|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Flukten over PasvikelvaDa jeg var barn leste jeg en bok om grense jakobselv og militærleiren og aktivitet på det som da var sovjetisk side. Jeg husker den som skikkelig spennende, men ikke så mye av innholdet.
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvDet var et veldig godt, om enn noe forvirrende, innslag om dette på Dagsnytt 18 i går. Med en ekspert som forklarte hvorfor dette er ekstremt komplekst ift. at internasjonal krigslovgivning (
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvTakk, da skal jeg høre på det. Jeg hørte på NRKs podkast oppdatert, men det var mer den rene nyhetssaken.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvHvis de kommer åpent som avhoppere fra det russiske militæret så er Norge pliktig til å utlevere dem til Russland. Hvis Norge ikke følger dette så brytes internasjonale lover. Da vil det bli voldsomt betent og skummelt i forholdet mellom Russland og Norge. Jeg tror saken om Wagner-soldaten handler om hvorvidt dette er en offisiell russisk soldat eller en leiesoldat. Russland mener det første og krever utlevering.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Flukten over Grense Jakobselv
Men hvis praksis er at han da henrettes som desertør, så sender vel ikke Norge ham ut allikevel?
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvDet er jo også trøblete for Russland, uten at det ser ut til å hindre dem i noe, om de velger hvilke situasjoner de mener Wagnergruppen er en offentlig hær. De er det når de vil ha noen utlevert, men de er det ikke når de begår krigsforbrytelser.
![]() |
#7 |
Borte
|
Det er det som er det store spørsmålet. For den russiske hæren henretter ikke desertører, men det gjør den private Wagner-gruppen i følge flyktningen. Og Russland mener at dette er en soldat fra den russiske hæren, mens soldaten selv hevder å være leiesoldat i Wagner-gruppen.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvDet kommer jo stadig folk over grensen, noen nå og noen da. Vassende over elva, svømmende eller i båt. De blir pent og pyntelig plukket opp av grensevaktssoldater eller politi, og håndtert. Hele grensen er overvåket.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Ikke bare i følge flyktningen altså, dette er noe Wagnergruppen skryter av, har lagt ut videoer av og som presse har ettergått og funnet bevist.
![]() |
#10 |
Borte
|
Ja, absolutt.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvDet var ikke det grensevaktene sa, altså. Men de fleste som kommer er jo ikke soldater. (EDIT: Det har vel ikke kommet soldater før)
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 18-01-23 kl 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvMener det var en historie om en kineser, tror jeg det var, som hadde labbet over vidda og vandret rett inn i skytefeltet i en leir der oppe, og spurte etter veien til nærmeste by.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvDet er ikke sikkert alt som skjer på grensen til Russland i disse dager er offisiell informasjon heller.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvMener jeg leste en kommentar om at dette med Wagner-soldaten også kunne være provokasjon. Han har jo tatt seg gjennom et område som er strengt kontrollert på begge sider av grensen og oppsøkt et privat hus. Bare spekulasjoner så klart, men alt som kommer frem i mediene om denne saken er preget av spekulasjon.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flukten over Grense JakobselvHvordan mener du da, Røverdatter? For å provosere oss? Eller Russland? Sånn at han egentlig ikke har kommet over grensa, men bare later som?
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
Jeg deler ikke hemmeligheter, altså!
![]() |
#17 |
Borte
|
![]() |
#18 |
Borte
|
https://www.nrk.no/norge/russerens-f...-na-1.16258344
Antar det siktes til en provokasjon mot Norge/NATO. At flukten er iscenesatt. Hvis jeg ikke misforstår.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 18-01-23 kl 12:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den grensen er såpass overvåket at du får en reaksjon om du kaster en sten mot grensen eller over grensen. Det er også gjerde hele strekket på russisk side. Da skal det litt til å komme seg over på vinteren hvor det er vanskelig å skjule spor etter seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|