|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Etter at Trump tapte gjenvalget har det liksom blitt litt stille i media mht USA, og særlig etter at krigen i Ukraina startet. Men Trump klarte jo å gjøre ganske mye skade før han forsvant, som får enorme konsekvenser for folk flest mht blant annet mulighetene for abort. Og det vedtas det ene riv ruskende galne lovforslaget etter det andre. Og slik jeg har forstått det er hensikten å få det behandlet og vedtatt i høyesterett - som Trump klarte å tippe i ganske feil retning. (Noe av det) siste jeg har fått med meg nå er at man i Mississippi jobber med å gjeninnføre Jim Crow laws igjen. Og på toppen av alt annet så kjenner jeg at jeg er mer enn litt bekymret for hvor USA er på vei.
![]() |
#2 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Hører du på Aftenpodden USA? Synes de oppsummerer veldig bra.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jeg synes Thomas Seltzers serie USX på nrk nett-tv ga veldig god innsikt i hvorfor det har gått denne veien. Den anbefaler jeg alle å se. Den fokuserer mer på «hvorfor» og ikke så mye «se på galskapen».
![]() |
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Liker også USX, men var liksom ikke ute etter mer kilder til informasjon, mer etter en generell diskusjon rundt wtf is going on.
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jepp, det er skremmende og jeg ser overhodet ikke på USA om et fritt demokratisk land lenger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 01-05-23 kl 18:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jeg synes det hele er så dystopisk og nesten så det ikke er til å tro på at jeg synes det er vanskelig. Dette er ting og bestemmelser vi vanligvis ser i stater med helt andre styresett.
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Og så skal man ikke drive seksualundervisning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 01-05-23 kl 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Det som skjer i USA er nitrist. Jeg har tjukke slekta der borte, og bestemoren min var amerikansk, så jeg har alltid hatt sterke bånd til landet, og på tross av alt jeg har syns var gale, har jeg likevel hatt troen på at demokratiet skulle overleve, og at tea-party-bevegelsen ville tape terreng. Nå er det det stikk motsatte som skjer, og selv om majoriteten av amerikanerne ikke vil ha forbud mot abort eller at våpen kan selges fritt til hvem som helst, så er det likevel det de får. Og jeg fatter ikke hvordan det kan skje. Hvordan kan de mørkeste hvite mørkemennene få viljen sin gang på gang?
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Det er så skremmende. Så utrolig. Så foruroligende.
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Det har vært skremmende lenge og jeg er oppriktig redd for demokratiets fremtid, håper institusjonene holder. Hvis Trump vinner igjen, vet jeg ikke hva jeg gjør. Ett lyspunkt: Fox News er i litt trøbbel, men jeg tror ikke det hjelper stort.
![]() |
#12 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Thomas Setzer sin UXA tar opp mye av rotårsakene. Dette med at de ikke har tatt et skikkelig oppgjør med fortiden sin bla. Jeg har mistet troen på at de skal klare å ordne opp internt på en diplomatisk måte. Samtidig er det viktig at statene er nesten som selvstendige land, så kanskje man vil se større sprik fra stat til stat fremover?
![]() |
#13 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Vi skal over til sommeren. En av sør-statene. Jeg er spent. Datter som studerer der for tiden mener hun skal flytte dit for godt( har amerikans kjærste). Akkurat det bekymrer meg litt og håper hun bare er blendet av kjærlighet og The american dream. Men jeg oppfatter at hver enkelt stat er som et eget land og har sine greier. Ikke alle statene er helt kokko |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
can-jur
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Vi har jo nettopp vært der (dessverre var politikk en stor stor NO NO å snakke om med slekta, da det er representert alvorlig psykisk sykdom som gjør det temaet helt uaktuelt).
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Og mens vi var der var det en masseskyting i den (reaktivt lille) byen vi var i.
![]() |
![]() |
#16 |
Klar
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Er det slik at disse høyesterettsdommerne som Trump fikk inn blir sittende på livstid? Slik at det kan ta en liten mannsalder å få endret flertallet til noe mer demokratisk? Eller er det mulig å få til revolusjon på ene eller andre måten? Sist redigert av Timar : 01-05-23 kl 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?En av de mer uhyrlige effektene av abortinnskrenkningene, er at det også binder leger på hender og føtter dersom de får pasienter som trenger inngrep for å berge livet. For eksempel ved spontanaborter som ikke har gått som de skal, der utskraping er nødvendig. Da beveger de seg inn i en juridisk gråsone, der de risikerer saksøking eller fengsel dersom de gir livsnødvendig helsehjelp. Dette gjør at gynekologer flykter i horder fra disse statene - det er umulig å stå i at de enten må la pasienter dø, eller risikere mange år i fengsel. Dette igjen er selvfølgelig veldig problematisk for alle kvinner som trenger svangerskapsomsorg, uansett hvilken type, i disse statene.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?
Ja, de sitter i utgangspunktet på livstid. Men det er jo andre som vil gå av etter hvert.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Det var nettopp ei som vitnet om at da hennes planlagte, uønskede svangerskap gikk galte og hun ble nektet abort selv om barnet ikke ville overleve, ble hun så alvorlig syk at hun havnet i koma, så vidt overlevde, sannsynligvis har fått varige fysiske skader (i tillegg til de psykiske), og det er en rimelig stor mulighet for at hun ikke vil kunne bli gravid igjen. Så heia abortlovene, liksom.
![]() |
#20 |
Tatt på
|
![]() Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?For ikke å snakke om alle bøkene som det er ikke er lov å ha tilgjengelig i skolebibliotekene for "å skåne barnene".
![]() |
|
|