|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() 15-åring på fest og uenige foreldre?En venninne av meg har fått et problem som jeg vil si til dere. Jeg håper dere har gode tips å komme med som de kloke damer og menn dere er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 15 åring på fest og uenige foreldre?Hun får full forståelse fra meg ihvertfall |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 15 åring på fest og uenige foreldre?Min mening er at man bør få gå på en slik fest når man er 15 år med innetid og foreldre som kjører til og fra. Det er jo ikke tilfellet her, det er et stykke unna og foreldrene er bortreist og kun storebror er ansvarlig. Veldig kinkig for din venninne når de andre ikke er enige med henne og ikke mottagelige for hennes argumenter. Ja, hva gjør hun? Jeg har ikke en god løsning.
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 15 åring på fest og uenige foreldre?Jeg foreslår husarrest, inndratte lommepenger, spesialskole og innmelding i kristen sekt.
![]() |
#5 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: 15 åring på fest og uenige foreldre?Var festen i går og alt gikk greit?
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: 15 åring på fest og uenige foreldre?Jeg hadde ikke hatt problemer med å la dem dra, iallfall ikke om de ble kjørt til og fra. Arrangementer med 15 års aldersgrense er for 15-åringer også. Båndsystemet har jeg bare positive erfaringer med (har jobbet som vakt på en del konserter der 15-åringer har vært tilstede).
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?Jeg dro på slike fester da jeg var 15, så jeg kan vel egentlig ikke nekte mine i fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?Jeg vet en del om hvordan festene med 15-årsgrense er her i området og de festene unner jeg ikke folk å være på i det hele tatt. Det er mye fjortisfyll og noen voksne som synes det er en viktig del av sosialiseringen at unger drikker til de spyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?I og med at dette er en tilbakelagt episode synes jeg egentlig det største poenget er at det virker som guttene gjorde dette uten å spørre om lov først. DET ville jeg blitt sint for, og det ville jeg også gjort helt klart for min tenåring at ikke skulle skje igjen.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?Oppvokst på landsbygda, der var du lovlig på fest( m.alkohol servering,og uten band) når du var konfirmert. Då var det alltid foreldre som leverte og henta.Nokon drakk og andre ikkje. Her trur eg det handler mykje om å stole på tenåringen sin. Trur eg ville gitt min pode en sjanse, men då at eg,eller nokon av dei andre av foreldrene hadde henta. ikkje en storebror på 18 som nett har fått lappen. |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?Ikke greit når ungene begynner å bli så store. Men, som jeg sa i en annen tråd tidligere, jeg har ikke tro på å sette så strenge grenser at det eneste du oppnår er at ungene lurer deg til å tro at de overholder de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?
Ungdommene hadde spurt og fått lov av min venninnes mann og naboforeldrene. Min venninne fikk vite dette senere på kvelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?
Det hadde ikke vært greit for meg. Jeg håper, og regner med, at mannen hadde spurt meg hva jeg synes før han ga tillatelse til å dra på en slik fest. Ja, med mindre det var helt vanlig at gutten dro på fest, men det virker jo ikke slik.
Alkoholen florerer blant dem som har lyst til å drikke, ja, over eller under 18 har lite å si. Det gjør det imidlertid på hjemmefester også, når mamma og pappa er bortreist, på klassefester som er "alkoholfrie", ja stort sett der ungdom har lyst til å drikke. Hvis det er alkoholen hun er redd for så er det holdningsskapende arbeidet i forkant uendelig mye viktigere.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: 15-åring på fest og uenige foreldre?En ting var hvis de hadde dratt uten å spørre. Det hadde IKKE vært greit. Nå hadde jo gutten i huset fått lov av pappaen sin.
![]() |
![]() |
|
|