|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
superbruker
|
![]() Lære seg å strikkeBare å inse at starten på 2023 ble annerledes enn forventet. Jeg regner med en sykemeldingsperiode noen uker fremover. Da må jeg ha noe å gjøre. Hvorfor ille lære seg å strikke. Hvor starter jeg? Kan veldig lite. Kan strikke rett og legge opp masker (etter å ha sett på YouTube.). Er strømper greit å strikke? Hvor finner jeg mønster? Hvilke strikkepinner trenger jeg og hvilket garn?
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeJeg ville starta med feks en lue?
![]() |
![]() |
#4 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lære seg å strikke
Hobbii.no mye lette oppskrifter (og alle andre grader) men sokker syns ikke jeg er enkle grunnet den dumme hælen
![]() |
#6 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Lære seg å strikkeOsloluen fra PetiteKnit er et bra nybegynnervalg med bare rettstrikk på rundpinne. Oppskriftene fra PetiteKnit er gode og detaljerte, og denne lua sitter veldig godt på hodet. Oppskrift får du digitalt her: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeDu må høre med Camomilla (brukeren på FP). Hun stilte et tilsvarende spørsmål her inne, og nå, noen år senere, så kan hun trylle med pinner. Det er liksom bare å begynne.
![]() |
![]() |
#8 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Lære seg å strikkeMin anbefalinger er også Petiteknit. I tillegg til at oppskriftene er veldig godt skrevet, så ligger det linker til supre opplæringsvideoer på nettsiden hennes
![]() |
#9 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeVotter, pulsvarmere lue, hals, sjal og pledd er enkelt. Noen sier at sokker er enkelt, men for meg som sliter med konsentrasjonen er det definitivt ikke det. Vrangbordstrikk er også enkelt. Drops design og Sandnes garn har mange gratisoppskrifter. Og Drops har mange instruksjonsvideoer.
![]() |
#10 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lære seg å strikkeEnig i alt de andre skriver her. Jeg har strikket en stund, men det er først det siste året at jeg har turt å prøve meg på sokker. Jeg anbefaler å starte med noe annet pga hælen, det kan være litt kronglete.
![]() |
#11 |
--
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeJeg anbefaler denne genseren. Videoer tilgjengelig og forståelig oppskrift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Enig. En særdeles lettstrikket genser med god oppskrift. Jeg ville strikket den i garnet Kos fra Sandnes Garn. Da blir den vidunderlig myk.
![]() |
![]() |
#13 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeDe gangene jeg får et anfall og lyst til å strikke, så går det i grytekluter og sitteunderlag. Jeg får sjelden sånne anfall da.
![]() |
#14 |
snur
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeJeg anbefaler å strikke noe du har lyst på selv, f.eks. den genseren fra Petiteknit. Ikke start med grytekluter, sitteunderlag osv
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeUsikker på om jeg vil anbefale å begynne med genser. Hvis man aldri har strikket før er det greit å få inn teknikken på noe mindre. Jeg lærte meg å strikke som barn, så husker ikke mye av det. Antar man er raskere oppe og går som voksen. Men for noen år siden lærte jeg meg hekling på YouTube. Skulle hekle lapper til pledd. Men etter en stund så endret jeg størrelse. Jeg heklet mer avslappet så lappene ble merkbart større enn de første. Kjedelig hvis noe lignende skjer midt i en genser.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeEn lue strikket på rundpinne er noe av det enkleste jeg kan se for meg. Kan strikkes i bare rettmasker, som da blir glatt på rundpinne, eller ribbestrikk. Det er vanskelig å få en gryteklut (eller noe annet firkantet) jevn i kantene når man er nybegynner.
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
Personlig hadde jeg aldri giddet å strikke ferdig en genser uansett hvor mye jeg hadde lyst på den. Gryteklutene jeg strikket hadde jeg et mål for, det var julegaver og de var overkommelig å få ferdig.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
I et anfall av jeg vet ikke hva bestemte jeg meg for å strikke genseren fra PetiteKnit som det var lenket til over her. Jeg kan virkelig ingenting, og brukte over en time og intens youtube-titting på å legge opp 68 masker. To timer til, og jeg har strikket tre(!) runder med vrangbord(?). (Kilde: youtube.com) Jeg forstår virkelig ikke noe av dette, og har sett videoen ørti ganger, med nedsatt avspillingshastighet tilogmed. Så teskje-forklaringer fungerer åpenbart ikke på meg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeJeg gjør sånn som denne:
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Lære seg å strikkeJeg har garnet foran pinnen når jeg strikker vrangt, og synes ofte det er enklere å skjønne teknikkene av bilder med beskrivende tekst i bøker/på nettsider enn av videoer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|