|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Kanskje ikke hvis den så sånn ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Jeg har stjålet lupinfrø langs veien og også den gule som kommer nå, husker ikke hva den heter. Den heter fredløs-.
![]() |
#5 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Her er det noen blå krypegreier som er svartelistet. Jeg klipper det stort sett vekk, selv om blomstene egentlig er fine. Hjelper ikke at jeg tar bort alt, siden de dekker bunnen over et stort område langt utenfor min tomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Vi har fredløs. Trodde ikke de måtte fjernes når de først var der. Bør jeg gjøre det, altså? Holder de inne i bedet da. (Det jeg har kontroll på) jeg ønsker meg egentlig Lupin, for det er min absolutte favoritt - men har ikke plantet da.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Jeg har lupin, canadagullris og skogskjegg, har gjort noen spede forsøk på å kjempe mot, men de er seige. De vokser i store rabatter, og er plantet for 30-40 år siden av mine foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Det er butikkenes ansvar å ikke selge de, men man må ikke fjerne de. Noen planter, lupiner for eksempel, kan man forhindre at spres ved å fjerne blomstene før de blir til frø. Men det er ikke så lett når det er snakk om et lite tre som får bær som spises av fugler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Jeg forsøker å fjerne de som sprer seg, med det er ingen enkel sak.
![]() |
#12 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Vi bor i en drabantby (ish) med rekkehus og eneboliger - det er nært marka og gjennom tidenes løp av det innmari mange som har brukt skogen for dumpingplass for hageavfall. Her ser vi godt hvor lett plantene sprer seg - og det ser merkelig ut med fullt av fredløs i skogen.
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Det er desverre mange som ikke tenker særlig langt, eller rett og slett ikke bryr seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Det er vel forbudt både å innføre, selge og Å PLANTE de plantene som er svartelistet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?
Altså, googler du "lupin svartelistet" så er det første som kommer opp en artikkel om nettopp det. Ja, de er dekorative og fine, men det er jo ikke det som er spørsmålet, liksom. De ødelegger norsk natur og fordriver opprinnelige kulturplanter. Så om du skal ha det bør du i det minste ta ansvar og klippe av blomsten og kaste i søpla før den går i frø.
lovdata
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
Ja, men om planten har stått der siden før den ble svartelistet er man ikke forpliktet til å fjerne den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Jeg vet at lupin er svartelistet men tenkte på om den gule Fredløs også er svartelistet for jeg fant ikke noe når jeg googlet.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Aha, sorry! Joda:
![]() |
#19 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?Jeg har kastet de, svigermor kom med stauder, mye som måtte ryddes. Overraskende å finne noen av disse på hagesenter.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne svartelistet plante?På Island har de latt lupinene spre seg, så slik kan det gå, veldig vakkert, men de fortrenger stedegne planter: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|