|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Segregerte Oslo-skolerAftenposten har i dag en artikkel om segregeringen i Osloskolen, og det er ganske trist lesing, syns jeg, om enn ikke særlig overraskende.
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Segregerte OsloskolerJa, jeg leste saken, og er enig med rektor på Hellerud om at det bare er begrensede muligheter til å utjevne dette på videregående. Det er å motvirke boligsegregering og klokere skolegrenseinndeling som er nøkkelen, tror jeg. Selv om jeg vet at skolegrenseinndeling i Oslo for tiden er helt kanakkas utfordrende, altså.
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Segregerte OsloskolerJeg har ikke lest artikkelen, men nå er vel Kuben eneste yrkesfaglige skole også? Eller er jeg på bærtur nå?
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Segregerte OsloskolerHellerud og Stovner har også yrkesfag (dog ikke bare), off the top of my head. Og Edvard Munch. Og det er vel noe på Elvebakken og? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Segregerte OsloskolerDet er den største, men ikke den eneste, nei. Det er yrkesfag på massevis av skoler i Oslo, og Kuben har også studiespes.
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Segregerte OsloskolerKuben har både yrkesfag og studiespesialiserende, i tillegg til en del kombinasjonsfag, som går over fire år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerDet jeg overraskes over er hvor stor forskjell det var på de videregående skolene (jeg er abonnent og har lest hele artikkelen). Det var veldig få vgs som hadde en jevn fordeling mellom norske og minoritetsspråklige. Hvordan er fordelingen totalt sett for disse årskullene egentlig?
![]() |
![]() |
#8 |
I mål
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerDet er mange utfordringer ved både videregående skole-systemet og delt Oslo. Synes likevel denne vinklingen var litt rar. Må smake litt på den kjenner jeg, får ikke helt grepet på poenget ved denne måten å se det på. Det er mye annet jeg tenker de heller kunne slått opp. Kjenner Ella da |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerJeg er enig i at det er satt på spissen og at det er mye mer komplekst. Samtidig, hadde det bare vært at gamere velger gamere og partykids velger partykids hadde man ikke hatt denne fordelingen, tenker jeg. Det syns jeg blir en bortforklaring.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerTallene taler for seg selv, men det høres ut som om vi skal ta sitatene med en klype salt, i hvert fall.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerAt det er utfordrende er det ingen tvil om. Jo høyere tallet er jo mer levekårsutsatte er også elevene. Vi klarer ikke å kompensere godt nok. I tillegg blir ekstra midler til dels tilfeldig fordelt og ikke nødvendigvis til skolene/områdene med størst behov. Det er ikke sjeldent det felles tårer på jobb fordi vi ikke klarer å gi barna det de fortjener. I år har vi 72 elever som tilhører skolen. Per nå ser det ut til at 27 begynner hos oss. Noen flytter og mange søker seg til andre skoler. Og det er de med ressurser som i størst grad søker seg bort. Ved kartleggingen ved skolestart skåret 2/3 på risiko eller vanske da vi kartla norskferdighetene. Av de resterende hadde kun et par hadde adekvate norskspråklige ferdigheter, resten lå under gjennomsnitt.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerKan du forklare mer om at det blir tilfeldig fordelt, Blånn? (Ikke fordi jeg tviler, men fordi jeg lurer på hvordan det funker)
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerAv og til får skoler tildelt midler uten at noen, verken i etaten eller politikere kan begrunne hvorfor midlene er gitt til akkurat de skolene. Det har ikke vært noen søknadsprosess eller prosess rundt tildelingen. Trolig fordi noen områder i Oslo gir høyere politisk gunst å støtte. Kanskje? Vi vet som sagt ikke.
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerJeg har en kollega som har foreldre fra et annet land. <hun er oppvokst i Groruddalen, og da hun gikk på skolen, var klassen hennes en god blanding av elever med ulike bakgrunn, både etisk norske og fra flere andre steder. Hun bor fortsatt samme sted i Groruddalen, og det er fortsatt en blanding i klassen - med ett unntak, og det er at det ikke er noen etnisk norske igjen der de bor. Dette tror jeg har skjedd flere steder, og det skyldes at folk vil bo sammen med det de definerer som sine egne.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Segregerte Oslo-skoler
Ja, det merket jeg meg også. På lista var det liksom et hopp fra tredve-og-noe til seksti-og-noe.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
Det at ressurssituasjonen er så tilfeldig er helt uholdbart. Det gjør det umulig å bygge tilbud som varer over tid. Jeg var driftsstyreleder for en skole i samme bydel som Blånn jobber, og jeg ble utrolig overrasket over mangelen på kontroll. Ikke fordi man ikke forsøkte, men fordi det har helt tilfeldig når det kom penger. (I parentes bemerkes: skolen til Blånn trenger de pengene i mye større grad enn «min» skole gjorde, men de regnes for å ha de samme utfordringene.)
![]() |
![]() |
#17 |
villende
|
Som jeg jo også skrev - det er jo en hel del faktorer som styrer hva man blir interessert i (og har mulighet til å bli interessert i), og dermed hvem man velger å henge med. Noen av disse faktorene er økonomiske, andre er kulturelle. Det handler både om å ha råd til å være med på aktiviteter, at det legges til rette for det, og at man faktisk har et ønske om det. Dessuten vil jo forventninger fra miljøet rundt deg også virke styrende på valgene du tar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerMye av det du ser er jo nettopp det som står i artikkelen. Jeg skjønner selvsagt mekanismene, som sagt, jeg er ikke særlig overrasket. Men jeg syns allikevel det er noe samfunnet bør se på om man tenker at er helt greit, eller noe man skal prøve å endre på.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Hvis man ser til situasjonen i Sverige nå, så tenker jeg at dette helt klart er noe man bør prøve å endre på. Men jeg tror nok at dette er mer grunnleggende enn inntakssystemet på videregående skole.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Segregerte Oslo-skolerJa, jeg tror også at dette er noe som må tas tak i lenge før inntak på videregående. Og syns det er urovekkende at det nye systemet ser ut til å forsterke segregeringen.
![]() |
|
|