|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?04-eren skal lese en bok i norsken. Jeg syns de leser utrolig mye traurig og tungt, for å være ærlig, og det har ikke vært mye leseglede de siste årene. Det har vært blytungt å bare komme gjennom de bøkene de har fått å lese, og hun har knapt lest en setning "frivillig", for det har det ikke vært overskudd til. Hun har litt lesevansker, så det bør være litt lettlest, og så bør det overhodet ikke være for abstrakt - hun er veldig konkret av seg, så avansert metaforbruk er ikke greia.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Kunne hun sammenliknet Sult med Stargate, eller blir det for heavy/abstrakt?
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Å, gode forslag! Stargate tror jeg faktisk er ganske tilgjengelig. Og ikke altfor lang, hvis jeg husker riktig. Forskrekkelig trist, da! Men hun er ikke så lettrørt.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?For å gjøre "Sult" litt mer overkommelig, så kan den leses som tegneserie: https://www.ark.no/boker/unknown-Sul...E&gclsrc=aw.ds
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?
Nei, husker den som lettlest. Som norsklærer hadde jeg virkelig likt å se de sammenliknet. Har hun allerede lest Sult?
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Ja, hvis jeg husker riktig.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Jeg vet ikke om de kan sammenliknes, men jeg likte veldig godt Eli Sjursdotter av Falkberget da jeg gikk på vgs. Fattigdom og feil kjærlighet på landsbygda. Men har jo ikke topp moderne språk. Relativt kort bok.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?
Om det er noen trøst liker jeg ikke Sult selv, og synes det er et gørr valg til Vgs-elever. Den er for lang, for utilgjengelig og for kjedelig.
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Jeg synes at skolen burde være flinkere til å oppmuntre til leseglede ved å la elevene lese nytt og aktuelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Mamma jobbet i mange år på bibliotek, og har tatt mot utallige elever med leselister som lukter støv og forferdelse. Spesielt de som gikk yrkesfag fortvilte. Putt på henne en tier, så skal du få høre litt om litteraturvalg i norskfaget.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Jeg tror seriøst ikke det handler om noe annet enn at «vi har alltid lest den» og en tanke om felles kulturarv. Man må ha lest Hamsun og da tenker man liksom at det er Sult eller Pan som er greia, også blir det bare sånn, det er ikke et gjennomtenkt og pedagogisk begrunnet valg. Det er i hvert fall min erfaring etter noen år som lærer.
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Du kan foreslå Forbrytelse og straff.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Når det gjelder Sult, så er jo den (blant annet) en fremstilling av fattigdom, den kunne kanskje sammenlignes med en helt annen fremstilling av fattigdom, kanskje noe enten mer romantisk eller mer sosialrealistisk? Jeg kommer ikke på noe i farten.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Haha, Forbrytelse og straff ga samme
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
Det er der jeg tenker Stargate kanskje ikke er så dum? (Men jeg husker som sagt nesten ingenting av Sult. Mye gatelangs, noe om en frakk, og mye at han tenker på ting han burde gjort)
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
Mm. Men den er ikke en roman, vel, og det skal det visst være.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Ja, noe som gjør at kjønnsroller kan tematiseres er jo alltid relevant. Fryktelig lenge siden jeg leste Sult, men han driver jo og drømmer om, og plager, denne Ylajali til stadighet, og har en diger fantasi om hva slags kvinne hun er. Og hans egen idé om at han er genial, og stormannsfaktene hans innimellom, er jo sikkert også knyttet til et slags forkvaklet manndomsideal.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: (VGS) Anbefaling av en roman som kan sammenlignes med Hedda Gabler eller Sult?Jeg syns Stargate er et godt eksempel. Jeg husker heller ikke Sult, men i Stargate har man sult (doh), gatelangs, Oslo, fattigdom, feber- og sultfantasier, kjønnsroller til en viss grad; storesøster som må være mor, nabomannen som tar ansvar og blir en omsorgsperson, hvordan alle viktige roller i boka er menn bortsett fra storesøster, og alle de andre kvinnene er dårlige/fraværende omsorgspersoner (farens drikkebuddy, rektor) og sånn sett bryter et tradisjonelt kjønnsrollemønster.
![]() |
|
|