|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hage 2023Nytt år nye muligheter! Sist redigert av Galathea : 04-01-23 kl 14:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2023Hagetråd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hage 2023Hage!
![]() |
#4 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hage 2023Jeg har mye større hage i år enn i fjor, siden vi kjøpte feriehus med 5 mål tomt. Med andre ord må jeg planlegge uten å ta meg helt vann over hodet... Det er stort sett bare plen, så det første vi må gjøre er å finne ut hva som skal hvor, og lage bed.
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hage 2023Hagetråd.
![]() |
#6 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Hage 2023Yey!
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hage 2023Jeg har sådd blodbeger. Vi gjorde mye i fjor også, tok med oss mye fra svigermors hage på slutten av sommeren og lurer på hvordan det blir, Overvintring av ynde går ikke så bra i år. Jeg anla nytt stort bed nederst i hagen med nær 100 løker, skal bli fint til konfirmasjon 20 Juni. Planen er som vanlig at vi ikke skal kjøpe noe nytt eller sette igang nye prosjekter, men jeg har veldig lyst på chili og tomat, uten drivhus.
![]() |
#8 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Hage 2023
Jeg har et minidrivhus, men har alltid hatt for mange tomatplanter til at de kan stå der. De står i solveggen ute og det har gått helt fint, har vel satt dem ut i månedsskiftet mai/juni tror jeg.
![]() |
#9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lovende.
![]() |
#10 |
nju nja njo
|
Jeg sår selv. Sår inne og har vinduskarmene fulle hele våren.
![]() |
#11 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hage 2023Min erfaring er fra Sunnmøre, hvor det ofte er en fordel at tomatene står under tak,så de ikke drukner ...
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hage 2023Vi har tomatene i drivhus, men har automatisk vanning på tre ganger i døgnet når vi er på ferie. Da klarer de seg fint. Ute i solveggen på østlandet uten vann hadde jeg ikke turd mange dager, tror jeg. Men det finnes jo mange fiffige vanningsløsninger, da.
![]() |
#13 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hage 2023Jeg er ikke helt i hagemodus enda. Galathea: når det gjelder chili og paprika så er det vel bare å prøve holde liv i de, med litt vann og lys? Står det litt kjølig, kanskje? Tenker det er vinter fremdeles og at jeg ville ventet litt med mye lys, varme og vann.
![]() |
#14 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hage 2023Jeg drodla på hageplanen i går. Det gikk opp for meg at druene ikke ble pakket inn i høst. De er riktignok to vintre gamle, pluss denne, men dog, jeg håper de har klart seg. Plommetreet og ripsen hadde en stygg sykdom i fjor sommer, jeg håper vi klarte å sprøyte den vekk. Hvitløken bør gi resultater i juli, feddene ble satt i jorda i august. Det skal bli spennende å se hvordan fjorårets arbeid viser resultater i år. Hva må vi fixe på denne gangen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Hage 2023Å ja!!
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: Hage 2023Har sådd tre sorter paprika! Og bestilt frø til enda en paprikasort og 3 ulike sorter chili... Kremt, prøver ny framgangsmåte i år, sår bare noen får frø av hver sort, husker jungelen i vinduskarmen i mai i fjor |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hage 2023Jeg kjøpte visst såjord i går likevel, og tenker prøve meg på blodbeger. Har tatt frø selv, så dette blir et spennende nybrotts-prosjekt.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Hage 2023Jeg må konstatere at jeg er elendig på å så frø inne og få dem til å bli gode planter før jeg planter dem ut så det utgår i år. Enten vanner jeg for lite/mye eller så vokser de for raskt så at de blir for tynne eller ... Alltid noe som blir feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
![]() Sv: Hage 2023Da er 4 ulike paprikasorter godt i gang! Chilien har det vært litt dårligere spiring på, har sådd kajenne, jalapeno og habanero, jalapenoen ser dårlig ut, men håper på minst et par planter av hver sort. Må prikle over i flere potter i helga, og da blir det allerede trangt under plantelyset... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2023Jeg sådde ulike paprika og chili, samt løvemunnsranke, for tre uker siden. Nesten alle frøene har spirt, og står nå i en relativt kjølig bod under plantelys. Det er en fordel at de står kjølig, men det er fryktelig kjedelig at de vokser så sakte!
![]() |
|
|