|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Å singelfryse brødskiverJeg har levd i minst fem år uten brød pga intense brystsmerter. Nå har jeg funnet ut at jeg tåler skikkelig grove brød. Type tunge rugbrød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJepp, jeg fryser dem på et bakebrett først, og så i pose. Tinte i brødristeren. Du kan fryse flere lag med bakepapir i mellom. Veldig gjerne silikon bakeark, det sitter mindre fast. Det fungerer jo med mellomleggspapir mellom brødskivene også, men det er jo veldig lite miljøvennlig.
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverHm. Takk. Da får jeg teste det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJeg kjøper "vanlig brød" (altså ikke rugbrød) i butikken, skjærer det opp i maskinen i butikken og fryser hele greia. Det blir ikke en klump, skivene lar seg lett løsne fra hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiver
Nei, vanlige brød går fint an å fryse oppskåret, rett i pose. Det er mine supergrove, hjemmelagede rugbrød, som må fryses på den måten. Det er så mye fuktighet i det.
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverMan kan knekke løs skiver normalt sett ja. Evt bruke en kniv og gi dem et lite puff. Lillesøster spiser kun brød frossent fra fryseren siden hun er den eneste som spiser glutenfritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
En som trener
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJeg fryser Hansens supergrovt i skiver, og må som regel bruke en kniv for å knekke skivene fra hverandre. Pleier å knekke opp flere når jeg først er i gang, så har jeg noen dager hvor det bare er å ta ut en skive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverHjemmebakt rugbrød skjærer jeg vanligvis i fire stykker og fryser ned tre av dem. Jeg spiser mer enn en skive av gangen, så det er greit å ta opp stykkevis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverHvis skivene sitter hardt sammen pirker jeg dem løs med en spiss kniv. Skal ikke mange vrikk til med kniven før de løsner. Har aldri brukt mellomleggspapir nei.
![]() |
#10 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJeg legger dem litt på skrå i posen, da er det lett å knekke løs skiver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverVi spiser lite brød og fryser alltid ned i skiver. Både veldig grovt og litt finere brød. Jeg pirker skiver løs med kniv eller legger en "klump" med 3-4 skiver til tining i fem til ti minutter i romtemperatur. Funker kjempegreit. Hadde aldri giddet å ta papir mellom. Jeg pleier forresten å legge brødskiver rett fra fryseren i brødristeren. Nesten litt nybaktfølelse da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverDet gikk faktisk lettere å pirke løs skiver med kniv enn jeg trodde da jeg skulle ha frokost i morges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverLiefje, kan jeg spørre hva dere spiser i stedet for brød? Her har det de siste årene gått i byggrynsgrøt med mye cottage cheese, grove knekkebrød og ulike salater. Er ikke så glad i kjøleskapsgrøt (foretrekker varm) eller eggegreier. Heller ikke müsli, men granola er godt. Noen ganger lager jeg kikertpannekaker (latterlig enkelt) og av og til har jeg ulike rundstykker uten gjær (mer sconesvarianter, kanskje) i frysen. Men jeg er sykt glad i cottage cheese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJeg spiser mager cottage cheese til frukost med bær eller sukkerfritt syltetøy. Til de andre brødmåltidene spiser jeg knekkebrød. Jeg er lite oppfinnsom og er ikke så glad i omelett.
![]() |
#15 |
Musk
Jeg spiser yoghurt med firkorn, frukt og nøtter til frokost og rugsprø eller diverse knekkebrød/kjeks med pålegg til lunsj (eller disse skivene fra fryseren). Mannen spiser ikke frokost og spiser middagsrester til lunsj. Sønnen har flyttet ut for å studere, men han var heller ikke spesielt glad i brød. Muligens fordi han vokste opp i Tyskland hvor det var varm lunsj som var normalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sett en kniv mellom skivene så pleier man klare få en løs.
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Lomper glemte jeg! Det spiser jeg. Gode, ferske potetlomper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tja...
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverJeg lager steinalderbrød jevnlig, altså brød med frø/nøtter = lavkarboish. som jeg skjærer i skiver og har i fryseren.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å singelfryse brødskiverDet er lett for at skiver av tungt, fuktig brød klistrer seg til hverandre, ja. Det er viktig å passe på at brødet er helt avkjølt før du fryser det (har jeg, eh, hørt), og kanskje kan det også hjelpe å la det hvile litt etter at du har skåret det opp, så det damper/tørker bort enda litt mer fuktighet før frysing.
![]() |
|
|