![]() |
#1 |
intro
|
![]() Å få ned melkeproduksjonenDette er et luksusproblem, altså, men allikevel: Liv er snart 10 måneder, og jeg har begynt i jobb mens pappaen har 3 1/2 måneds permisjon. Frem til de siste 2-3 nettene har jeg ammet én eller to ganger hver natt, men nå ser det ut til at avvenningen er på gli. Mannen sover sammen med Liv, mens jeg ligger på gjesterommet. Jeg har imidlertid fortsatt veldig mye melk.
Sist redigert av Bluen : 10-10-07 kl 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenMin erfaring: man "bare" hopper over måltid/tømme seg litt for å lette på trykket når man er på jobb, fex/pumpe
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenTusen takk for svar, Tiddelibom! I nesten et halvt år fikk Liv bare ett bryst til hvert måltid, men etter betennelsene har jeg begynt å gi begge. Kanskje jeg skulle begynne å bare pumpe litt, ja, og ikke tømme verken helt eller halvt
![]() |
![]() |
#4 |
Lille tyrann
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenBør kanskje føye til en annen erfaring jeg gjorde: jeg var ved et par anledninger borte slik at lillebror "måtte" hoppe over måltid også. Funket greit, med ved et par anledninger kjente jeg antydninger til harde klumper i puppen, og da var det bare å få fatt på lillebror så fort som mulig og få ham til å tømme litt, for jeg klarte ikke få vekk klumpene ved håndmelking...
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenJa, huff, det er skummelt med alle tilløp til brystbetennelse!
![]() |
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenDet er ikke uvanlig at melkeproduksjonen er forskjellig fra bryst til bryst, og spesielt når man har hatt betennelse i det ene. Dobbeltpumping er forøvrig en glimrende måte å øke produksjonen på, for da tror visst kroppen at man produserer for to, så om du bruker dobbeltpumpe, så kan du kanskje vurdere å slutte med det.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenJeg signerer de andre her. Bare pump ut bittelitte grann når du pumper. Nok til at det ikke sprenger eller gjør vondt. Produksjonen går fort ned på den måten altså, jeg tror ikke du kommer til å trenge å pumpe deg på jobb særlig lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenTja, jeg vet sannelig ikke? En telefon til ammehjelpen, kanskje? Her løste det seg ved at jeg gikk med melkespreng i et par dager da jeg trappet ned. Jeg begynte å jobbe da snuppa var 7,5 måneder, og gikk da hele dagen uten å pumpe. Det gjorde jeg over natta. Det ble overraskende fort redusert til nytt behov. Jeg skjønner imidlertid din skepsis siden du har hatt brystbetennelse et par ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenTusen takk for flere gode svar! Det virker som om litt tålmodighet var det som skulle til, for nå har produksjonen avtatt en del. I går kveld fikk jeg ikke i gang noen utdrivning da jeg skulle pumpe meg, men likevel kom jeg gjennom natta uten voldsom spreng. Jeg har forsøk tå legge til Liv ved det "dårligste" brystet omtrent hver gang, slik du foreslår, apan, og akkurat nå har jeg inntrykk av at puppene er mer like igjen.
![]() |
![]() |
#10 |
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenJeg fikk piller av legen for å stoppe produksjonen, men ville at jeg skulle prøve noe annet før jeg starte på dem.
![]() |
#11 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenSå bra at det har gått seg litt til! Et tips for å hemme melkeproduksjonen er å drikke Salviete, men det kan være veldig effektivt altså. Men verdt å vite om hvis man skal slutte helt i hvertfall. Da brukte jeg det.
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenHvis du kommer til et punkt at du skal slutte helt og brystene ikke tømmes eller du blir plaget, så kan Parlodeltabeletter hjelpe deg med dette. De hemmer produksjon av prolaktin. Men da kan du ikke amme i det hele tatt. Jeg ammet så mye med storesøster, at det også virket preventivt for meg i forhold til prøving på nr.2. Når jeg sluttet å amme og fikk disse, ble jeg så gravid. Når vi skulle prøve på nr.3 ammet jeg jo ikke, men hadde likevel melk i brystene. Det 1,5 år etter ammestopp. Fikk Parlodeltabeletter igjen, melka forsvant, og jeg ble gravid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenTakk for oppmuntrende svar, Electronica! (Og velkommen hit, og gratulerer med nummer 3 på vei!) Jeg ble advart mot disse parlodel-tablettene i en annen tråd, bl.a. fordi de visst kunne ha noen stygge bivirkninger.
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonen
For å rette opp syklus og få ned prolaktin bruker man dem kun 1-2 uker. I alle fall hvis du ikke har kronisk forhøyet prolaktin, som du jo sikkert ikke har. Da ville du vel vært utredet for det tidligere. Jeg opplevde en vanlig bivirkning som blodtrykksfall om jeg reiste meg brått, og ellers står det jo fare for økt fertilitet. De fleste medisiner har jo forsiktighetsregler. Det var ikke noe ved min situasjon som tilsa at jeg var i faresonen for noe, og de fungerte veldig bra. Syklus stabiliserte seg, melk forsvant, og siden vi var aktive prøvere ble jeg også gravid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenTakk, Electronica, dette var veldig interessant! Det står at tablettene også kan brukes hvis man har fort kort lutealfase, og jeg har jo hatt evige problemer med småblødninger før mens. Dette må jeg tygge litt mer på (kanskje også i bokstavelig forstand etter hvert).
![]() |
![]() |
#16 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenJeg var skikkelig plaga av brystbettennelser i starten. AU AU sier jeg bare. Pumpet som en gal, men da går jo produksjonen opp også. Det jeg gjorde for å få den ned var å bare pumpe til det ikke var spreng lenger. Altså ikke helt tomt.
![]() |
#17 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenDet gikk forresten bra etter bare får dager. Kanskje en uke så var det tilbake på normalen igjen!!
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonenHåper du har fått melkeproduksjonen litt ned nå, Elinblu |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
intro
|
![]() Sv: Å få ned melkeproduksjonen
Takk for omtanken! Ja, det har gått seg til. Nå ammer jeg bare morgen og kveld, og har aldri spreng lenger. (De fine ammepuppene har også sagt takk for seg
![]() |
![]() |
|
|