|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Fordeling av husarbeidNysgjerrig på hvordan menn og kvinner "ser" hva av husarbeid som bør gjøres.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidVi er omtrent like gode, eventuelt dårlige, til å ta sånne ting som ikke tas jevnlig. Det er like ofte mannen som meg som vasker kjøleskap og fronter og sånt, og han kommer ofte på vinduer. Men vi tar ikke så ofte tak og vegger, altså. Det trenger en vel ikke så ofte, vel?
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg er 38 om noen få måneder og har kun vasket vegger (annet enn på bad) når jeg har flyttet ut av utleieleiligheter og før vi malte da vi flyttet inn. Jeg flekkvasker veggen ved spisebordet fordi Lillesøster er/var helt idiot når det gjaldt å kaste mat rundt seg, men det teller ikke.
![]() |
![]() |
#6 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidMannen mener det bør rundvaskes oftere enn meg. Usikker på om han ser det, eller bare er opplært til dette. I praksis er det jeg som vasker over skapfronter på kjøkkenskapene ca. månedlig, litt etter behov. Det er også som oftest jeg som ender med å vaske vinduer og moppe over tak/vegger en gang hvert jubelår.
![]() |
#7 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidMannen vasker faktisk vinduer. Ellers er ingen av oss så flinke til å vaske kjølskap, vegger og sånn, men han er nok enda verre enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg tar mer av det overflatiske, daglige, det som gjøres "hele tiden", smårydding, vasking av benker, matlaging o.l., mens mannen gjør oftere slike ting som å skure fugene på badet, rense filteret i varmepumpa, etc, og gjør ting mye grundigere enn meg når han gjør det. Det er også han som styrer robotstøvsugeren, og som tar mest klesvask. Jeg pønter, med lys, blomster, duker, pene håndsåpeflasker og duftpinner på badet, ser til at puter og pledd ligger pent i sofaen etc ...
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-03-23 kl 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg har støv på hjernen og tar gjerne rundvask en gang i året, er temmelig nøye på alt av renhold i huset. Liker å ha det ryddig og rent rundt meg.
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg tror det handler mye mer om personlighet og vaner hjemmefra, enn kjønn.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg bryr meg ikke så mye om rot - det biter liksom ikke på meg. Mannen min er mer ryddig enn meg, men har siden vi ble sammen vært temmelig tydelig på at han har ingen planer om å rydde opp etter meg - fair enough - jeg rydder definitivt mest - men det samsvarer med at jeg roter mest. Har klart å oppdra ett ryddig og et rotete barn.
![]() |
#12 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg skjønner ikke greia med vasking i hytt og pine, og Drømmemannen legger over hodet ikke merke til slikt. Men jeg er dønn jålete og bruker tid på å ha det fint rundt meg, og bad og kjøkken må være rene. Det er han som vasker det, jeg rydder og pønter. Men vi vasker sjeldent gulvet i stua og soverom, støvsuger bare et par ganger i uka. Tak og vegger vaskes utrolig sjelden, cirka aldri eller hvert 7.år ellerno. Jeg setter ikke nok pris på at det er så veldig rent rundt meg. Jeg synes det er både kjedelig og bortkastet tid å vaske så mye(borddekking for eksempel er sjukt mye gøyere) og jeg legger aldri merke til om folk har vasket eller ikke(hvis ikke det er ekkelt møkkete). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Fordeling av husarbeid
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg kunne ikke å vaske klær når jeg flyttet hjemmefra, og var/er også dårlig på å se når noe må vaskes - det være seg gulv, kjøleskap, komfyr osv. Heldigvis (for meg) har mannen min litt bedre evner der og tar tak når det trengs. Han lar seg heldigvis (for meg) ikke irritere over at jeg mangler dette.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidIngen av oss gjør veldig mye rydding eller vasking. Mannen vasker alltid badet og tar stort sett alltid oppvasken (og renser også sluk, vaskemaskin, oppvaskmaskin og trommel). Jeg vasker kjøkken og kjøleskap. Klesvask er ganske jevnt fordelt. Rydding og vasking i skuffer og skap gjøres sjelden, men er ganske likt fordelt; mulig mannen tar initiativ oftere enn meg. Vinduene vaskes uhyre sjelden, og vanligvis av meg. (Jeg har nylig begynt å mumle om å skaffe vaskehjelp, men da sa mannen at han heller ville vaske selv, så de siste månedene har han begynt å både rydde og vaske oftere enn før. Det er helt greit.
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidHus må ikke rundvaskes. Det er en myte.
![]() |
![]() |
#18 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fordeling av husarbeidMannen min er gudskjelov bedre enn meg på vasking! Han støvsuger huset når det trengs (minst hver uke) og tar initiativ til det også, og flyr rundt her og bråker med støvsugeren. Jeg er bedre på rydding og klesvask. Han vasker skikkelig, gulv og komfyr og slikt.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg har de siste tre dagene gått og smågruffet over ROT. Og jeg lever godt med litt rot. Men bor med en som har veldig mange planer og prosjekter, setter i gang med dødsforakt, uten å tenke på at han faktisk er ganske syk, så midt i prosjektet så går batteriet tomt, mannen sovner og rotet blir stående.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg er vokst opp med mor og bestemor som vasket fra gulv til tak to ganger i året. En gang om våren og en gang rett før jul, sånn omtrent en uke før de begynte å møkke til hele huset med baking og laging av julemat osv. Rundvask nå og da ser jeg behovet for, men slett ikke to ganger i året. Jeg/vi vasker tak og vegger kanskje annethvert år eller noe. Vi fyrer mye med ved og bruker mye stearinlys, og har lyse vegger i stuene, så det trengs en vask av og til. Det blir både sotete og støvete. Men det skjer altså slett ikke hvert år. Det er jeg som gjør den slags. Mannen vasker alt av klær og gjør diverse annet fast, så jeg føler vel at alt arbeid i AS Familien er ganske jevnt fordelt, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|