|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Teknisk treningstøy kjører jeg noen ganger på 60 grader, eller om jeg kjører det på 40, så kjører jeg med en lengre vasketid. (Default på maskina for teknisk tøy er litt over 2 timer)
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg trener ikke i ull. Nettopp derfor. Det blir ikke rent på ullprogram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg trener ikke i ull, men på min maskin er ullprogram litt over 1 time.
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?30 grader ullvask. Jeg kan uansett ikke ha ull rett på kroppen, så det blir et lag 2 når det er kaldt. Selv om jeg er såpass forsiktig med disse klærne, får alt hull så det holder.
![]() |
![]() |
#6 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg trener mye i ull, og 30 graders ullvask holder for meg. Det må da sies at det lukter ikke så vondt av tøyet mitt. Jeg vasker heller ikke ullet hver gang jeg trener. Det er litt verre med ulltøyet til mannen min, da det lukter mye verre av ham, men det går som regel greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Enda en som trener
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?
Samme her |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Dette. Jeg har ikke opplevd at ull lukter etter vanlig ullvask. Om mulig henger jeg tøyet ut på verandaen til tørk. Jeg bruker ikke tørketrommel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg pleier heller ikke å lukte vondt. Men det hender ofte at jeg trener om morgenen, før jeg dusjer. Og når jeg har gått lang fjelltur uten å dusje/vaske meg om morgenen, har det hendt at jeg har gått i ulltrøye. Da har den gjerne luktet litt under armene når jeg kommer hjem. Den blir tilsynelatende ren i ullvask, men neste gang jeg tar den på, merker jeg da lukt under armene på trøya etter en stund, når den blir oppvarmet igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Dessuten er jeg litt skeptisk til hvor rene klær faktisk blir i maskin. Vi har hatt mange vaskemaskiner de siste årene (fordi de har blitt ødelagt, det har vært et styr uten like, og det er snakk om dyre maskiner og mange ulike merker). Men til poenget: Klær som sitter rett på kroppen lukter ofte deodorant (aldri svette) når de er rene. Hvis jeg vasker med parfymefritt vaskemiddel og sniffer under armene på tettsittende klær, lukter de deodorant som nyvasket, særlig når de er våte (ikke når de har tørket). Det er fascinerende. Og ja, jeg bruker eddik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?30 ull, vaskes med en gang trening er slutt, eller luftes til det kan vaskes. Eddik mot lukt.
![]() |
#12 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Går på ullvaskprogram som har 40 grader. Jeg har i det siste også begynt å trene innendørs i en ullt-skjorte, det er superdigg. Jeg blir ikke kald på samme måte etter trening, |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg tror det er sømmene i ulltøyet som lukter mest. Bruker ofte en dæsj eddik i tillegg til milo for å få vekk lukta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Henger det til tørk etter trening, og bruker det mange ganger før jeg vasker på ullprogram som tar 40 minutter. Ikke merket noen lukt. Syntetisk treningstøy derimot …
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Møll? Ofte usynlige, vi har hatt hjemme i perioder og vi har ordnet det med møllkuler (som vi har på nytt sedertremiddel på jevnlig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Når dere bruker eddik, har dere det rett i maskinen? Eller bruker dere det i forvask?
![]() |
#17 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?Jeg vasker det sammen med teknisk tøy på 40 grader med 1/2 porsjon vanlig omo pulver og 1/2 porsjon med vanish pulver. Sliter muligens på ulltøyet, men luktfritt teller mest for meg.
![]() |
#19 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Akkurat det samme her. Trener i ull hele vinteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|