|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Det diskuteres heftig hvorvidt det hjelper klimasaken å kaste maling på statuer. Jeg tenker at OM det hjelper, så er det jo verdt det. Men for meg, så klarer jeg ikke helt å se det.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Jeg føler veldig for en del av de ungdommene som engasjerer seg, det må jeg si. De er desperate og fortvilede og maktesløse, de ser at verden går til helvete og at ingen gjør noe med det, og de fleste av dem er ikke i en posisjon der de kan gjøre stort for å faktisk påvirke politikken. Jeg tror heller ikke det de gjør hjelper, men jeg sympatiserer med engasjementet og har forståelse for desperasjonen. (Som jeg sympatiserte med BLM-aksjonene for et par år siden; det hjelper kanskje ikke med ekstreme metoder, men det hjelper jo åpenbart ikke med høflige og saklige metoder heller, og jeg skjønner at man går lei.)
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Jeg tolker malingkastingen mer som et uttrykk for frustrasjon enn noe annet?
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Men nå ER det jo mye som hjelper, da. Vi styrer tross alt mot mye lavere temperaturstigning nå enn for bare noen få år siden. Og vi ser at 1,5-gradersmålet faktisk er innen rekkevidde, om vi gjør det som kreves. Og veldig mange jobber veldig hardt for å gjøre ting som faktisk hjelper. Jeg vet ikke om det hjelper på følelsen av frustrasjon og maktesløshet å fokusere så mye på de som skriker INGEN GJØR NOE OG INGENTING HJELPER, når det tross alt er mange som gjør noe, og mye hjelper. Og det finnes mye man kan gjøre også. På sirkulære forretningsmodeller, deletjenester, teknologi, fornybar energi, alt sammen områder der folk jobber ræva av seg, men DE får ikke oppmerksomhet. Solcellebransjen skriker etter folk, for eksempel. Der blir jo verden målbart bedre for hvert eneste panel som blir skrudd på plass.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Jeg er veldig imot hærverk og alt arbeidet det skaper for andre. Derfor blir jeg bare sur av en slik protestaksjon, og de svekker saken i mitt hode.
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?
Jo, rasjonelt går det bedre, og det kan særlig vi som har litt livserfaring se, men det er fortsatt sånn at det er for seint for en del utryddede dyr, for eksempel. Mange av aksjonistene er unge og jeg kan godt forstå at frustrasjonen er større når der ser ut som too little, too late når man ikke engang har vært med på å bygge opp problemet selv. At det ER mange voksne som er hylende motvillige til å leve mer klimavennlig og tar lett på hele problemstillingen er også ganske lett å se.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?I løpet av i fjor gikk jeg fra å være veldig miljøengasjert og -oppdatert til å ikke klare å følge med, så beklager om jeg er dum nå, men er vi ikke enige om at 1,5-grader er tapt? Det er ikke mulig å komme under, uansett hva vi gjør?
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
Jeg trodde også vi var der? At vi kunne nådd 2,5 graders målet men siden ingen GJØR noe, det bare snakkes, så når vi sannsynligvis ikke det heller.
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Enig i det. At man kanskje burde være flinkere til å fremsnakke det man vil ha mer av og fokusere på det man kan gjøre og det som hjelper.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg er dessverre også pessimistisk, om ikke 1,5 gradersmålet er dødt, så er det ihvertfall i livsfare. Og storstil utbygging av fornybar energi har dessverre mange andre effekter, og vi er ikke bare i en klimakrise, vi er også i en naturkrise. Energibruk og materielt forbruk må kraftig ned, og det er et upopulært budskap. Forstår de unge aktivistene godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Klimasaken: Hjelper ekstreme aksjonsformer?Jeg tror ikke at "det løser seg". Jeg tror, og mange analytikere tror, at det ER innen rekkevidde, HVIS VI JOBBER SOM FAEN. 2,5-graders-scenariet er der vi sikter uten handling utover det som allerede er igangsatt. Da peaker vi i CO2 sent på 2030-tallet. Det får vi til blant annet ved den pågående effektiviseringen i energisystemene, elektrifisering, og at CO2-utslipp mer og mer frikobles fra økonomisk vekst.
![]() |
|
|