som kommer meg til gode i andre former i mitt liv. Et seriøst arbeidsliv, skatteinngang, bidra til lokalmiljøet, at de menneskene jeg har rundt meg i nærmiljøet også kan leve gode liv kommer meg til gode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Politikk og praksisVi har valgt ikke å ha bil, så jeg benytter absolutt leveringstjenester. Skjønner nå at jeg gjør en god ting ved ikke å ha bil (bedre for miljøet) og en annen ting som ikke er bra (få ting levert). Jeg tror ærlig talt vi kommer til å fortsette slik vi gjør det i dag. Bestiller dog større kvanta (ukeshandling, flere ting samtidig fra Porterbuddy etc.) så jeg gjør i alle fall så godt jeg kan føler jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Politikk og praksisJeg kjøper aldri matvarer, take away eller restaurantmat som leveres på døra, og velger aldri pakke rett hjem eller på døra hvis jeg har et valg. Ei heller Uber, eller taxi generelt. Dette har til nå ikke vært pga en bevisst holdning til transportpolitikk, men jeg skal jammen ha dette i bakhodet hvis jeg en gang skulle bli fristet til å bruke rett-hjem tjenester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Klar
|
![]() Sv: Politikk og praksisHer er en artikkel om Bring-sjåfører: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Politikk og praksisOda Distribusjon står listet med 93 ansatte hos Proff (ikke alltid et presist tall men dog), jeg går ut i fra at det ikke kun er administrasjon, men er usikker på om det omhandler både sjåfører og lagerarbeidere, eller om lagerarbeiderne er via et annet firma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Politikk og praksis
Det var nevnte Instagram-konto som hadde lagt ut eit bilete av ein kontrakt frå Oda i story. Her stod det at sjåførene sjølv hadde ansvar for at oppdrag blei gjennomført, uavhengig av sjukdom, uhell på køyretøy og liknande. Altså skaffe vikar sjølv. Det stod ikkje at dei var sjølvstendige, men eg tolka det slik.
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Politikk og praksisBring er tydeligvis heller ikkje spesielt bra, nei.
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
Er med Retz på denne. Jeg bruker ikke denne typer tjenester, men begrunnelsen ligger på andre ting enn en bevisst holdning.
![]() |
#14 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Politikk og praksisJeg er ikke flink nok til å drive research, men prøver å følge med og endre vaner når jeg leser eller hører om ting som ikke er bra.
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Politikk og praksisNei jeg gjør ikke research… og er helt avhengig av media. Og selv når jeg vet velger jeg slett ikke alltid det jeg er politisk eller moralsk best. En ting er hjemlevering… i området her tenker jeg ikke det er noen stor sak, de bilene kjører samme veien uansett og leverer det folk har bestilt. (Nå vet jeg at det hadde hjulpet om ingen hadde brukt dem, men så langt tenker jeg ikke). Og enkelte som ikke hadde hatt annen jobb får jobb gjennom sånne tjenester. Og jeg tenker jo over det hvis jeg kjøper klær hos HM eller andre kjeder at jeg med stor sannsynlighet støtter noe som ikke er helt bra. Men jeg gjør det jo likevel. En annen ting er miljø. Jeg prøver jo å være miljøbevisst, men jeg ser jo helt klart at det jeg faktisk gjør blir små peanøtter mot det jeg slett ikke gjør. Og når jeg ser rundt meg er folk på samme linje, man tenker over hva som er bra, men i praksis velger man ut fra helt andre kriterier som pris, tilgjengelighet, lyst. Noen får kvaler, noen tenker at det finnes andre verre alternativer og noen tenker ikke… uansett er det veldig sjelden jeg ser folk ofre noe særlig for ting de står for. Forskjellen er mer hvordan vi håndterer ubehaget som følger med.
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Politikk og praksisDet er også slik som all oppmerksomheten rundt hvordan griser nå hadde det eller ikke før slakt. Folk var kjempehissige og i krigshumør. Helt til neste nyhet - |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
Hehe, ikkje sant …. Nå har eg ein mistanke om at det kanskje er ulike folk som engasjerer seg i dyrevelferd og som kjøper billig kjøtt i Sverige, då. Det hender eg svenskehandler, men då først og framst tørrvarer.
![]() |
![]() |
#18 |
Permakulturell
|
Det tror jeg du har rett i.
![]() |
|
|