|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
etterpåklokest
|
![]() Vaske mohairplaggHvordan vasker dere strikkede plagg i mohair? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske mohairplaggDu ruller det i håndkle når det er vått, ja? Hvis det har blitt for stort, ville jeg prøvd ullprogram på tørketrommelen, men først halvtørke i håndkle og fulgt godt med underveis i tromlinga.
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Vaske mohairplaggDet viktige her er å la plagget tørke flatt. Jeg vasker på ullprogram på 20 grader i vaskemaskinen (men har en skånsom maskin).
![]() |
#4 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Vaske mohairplaggTakk for svar, begge to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Vaske mohairplaggJeg sentrifugerer på det vaskeprogrammet gjør av seg selv.
![]() |
#6 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske mohairplaggJeg vasker på 40°C ullprogram.
![]() |
#7 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Vaske mohairplaggVanlig ullprogram, ja. Jeg bruker ofte ullfornyer også i, særlig i plagg jeg ønsker å beholde myke. (Full maskin er ikke bra, for mye gnissing som kan krympe plaggene).
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Vaske mohairplaggUllgensere vaskes ikke medmindre det er flekker. De skal luftes. Vanskelig å få gjennom hos tenåringer, men vil de ha det vasket kan de gjøre det selv. Det gir stort sett samme resultat hos oss (at det ikke vaskes) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske mohairplaggJeg skyller opp for hånd og sentrifugerer på full guffe. Jo større hastighet, jo mindre friksjon. Tørker flatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske mohairplaggJeg har brukt ullprogram (for tiden miele-maskin, ikke toppmodell), kort sentrifugering 900 o.p.m. Det gikk fint, ristet plagget lett etterhvert som det tørket for å fluffe det litt opp. Jeg har ikke mye mohair, men jeg har oppdaget det er forskjell på mohairgarn. Noen er blandet med akryl eller polyamid, andre er bare spunnet slik at det holder bedre og ikke mister fasong så lett. Man må bare prøve seg frem og høre på andre som har erfaringer med merket eller garnet. Min erfaring er at plagge siger mer om det drypptørres. Der er en nylonnetting, nærmest en hengekøye for våte klær man kan prøve. Jeg heller mot en kort sentrifugering der det er mulig. Sist redigert av arrow : 15-09-23 kl 01:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske mohairplaggJeg vasker alle strikkede plagg med såpe som dette:
![]() |
#12 |
trøtt
|
![]() Sv: Vaske mohairplagg
Ullfornyer? Hva er det?
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sist redigert av arrow : 15-09-23 kl 23:55. Årsak: feil bruk av navn |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er bevegelse som tover strikkaplagg, så jo mer de kastes rundt, jo større sjanse er det for at de tover. Generelt er det derfor bedre å sentrifugere strikkaplagg på høy hastighet. Da ligger de mest mulig i ro mot veggene i trommelen.
![]() |
|
|