|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Ble nesten litt overrasket over at det ikke allerede var laget en tråd om forrige ukes "viktigste" nyhet (hvis man ser bort fra krig, fred, politikk og strømpriser...). Vanessa Rudjord og co. publiserte at de ville åpne en klinikk for kvinner på Frogner. Der kan man få hjelp med å reversere aldringstegn og til å "gå inn i alderdommen som en Jaguar heller enn noe fra "rent a wreck" (sitat Rudjord). Det som virkelig gjorde at debatten tok fyr, var vel at kjendistrioen brukte begrepet "kvinnehelse" som en motivasjon for foretaket sitt, noe de fleste av oss vel er enige om at fillers og peeling ikke bør omtales som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?For meg personlig er det nok utelukkende å fikse på noe, men det er ikke at noen ønsker det som er problematisk (og hårreisende!) i denne saken. Fokus på kvinnehelse er viktig, men noe ganske annet enn dette.
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Synes Live sa mye bra her! Personlig er jeg sterkt imot at vi ikke skal kunne aldres på naturlig måte uten å bli sammenlignet med Rent a wreck bil og har vanskelig for å forstå at rynker er så hårreisende grusomt å få med alderen. Når det er sagt er jeg vel ikke motstander av å gjøre mindre saker som å ta en dyp sinnarynke eller hengende øyelokk, men den der glatte og stramme ut absolutt alt og forstørre romper og pupper og fjerne ribbein og operere til dådyrøyne og hvahardu.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Jeg føler meg slett ikke som noe Rent a wreck, selv om disse tre damene sikkert oppfatter meg som det. Jeg har blitt eldre, men jeg ser ut til å være mine 47 år. Det innebærer rynker, grevinneheng og grå hår. Det synes jeg er HELT greit. Kroppen fungerer som den skal på tross av disse aldringstegnene.
![]() |
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Jeg husker fortsatt godt en tråd fra for ti år siden hvor jeg, som en av de yngste forumbrukerne her (nå snart førti!
![]() |
#6 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Når det gjelder forrige ukes nyhetssak: Det ble litt vel mye nyhetssak for meg. Det ble ganske massiv shaming, selv om de hadde gjort noe stappteit.
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Det problematiske er helsekoblingen synes jeg. Det finnes allerede nå slike sjapper og om det kommer en til så kommer jeg ikke til å gå dit heller.
![]() |
#8 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Det er ganske mange treningssentre, for eksempel, som kjører "kvinnehelsekampanjer" som egentlig er slanking.
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Leste at det er mannen til VR som eier sjappa, sammen med en rik mann til. Kvinnene er vel bare frontfigurer med svært uheldige kommentarer. Jeg har ledd mye av meme-ene etterpå da. De fikk publisitet, det skal de ha.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?
Det er jo også dette de har fått kritikk for. De må gjerne drive en skjønnhetssalong, men ikke kom å kall det kvinnehelse.
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten- hva tenker FP?Jeg tror noe av det som opprørte meg med dette var at jeg i utgangspunktet hadde sansen for disse tre, og så ble det så platt, liksom. Men ja, det er mange andre som driver med dette og det som verre er av fatshaming og ageshaming og hvahardu. Jeg er forfengelig og liker å fikse bryn og hår og negler og sånt, og kan godt ta ansiktsbehandling en sjelden gang på spa, men å reversere noe som helst føles veldig uaktuelt. Langt mindre "ikke-invasiv fettreduksjon", hva nå det egentlig betyr. Det var vel noe de skulle tilby som var bra for bekkenbunn og sånt, og det er jo bra hvis det faktisk gir en helseeffekt, men det druknet litt. Jeg er litt enig med den som intervjues , de er jo fullt i stand til å gå ut i media og forklare hva hensikten deres er på en litt tydeligere måte. Jeg tror jeg hadde fått mer av respekten tilbake hvis de gjorde det, selv om det absolutt finnes verre aktører.
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Og publisitet var vel det de var ute etter. All reklame er god reklame, er det ikke så? Alle har jo hørt om den klinikken nå. De tre damene er jo verken daglig leder, styreleder, styremedlem eller har noen aksjemajoritet. Det burde blitt tidd i hel. Folka bak det der visste akkurat hva de gjorde, og fikk bang for the bucks mht presseomtale.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Jeg syns det er utrolig teit å knytte dette opp mot problemene med kvinnehelse som handler mer om at veldig mye medisinsk forskning er gjort på menn og at kvinner derfor i stor grad blir behandlet som om de er menn i mindre størrelse i forhold til medisiner og hvordan kroppen fungerer. Og at det også betyr at det er svært lite fokus på de medisinske problemene som bare rammer kvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?
Jeg har ikke så mye rynker, men tyngdekraften jobber mot meg. Hadde jeg hatt flust med penger hadde jeg sikkert åpnet Pandoras eske og tenkt at dobbeltmoral er også moral. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?De kaller det kvinnehelse for å få presseomtale. De hadde aldri fått den omtalen om de hadde sagt «tre kjendiskvinner starter enda en skjønnhetsklinikk. Så de provoserer med å kalle det «kvinnehelse». Og folk beit på. Noe sinnsykt noe. Vi som provoseres er ikke potensielle kunder uansett. De skal få poeng for markedsføringsstrategien da.
![]() |
#17 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Jeg benytter meg jo av del av disse "tjenestene", men pleier ikke akkurat påstå det er på grunn av helse. Jeg er for å tukle med alt som kan tukles med, men også for å kalle en spade en spade.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Som flere andre her er det jeg reagerer negativt på (mer enn skjønnhetsindustrien for øvrig) er (mis)bruken av begrepet kvinnehelse, siden nedprioriteringen av dette innen medisinsk forskning er et faktisk problem, i tillegg til skuffelsen over at disse kjente, flotte kvinnene ikke kunne være litt bedre rollemodeller.
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Eg synes folk som gjer ting som endrer ansiktsmimikken er skumle og uforutsigbare, fordi det er så vanskeleg å lese dei. Eg slutta faktisk hos ein psykolog på grunn av det.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?Eg er faktisk litt overraska over at det er såpass mange her inne som er open for å fikse på ting. Eg oppfattar folk på FP som ganske sjølvsikre folk som ikkje lar seg styre av skjønnhetsidealer. Det må bety at prosentandelen som er open for dette er ganske mykje høgare utanfor FP og at det nærmast er normalen. Det syns eg er litt trist!
![]() |
|
|